Hittar man inget passade matbord så kan man alltid bygga sig ett. Det har ju visserligen tagit ett tag men jag är riktigt nöjd med resultatet
 
  • Eget byggt trämatbord med svart detalj, omgivet av vita stolar i ett ljust kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Azze80 och 26 till
  • Laddar…
S Sirtingeling skrev:
Hittar man inget passade matbord så kan man alltid bygga sig ett. Det har ju visserligen tagit ett tag men jag är riktigt nöjd med resultatet
Snyggt! Får vi fler bilder från fler vinklar?
 
S Sirtingeling skrev:
Hittar man inget passade matbord så kan man alltid bygga sig ett. Det har ju visserligen tagit ett tag men jag är riktigt nöjd med resultatet
Snyggt! Har du lite fler bilder? Ben och underredet är jag nyfiken på.
 
S Sirtingeling skrev:
Hittar man inget passade matbord så kan man alltid bygga sig ett. Det har ju visserligen tagit ett tag men jag är riktigt nöjd med resultatet
Riktigt snyggt! (y)Skriv gärna lite om hur du byggde det.
 
Absolut, jag började med ett par ekplankor som jag förvarade i källaren för att torka. Som jag sedan fick hjälp av en kille att hyvla plana. Sen har jag fyllt sprickor och kvisthål med svart epoxi och slipat och slipat och slipat.

Sen kapade jag ena långsidan på varje planka och bakade av den andra. Bordet är 260x~100cm så jag valde den snyggaste delen av varje planka ock kapade kortsidorna. Men för att få lite bredd på bordet så har jag gjutit en 25cm bred betongskiva som ligger i mitten.

Underredet är också gjort av ekstavar som jag hittade på samma ställe där jag köpte skivorna det är 4st 45x45. Allt är sedan ihopsatt med sexkatsbult m8, I alla fästpunkter har jag satt rampamuffar för att enkelt kunna ta isär bordet om det ska flyttas.

Plana en var först att göra en form av kryssben med vi skrotade den idén då det skull ta för mycket tid från andra projekt så vi köpte ett par metallben på nätet. Hela bordet är behandlat med linolja.
Undersidan av ett handgjort bord i ek med synliga metalldetaljer och ihopsytt med sexkantsbult, placerat över grå tygstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion under ett handgjort bord med ekplankor, metallben och synliga sexkantsbultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort matbord av ek med svart epoxifyllda sprickor och betongskiva, flankerat av vita stolar, i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort matbord av ekplankor med svart epoxifyllda sprickor och betonginlägg, stödd på industriella metallben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handbyggt matbord av ek med en central betongskiva, omgivet av vita stolar, i ett modernt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjort matsalsbord med ekplankor och en central betongskiva, behandlat med linolja, i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hus tomte och 17 till
  • Laddar…
Imponerande resultat Är det ingjutna rampamuffar i betongskivan?
 
Är betongen armerad? ( Bara fungerar på vad som ev ska hindra bordet att 'sagga' över tid)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Är betongen armerad? ( Bara fungerar på vad som ev ska hindra bordet att 'sagga' över tid)
Det är den ja. Men jag litar också till att reglarna under ska motverka lite.
 
Redigerat:
A Anderscurl skrev:
Imponerande resultat Är det ingjutna rampamuffar i betongskivan?
Nja gjorde hål och satte fast den med epoxi
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Sindbad Sindbad skrev:
Ingen större grej, men en trevlig detalj :giggle:
Har renoverat köket under våren. Uppstod en lucka där vi inte kunde få in ett skåp då där står en bärande regel där.
Ikea la dit en täckskiva på ritningen. Själv tyckte jag att det skulle bli fult med en så pass stor täckskiva så bestämmde mig för att bygga en egen vinhylla.
Använde planhyvlat virke som jag sågade till i rätt mått, sen körde med överhandsfräs för att runda till kanterna, och slutligen hittade jag snickerifärg som matchade färgen på luckorna. Rätt nöjd med resultatet:
Snyggt! Vi har ett utrymme mellan en vägg och kylskåp på 30 cm. Har tänkt bygga en hylla där för kokböcker men eftersom det är 180 högt så finns det ju även plats för ett gäng vinflaskor och det där såg ju både fiffigt och enkelt ut.
Tack för tipset!
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
S Sirtingeling skrev:
Det är den ja. Men jag litar också till att reglarna under ska motverka lite.
Fast reglarna under går på 'fel' håll för att kunna motverka saggning.
Men jag hoppas jag har fel och bordet håller sig rakt :)
 
Redigerat:
Jag får ta och skryta lite att jag har en medarbetare i snickeriet.
Vi har precis gjort klart en liten märkessköld till simmärken.

Barn visar stolt upp en hemmagjord grå märkessköld av trä med simmärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




 
  • Gilla
jackt och 17 till
  • Laddar…
S Sirtingeling skrev:
Absolut, jag började med ett par ekplankor som jag förvarade i källaren för att torka. Som jag sedan fick hjälp av en kille att hyvla plana. Sen har jag fyllt sprickor och kvisthål med svart epoxi och slipat och slipat och slipat.

Sen kapade jag ena långsidan på varje planka och bakade av den andra. Bordet är 260x~100cm så jag valde den snyggaste delen av varje planka ock kapade kortsidorna. Men för att få lite bredd på bordet så har jag gjutit en 25cm bred betongskiva som ligger i mitten.

Underredet är också gjort av ekstavar som jag hittade på samma ställe där jag köpte skivorna det är 4st 45x45. Allt är sedan ihopsatt med sexkatsbult m8, I alla fästpunkter har jag satt rampamuffar för att enkelt kunna ta isär bordet om det ska flyttas.

Plana en var först att göra en form av kryssben med vi skrotade den idén då det skull ta för mycket tid från andra projekt så vi köpte ett par metallben på nätet. Hela bordet är behandlat med linolja.
[bild] [bild] [bild] [bild]
[bild]
[bild]
Nästan exakt så där har jag också tänkt göra fast med jura grey(kalksten) vart köpte du benen någonstans?
 
Ville testa att använda papperssnöre, så testade att bygga en pall.
Hantverkad pall med sits av papperssnöre och träben framför en vit vägg och brunaktigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt tillverkad pall med sits flätad av papperssnöre mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässig pall med sits flätad av papperssnöre och trästomme, detaljbild som visar material och teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpall med sits flätad av papperssnöre mot en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
LouiseKC och 76 till
  • Laddar…
j.erkers
Brudbukett i handgjort skåp av ek, björk, och ask med LED-lampa och konstglas, skuggspel på bakstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Litet skåp till buketten från bröllopet. Baksida i ek med inlägg av björk, sidor av ask & gråtal, botten och topp av ask.
Skåpet hänger på bakstycket som sitter på fyra nyckelhålsfästen, dvs helt dolt. Liten ledlampa i framkant.
Glaset är konstglas av samma typ som brukar användas vid renovering av kyrkor och andra gamla byggnader.
Frun nöjd, jag ser mina misstag...
 
  • Gilla
  • Älska
El Filipo och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.