Hej!

Någon som vet var man kan beställa retroluckor till Ikeas Metod stommar?

Glad påsk!
 
BirgitS
Kan varmt rekommendera Järfälla kök. Bra grejer och proffsig personal som ger jättebra support. Har precis monterat ett metod-kök med luckor från Järfälla. Köpte även beslag, bänkskivor, diskbänk blandare etc via Järfälla kök.
Visst får man vara beredd på att det kostar en slant mer än vad ikeas luckor kostar men värt varenda krona anser vi.

Nyligen monterade ljusgrå kökslådor från Järfälla Kök med metallhandtag på en träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Hur definieras "retro"?
Färg?
Form?

IKEAs vita luckor Veddinge går utmärkt att lämna in och måla, kostar runt 250kr/lucka att få dem målade.
Om man nöjer sig med en lucka i MDF är IKEA kostnadseffektivt.
 
M magnu skrev:
Hur definieras "retro"?
Färg?
Form?

IKEAs vita luckor Veddinge går utmärkt att lämna in och måla, kostar runt 250kr/lucka att få dem målade.
Om man nöjer sig med en lucka i MDF är IKEA kostnadseffektivt.
Skulle säga formen. När det pratas retro-luckor är det oftast de släta överfalsade luckorna som avses där luckan går halvvägs in i stommen. Det ger ett nättare intryck och exponerar mer av stommen.

Men visst har du rätt i att det går att få till hyfsad retro-känsla också med Veddinge om man kombinerar med bänkskivor, kakel och beslag i retro-stil
 
S Stuff skrev:
Skulle säga formen. När det pratas retro-luckor är det oftast de släta överfalsade luckorna som avses där luckan går halvvägs in i stommen. Det ger ett nättare intryck och exponerar mer av stommen.

Men visst har du rätt i att det går att få till hyfsad retro-känsla också med Veddinge om man kombinerar med bänkskivor, kakel och beslag i retro-stil
M magnu skrev:
Hur definieras "retro"?
Färg?
Form?

IKEAs vita luckor Veddinge går utmärkt att lämna in och måla, kostar runt 250kr/lucka att få dem målade.
Om man nöjer sig med en lucka i MDF är IKEA kostnadseffektivt.
Har du tips på var man kan lämna in dem i sthlms-området, bara 3 dörrar jag vill få målade.

Tack på förhand!
 
Jag lämnade in mina luckor till Swelack. Fungerade bra.
 
  • Gilla
Bakpulver
  • Laddar…
B Bakpulver skrev:
Har du tips på var man kan lämna in dem i sthlms-området, bara 3 dörrar jag vill få målade.

Tack på förhand!
Bor inte i Stockholm så har tyvärr inga bra tips. Men det finns säkert flera andra här som kan bidra med det
 
  • Gilla
Bakpulver
  • Laddar…
L Louise69 skrev:
Hej!

Någon som vet var man kan beställa retroluckor till Ikeas Metod stommar?

Glad påsk!
Vad menar du med retro?

www.urbanfront.se har några olika varianter.
 
Har du redan monterat stommarna? Överväg annars att sätta täcksidor mellan dem. Det ger illusionen av att luckorna är överfalsade och synlig stomme. Electrolux gör så på sina retrokök (se bild!). Vi har fått hjälp av säljaren på IKEA att göra på samma sätt - och hon har även gjort så på sitt eget kök. För att få extra funkiskänsla lämnar man in luckorna på lackering, skaffar annan bänkskiva (virrvarr!) och retrobeslag.

Kök med vita skåp och täcksidor, retroinspirerade handtag, rund matbord, svartvitt golv och bänkskiva Virrvarr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dawa92 och 6 till
  • Laddar…
Max Håkansson Max Håkansson skrev:
Vad menar du med retro?

www.urbanfront.se har några olika varianter.
De luckar man vanligtvis refererar till som retro är släta luckor med överfalsad kant ala 50-60-tal. De ger en känsla av väldigt tunna luckor och ger ganska mycket synlig stomme. Så tyvärr ser urbanfront inte ut att ha några sådana
 
  • Gilla
Max Håkansson
  • Laddar…
T torkin skrev:
Har du redan monterat stommarna? Överväg annars att sätta täcksidor mellan dem. Det ger illusionen av att luckorna är överfalsade och synlig stomme. Electrolux gör så på sina retrokök (se bild!). Vi har fått hjälp av säljaren på IKEA att göra på samma sätt - och hon har även gjort så på sitt eget kök. För att få extra funkiskänsla lämnar man in luckorna på lackering, skaffar annan bänkskiva (virrvarr!) och retrobeslag.

[bild]
Ja, hurra! Lås oss fira samtiden genom att återskapa dåtidens yta med kitsch och ersätta det fina hantverket därunder med luft och spånskivor!

Men seriöst, de gamla funkisköken var otroligt välbyggda och platseffektiva. Det är mm passning på skåpen som invändigt går hela vägen upp till tak, och skiljeväggarna mellan består av tunn masonit. Ingen yta slösas. De byggdes för att hålla för evigt, och och det gör ont att se de moderna efterapningarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ja, hurra! Lås oss fira samtiden genom att återskapa dåtidens yta med kitsch och ersätter det fina hantevrket därunder med luft och spånskivor!

Men seriöst, de gamla funkisköken var otroligt välbyggda och platseffektiva. Det är mm passning på skåpen som invändingt går hela vägen upp till tak, och skiljeväggarna mellan består av tunn masonit. Ingen yta slösas. De byggdes för att hålla för evigt och och det gör ont att se de moderna efterapningarna.
Nu tycker jag att du är lite hård här.
För mig gör det inte ett dugg ont att se på mitt nya kök från ikea med retro luckor och detaljer från Järfälla kök.
För oss handlade det om att i ville ändra planlösningen samt få ett kök med moderna funktioner. Vi har genomgående i vårt hus försökt behålla husets identitet genom att behålla 60-talstouchen.
Visst hade vi kunnat beställa ett nytt, platsbyggt kök alá 60-tal men den extra kostnaden var inte beredda att ta.

Vad skulle vi gjort annars då tycker du? Hade det varit bättre att satsa på en lantlig eller industriell look som inte alls passar med huset?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Stuff skrev:
Nu tycker jag att du är lite hård här.
För mig gör det inte ett dugg ont att se på mitt nya kök från ikea med retro luckor och detaljer från Järfälla kök.
För oss handlade det om att i ville ändra planlösningen samt få ett kök med moderna funktioner. Vi har genomgående i vårt hus försökt behålla husets identitet genom att behålla 60-talstouchen.
Visst hade vi kunnat beställa ett nytt, platsbyggt kök alá 60-tal men den extra kostnaden var inte beredda att ta.

Vad skulle vi gjort annars då tycker du? Hade det varit bättre att satsa på en lantlig eller industriell look som inte alls passar med huset?
För mig som växte upp med ett kök från tidigt 60-tal (och grannars och klasskompisars) så ser inte köket ut som de köken gjorde. Det är jättebra att du är nöjd och tycker att det är tillräckligt likt för att ge dig rätt känsla men det gör det inte för mig.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För mig som växte upp med ett kök från tidigt 60-tal (och grannars och klasskompisars) så ser inte köket ut som de köken gjorde. Det är jättebra att du är nöjd och tycker att det är tillräckligt likt för att ge dig rätt känsla men det gör det inte för mig.
Håller med om att det inte ger riktigt autentisk känsla men jag tycker det ändå är tillräckligt bra.
Men den hårda linje som hapzard trycker på så borde det alltid vara precis lika illa att sätta in ett massproducerat, oavsett ålder och stil. Typ att det alltid ska vara tabu att byta kök, om det inte är platsbyggt med högsta kvalitet.

Nej chilla lite och låt folk kombinera byggsystem och stilar efter eget tycke säger jag.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.