S
kanonvallen kanonvallen skrev:
Låter som ett liknade fel som vi hade, en komponent för 40kr som behövde bytas ut. Nu tuffar den på bra igen. Finns mer info här

Trasig Husqvarna, Diskmaskin
[länk]
Jag har kollat noga på kortet, allting ser nytt ut. Vad jag förstår så finns det en felkod för sådana fall i min diskmaskin. Jag tycker att det är underligt att den inte lämnar för något...
 
S
torbeno torbeno skrev:
Hmm, om du kör ett 70-program och öppnar när den är halvvägs skall det vara ordentligt varm.
Har du en tångamperemeter eller typ sådan här. [länk]
Kan du mäta hur mycket den drar.
Hej,
Jag har mätt nu, den drar max ca 105 Watt, säger det dig något? Förutom att den inte värmer vattnet, jag har dock inte haft tid att mäta på termistorn.
 
S
Värmeelement ligger på 20,3 ohm,
Termistorn:
Pin 1 och 2 ca 11,2 kohm,
Pin 1 och 3 22,6 kohm,
Pin 2 och 3 ca 11,2 kohm

Där pin 1 är närmast kontakten till värmeelement.
 
De värdena stämmer.
Mät upp zeolitelementet för avbrott eller överledning till jord.

Du har ju fortfarande garanti på maskinen!

Den började tillverkas Nov 2018
 
S
Z zica skrev:
De värdena stämmer.
Mät upp zeolitelementet för avbrott eller överledning till jord.

Du har ju fortfarande garanti på maskinen!

Den började tillverkas Nov 2018
Hej,
Jag hänger inte riktigt med nu, hur mäter jag detta? Jag har haft min maskin mer än ett år, är det inte bara 1 års garanti på dessa?
Jag har haft en servicetekniker här, men han kollade bara felkoder och började ifrågasätta att den inte värmde, ingen ambition att kolla vidare. Han blev lite sur när jag ifrågasatte det, så av den anledningen vill jag helst fixa detta själv.
 
S
Jag kan tillägga att diskmaskinen fungerar helt ok när jag kopplar till varmvatten allt blir rent. Torkningen kanske inte är lika bra men helt ok ändå.
 
S
Nu börjar jag undra om det på något sätt är möjligt att mina barn eller någon tryckt på någon kombination av knappar som gjort att värmen stängts av? Allt verka ju fungera... Finns det något test-program man kan köra för att slippa köra en hel cykel?
 
Nä, värmen går ej att stänga av.
Se mitt inlägg i början av tråden för att köra testprogram. Gå fram till P0 (eller om det är P1) och sen till S:00 och kör igång.
 
Redigerat:
S
torbeno torbeno skrev:
Nä, värmen går ej att stänga av.
Se mitt inlägg i början av tråden för att köra testprogram. Gå fram till P0 (eller om det är P1) och sen till S:00 och kör igång.
Ok, tack för svar. Ska prova programmet och se vad som händer
 
S
S Screew skrev:
Ok, tack för svar. Ska prova programmet och se vad som händer
Det hjälpte inte mycket det heller, jag ger upp på den här diskmaskinen snart. Jag har slut på idéer, lite smått frustrerad...
 
S
Jag har nu kört fram och tillbaka lite, jag har mätt upp vattentemperaturen kollat så att alla reläer funkar, lyssnat så reläerna slår.

Allt verkar fungera, men vattnet blir bara lite varmare har nu mätt mig fram till. Så det bör tyda på att jag har en glappkontakt någonstans, där kontrollkortet ser att saker är ok men det blir som en strömbegränsning någonstans.

Så det skulle kunna vara kallödningar ändå. Jag ska fortsätta gräva och se vad jag kommer fram till.
 
Jag har exakt samma problem på min Bosch. Den värmer inte vattnet och ger oftast inget felmeddelande men ibland E10. Kolla gamla felmeddelanden enligt ovan instruktion ger alltså E0.
Det är inte värmaren, den visar upp rätt resistans. Termostaten är bytt. Nu börjar jag få slut på idéer. Finns det något sätt att felsöka kretskortet?
 
S
A AndreasAskim skrev:
Jag har exakt samma problem på min Bosch. Den värmer inte vattnet och ger oftast inget felmeddelande men ibland E10. Kolla gamla felmeddelanden enligt ovan instruktion ger alltså E0.
Det är inte värmaren, den visar upp rätt resistans. Termostaten är bytt. Nu börjar jag få slut på idéer. Finns det något sätt att felsöka kretskortet?
Jag löste problemet på ett tråkigt sätt, jag köpte en ny diskmaskin helt enkelt. Jag gav bort min trasiga till en vän som bor i lägenhet och kan koppla varmvatten direkt.

Men till din fråga, E10 är väl en felkod för beläggning eller liknande på värmaren. När man läser runt lite så kan det fenomenet du har komma av kalk på värmaren. Har du testat att avkalka?
 
Jag har fyllt maskinen i omgångar med hett vatten blandat med yes och ättika. Sen monterade jag ner maskinen, "diskade" värmaren, så långt det gick med tandborste, diskat avhärdaren, alla slangar, tråget osv. Just nu är diskmaskinen så ren att jag skulle kunna tänka mig att käka en god stek med pommes i den. :)
Men, innan detta så var den rätt skitig och jag misstänkte först att det var avlagringar som var problemet, nu är jag inte lika säker. Kan såklart ha missat något men tyckte att jag fick isär värmaren så långt jag vågade.
 
S
Om du tar ut kretskortet och kollar lödningarna på reläerna så borde du kunna se om det brunnit lite alternativt rycka lite i dom då borde du märka om lödningar släppt. Ta gärna bild och lägg upp här. Du vet säkert detta men jag måste säga: koppla loss elen först.

Jag provade att felsöka mina reläer genom att slakta ett gammalt nätagg och testkörde dom utanför maskinen, det gav bara en indikation på att dom funkar inte om saker innan funkar. Har man bra hörsel bör man kunna höra detta under drift om man kör utan isolering och plåtar utanför diskmaskinens vanliga plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.