Vi funderar på det nya golvet Viva Tarkett. Det har överst en "skiva" av riktigt trä vilket gör det till ett levande golv - precis som de riktiga trägolven.
Dock kan du inte slipa om dessa golv. Men tydligen är de enormt motståndskraftiga både mot vanliga repor och även s k microrepor.
En hustillverkare vi funderar på att välja krediterar 100:- / kvm då vi väljer Viva Tarkett (jämfört med det ekgolv som annars ligger som standard).
Det kanske finns någon som har erfarenhet av detta golv.
 
Det är väl en smaksak det där. Själva skall vi lägga massivt furugolv i nästan hela huset, även i kök och matplats. Helt enkelt för att vi vill ha det! :) Det är många som inte tycker att man skall lägga sådant golv i köket pga att det är känsligare än andra golv, men vi anser att träplankor skall slitas med hälsan och är inte rädd för att få lite märken, det gör ju bara golvet mer livfullt. Men som sagt, smaken är som baken ;)
 
En kort tanke: Ett laminatgolv är ju enkelt att riva bort när småttingarna blivit större...



 
Palm: Klart man får vara nyfiken ;D

Vi har ju inte börjat bygga än.. således inte beställt något golv än heller. Men det lutar åt Siljan furugolv, färdigbehandlat, antingen 20x135 eller 25x158 och än så länge har jag inte hittat något billigare ställe än Yostrading! (så ett extra tack för ditt tips tidigare!)

/"Marge"
 
Marge...passa dig för furuplank i köket. Snyggt, visst, men efter inflyttningsfesten när Gittan sumpade vinglaset och/eller lille Åke tappade blåbärssoppan är det inte riktigt samma finish på det.
 
Jo visst känner jag till dessa risker. Men då kan man ju inte ha furugolv någonstans i huset, vinet eller blåbärssoppan kan ju lika gärna spillas exempelvis i vardagsrummet... ;)
 
Klinker passar väl bra i kök. Man ska dock tänka på att ha en ganska mörk fog eftersom smuts kommer att leta sig ner i fogen och missfärga den. Finns även produkter som "förseglar" fogen och gör att vatten och smuts stöts bort men min erfarenhet är att de inte håller hur länge som helst.

Furugolv i kök är helt ok det också. Tittar man i gamla hus (100-200 år) som har furugolv (skurgolv) där många generationer har spillt ut blåbärssoppa och vin så ser det fortfarande bra ut.  
 
Hej!

Vi funderar på att lägga Dalaflodas furugolv. Det verkar kanon & lätt att få rent även om man spiller rödvin :)
Mer info finns på www.dalaflodagolv.se
 
det blir 50x50 mörka granitkeramikplattor...
8)
 
L skrev:
Hej,

// Lina - som just nu bor på endast plastgolv
Vad än du väljer så kommer du att sakna plastgolvet efter ett tag ;). Sådan är min erfarenhet i alla fall. Nu har jag oljade ekplankor i mitt kök och det ser ok ut efter ca ett år i bruk. Plastgolv var enklare att göra rent, känns det som, och är enklare, biligare att byta ofta ;). Vi bor i ett gammalt hus med separat kök och då är det helt ok med ett slitet trägolv i köket som det kommer att bli så småningom, tycker jag. Har man en öppen planlösning i huset så blir det kanske inte så charmigt när det slits så ojämt i olika väl synliga delar av huset :-/ om man nu tänker såååå långsiktigt ;).
Hade att välja, med dom begränsningar vi har, mellan plast och träplanka och chefen bestämde - oljad ek :-/.
Men egentligen tycker jag att om det praktiska/ långsiktiga är viktigt så är det plast eller klinker man ska välja emellan för kök.
gaia
 
För vår del blir det ekparkett.
Klinkers var det andra alternativet men priset fick avgöra frågan, samt att jag sett klinkersplattor som faktiskt gått bitar ur när man tappat saker på dem.
Kändes lättare att fixa till ett parkettgolv som behöver åtgärdas än ett klinkersgolv.
 
I vårt blivande hus valde vi klinker i köksdelen och parkett (Kährs ek Verona) vid matplatsen.

Min sambo ville ha parkett i hela köket också, men eftersom jag är en ganska envis flickvän så fick han ge med sig.

Hoppas att det blir bra så man slipper gliringar framöver
;) :surprised:
 
Hörde något finurligt idag från en bekant som har 1800-tals skurgolv i hela huset, inkl köket. De har köpt en remsa plastmatta, kanske någon meter bred, som de lagt löst ovanpå trägolvet längs arbetsbänk och diskbänk. Lätta att torka rent, och de kan lyfta ut den och dammsuga under. Och så kan skurgolvet ligga kvar intakt under.
Det var väl smart :)? Kanske inte första val i ett nytt hus, men bra i ett gammalt med originalgolv.
 
Forbo har ett linoliumgolv i klickversion, marmoleum klick. Vi valde detta för att ha ett mjukt golv som är lätt att rengöra.

I och med att det är ett klickgolv kan vi när vi vill ta fram orgianl plankgolvet, kankse när barnen vuxit upp om en sådär 20 år :)

/Zeb
 
Vi kommer att ha ekparkett, naturoljad i hela undervåningen inkl köket (inte toalett, t-stuga och farstu där vi har klinker). Vi var inne på UV-oljad men tänkte att då kan vi lika gärna ha lackat. Man får ju ändå inte den riktiga oljade känslan.

Visst, det kanske inte är det mest praktiska men man får väl slipa/byta ut när/om det blir för slitet. Likaväl som att lägga något provisoriskt eller något som täcker temporärt. Så svårt är det ju inte numera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.