Skumpe
J Johan41 skrev:
På visningen tänker du att den nya ägaren ska koncentrera sig på vad som står på grannens tomt och kunna göra en avvägning på plats om de kommer bli ett framtida störnoment,
Samtidigt som man ska avgöra om ett hus är värt 7-8milj på 30min visning?
Jag hade inte lagt 8miljoner om jag inte var säker.
 
  • Gilla
fac och 3 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Ett husköp på 7-8milj i en storstadsregion kan vara över på mindre än 30min. Ibland ska man få vara glad om man ens får gå på visningen överhuvudtaget
Välkommen till verkligheten i storstan
:crysmile:
 
T
J Johan41 skrev:
Ja, det är mycket möjligt att någon granne kan ha fått ett sådant medgivande av tidigare granne. Men då måste de finnas skriftligt väll? Också hos byggnadsnämnden? Som någon tidigare pratade om. Tänk om nästa ägare tycker det är hiskeligt jobbigt. Ska den ägaren får finns sig i att den tidigare husägaren ville va ”lite schyst” och tillåta byggnader på grannens tomt på alla möjligga platser. Låter märkligt d där
Gud vad härligt att få dig som granne.... not..
 
  • Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Gud vad härligt att få dig som granne.... not..

Utveckla gärna ditt resonemang? Känner du mig? Vet du hur jag är som person?
Om du läser mina inlägg i tråden så kan du nog slå ihop dina hjärnceller och förstå att jag försöker undra huruvida en friggebod som byggts 40cm från min tomtgräns är ”lagligt” byggd eller inte. Det tycker du är fel?
Nu vet vi ALLA här inne som följt tråden. Att den är INTE lagligt byggt och heller inte byggt med tidigare grannes medgivande (då hon aldrig fick en föefrågan ens)
Detta tycker du är ok?
Tänk innan du skriver
 
J Johan41 skrev:
Utveckla gärna ditt resonemang? Känner du mig? Vet du hur jag är som person?
Om du läser mina inlägg i tråden så kan du nog slå ihop dina hjärnceller och förstå att jag försöker undra huruvida en friggebod som byggts 40cm från min tomtgräns är ”lagligt” byggd eller inte. Det tycker du är fel?
Nu vet vi ALLA här inne som följt tråden. Att den är INTE lagligt byggt och heller inte byggt med tidigare grannes medgivande (då hon aldrig fick en föefrågan ens)
Detta tycker du är ok?
Tänk innan du skriver
Det var givetvis inte OK att bygga boden så nära tomtgräns utan medgivande (då för 10+ år sedan). Men det har i sammanhanget ingen betydelse, felet är idag preskriberat och boden stod där när du köpte fastigheten så om du idag har problem med boden så är det helt enkelt ditt problem. Sluta gnäll nu, du har tre val:
1) Acceptera läget och lägg det bakom dig
2) Prata med grannen och försök få honom att ändra vanor kring användandet av MCn
3) Flytta (detta är också ett alternativ om nr 2 inte funkar och du inte står ut med oväsendet)
 
  • Gilla
janwide och 2 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det var givetvis inte OK att bygga boden så nära tomtgräns utan medgivande (då för 10+ år sedan). Men det har i sammanhanget ingen betydelse, felet är idag preskriberat och boden stod där när du köpte fastigheten så om du idag har problem med boden så är det helt enkelt ditt problem. Sluta gnäll nu, du har tre val:
1) Acceptera läget och lägg det bakom dig
2) Prata med grannen och försök få honom att ändra vanor kring användandet av MCn
3) Flytta (detta är också ett alternativ om nr 2 inte funkar och du inte står ut med oväsendet)
Klart jag kommer acceptera läget och prata med min granne om mc åkandet.. Inga konstigheter.
Det jag vänder mig mot är folk som tycker att ”jag verkar vara en jobbig granne”

Kan någon berätta att jag gjort något utöver det vanliga?
Trådfråga handlade om HUR man går tillväga för att ta redan på ärenden ang tillbyggnader och friggebodar.
Nu vet jag, och alla andra här hur det ligger till.
Jag kan stolt säga att jag inte kommer tillåta någon granne att bygga ngt mindre än 4.5 m från min tomtgräns. Detta även om grannen är god vän till mig. Av hänsyn till nästa person som ev flyttar in.!
 
  • Haha
Grumsgrums
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Klart jag kommer acceptera läget och prata med min granne om mc åkandet.. Inga konstigheter.
Det jag vänder mig mot är folk som tycker att ”jag verkar vara en jobbig granne”

Kan någon berätta att jag gjort något utöver det vanliga?
Trådfråga handlade om HUR man går tillväga för att ta redan på ärenden ang tillbyggnader och friggebodar.
Nu vet jag, och alla andra här hur det ligger till.
Jag kan stolt säga att jag inte kommer tillåta någon granne att bygga ngt mindre än 4.5 m från min tomtgräns. Detta även om grannen är god vän till mig. Av hänsyn till nästa person som ev flyttar in.!
Men nästa person som flyttar in ser ju det direkt och kan ta ställning till det innan köp, så den personen är det ju inte synd om.

Men Jaja, din fråga är besvarad, så låt oss gå vidare.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Kontakta Samhällsbyggnadskontoret på kommunen. Bygglov är offentliga handlingar och du kan begära ut kopior av dem (anonymt om du vill). Be om beslutet (motiveringen till beslut) och beslutsunderlaget (ritningar).
Att ha i åtanke är att din kontakt med kommunen när du begär ut bygglovet också är en offentlig handling.

Så om du vill vara anonym så gör det inte med din mail som är Ture.svensson@blabla.bla
 
J Johan41 skrev:
Klart jag kommer acceptera läget och prata med min granne om mc åkandet.. Inga konstigheter.
Det jag vänder mig mot är folk som tycker att ”jag verkar vara en jobbig granne”

Kan någon berätta att jag gjort något utöver det vanliga?
Trådfråga handlade om HUR man går tillväga för att ta redan på ärenden ang tillbyggnader och friggebodar.
Nu vet jag, och alla andra här hur det ligger till.
Jag kan stolt säga att jag inte kommer tillåta någon granne att bygga ngt mindre än 4.5 m från min tomtgräns. Detta även om grannen är god vän till mig. Av hänsyn till nästa person som ev flyttar in.!
Men man fick ju känslan av att om nåt på grannens tomt var svartbygge skulle du kräva att byggnaden togs bort! Varför vore det annars intressant att veta?
Och som sagt, du ser ju innan du köper vad som finns på tomtgränsen.
 
Alebaleportocale
J Johan41 skrev:
Kan någon berätta att jag gjort något utöver det vanliga?
du köpte ett hus utan att kolla runtomkring, enligt dina egna inlägg.
Sedan: om du inte ville få grannen riva ner sitt bygge varför starta en tråd på BH om bygglov mm? Enklast hade det varit att bara prata med grannen direkt och slippa tjafset med oss.
 
T
J Johan41 skrev:
Jag kan stolt säga att jag inte kommer tillåta någon granne att bygga ngt mindre än 4.5 m från min tomtgräns.
Men ändå vänder du dig mot att folk tycker du verkar vara en jobbig granne?
 
  • Gilla
  • Haha
pellefant och 9 till
  • Laddar…
T
J Johan41 skrev:
Utveckla gärna ditt resonemang? Känner du mig? Vet du hur jag är som person?
Om du läser mina inlägg i tråden så kan du nog slå ihop dina hjärnceller och förstå att jag försöker undra huruvida en friggebod som byggts 40cm från min tomtgräns är ”lagligt” byggd eller inte. Det tycker du är fel?
Nu vet vi ALLA här inne som följt tråden. Att den är INTE lagligt byggt och heller inte byggt med tidigare grannes medgivande (då hon aldrig fick en föefrågan ens)
Detta tycker du är ok?
Tänk innan du skriver
Har aldrig sagt något om din person, även om du verkar vara lite lätt irriterad.

Om grannen byggt detta under tiden du bodde där då är det fine och du kan klaga.
Att köpa ett hus och direkt börja klaga på grannarnas tomter, och springa och kontakta kommunen är ingen kul att granne att få. Du kommer bli omåttligt populär på gatan.
Samt en friggebod, allvarligt hur stort problem kan det ge dig? Sätt en häck framför om den stör dig.
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Allt gott, slutet gott!
Byggnaden har stått där över 10år (utan bygglov och utan grannens direkta medgivande. Men också utan motstånd från grannen. Som någon påpekade innan: en stor chansning. Kommunen står handfallen då det är preskriberat. Jag knyter näven i ficka och hoppas på att han startar hojen längre bort. Kan inte se hur han skulle rulla iväg den utan motor på 50m den är ju rätt tung, men aja.

Är ni nöjda? Grannen bygger utan medgivande och bygglov. Använder det som mc startbana och jag får ”skylla mig själv för att jag inte undersökte saken innan köp”

Vet att många här inte gillar att kommun och myndigheter lägger näsan i blöt.
Men de finns faktiskt till för att sådant här inte ska uppstå från första början.

Någon skrev, varför säger du inte bara att det är hojen du stör dig på.
Nej det är inte bara hojen. En granne som bygger 30cm inpå tomtgräns utan medgivande (i tror om att gammal tant inte kommer klaga) är ju av en viss kaliber av människan.
Oavsett gamla tanters oförmåga att säga stopp eller grannars fräcka utnyttjande av det så har du uppenbarligen köpt läget på grannens friggebod, punkt.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
T
T Thörre skrev:
Samt en friggebod, allvarligt hur stort problem kan det ge dig? Sätt en häck framför om den stör dig.
Föreslår att han sätter häcken 4,5 meter in på sin tomt i så fall, av hänsyn till grannarna...
 
  • Gilla
  • Haha
pellefant och 4 till
  • Laddar…
Att du inte får stöd av speciellt många här beror nog på att många är husägare och ser dina krav som orimliga och faktiskt rätt skeva. Med den bakgrunden så önskar nog få av de som läst här ha dig som granne. Men sen kanske du är en supertrevlig härlig prick, men det framgår inte här så ta inte åt dig för mycket. Den enda info du givit om dig själv är att du avser krångla om något som var uppenbart för dig redan innan huset var ditt.

Men ganska simpelt, du har varit på visning på ett hus med tomt och grannar. Hur hus, bodar garage m.m. var placerade var väl synligt och har inte ändrats.
Du hade otur med mc´n absolut, men det hade nog inte förändrats om boden stod 4,5m längre bort, eller så kan säkert grannen rulla sin hoj 5m innan han startar den bara du frågar. Men att begära att han drar den 50m bort, det tror jag kan bli knepigt.
Vill man vara utan störande grannar får man nog finna sig i att köpa något som är mer avlägset eller köpa grannarnas tomter också.
 
  • Gilla
maria01 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.