Vi har köpt hus i Täby nu i somras, och vi gjorde faktiskt ingen egen besiktning. Säljarens besiktningsprotokoll kändes gediget, plus att vi fick en besiktningsgenomgång på flera timmar med besiktningsmannen under en ångerperiod innan vi betalade handpenningen.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
zaltarn joalju skrev:
Hello TS, det är väl lite så att säljer man sin fastighet i ett högtrycksområde, har man ju ett bättre läge som säljare än köpare.
Som köpare är det nog så att man får gambla lite mer då. Vi köpte vår fastighet för 4 år sedan i ett mycket attraktivt område på en turistort. Nära stranden, stor tomt, två hus osv. Vi ville ha huset pga detta, gick då med på friskrivningsklausul. Var beredda på mycket jobb. Nu så här i efterhand lite för mkt, för det har slitigt. Men vi ångrar oss inte. Så försök tänk förbi klausuler, dolda fel etc. Gå på känslan, omgivningen, allt med huset kan man ändra men aldrig läget.
Köpte hus i Sollentuna 2020 10milj+ och huset var besiktigat av säljaren.Mäklaren krävde att vi gjorde en genomgång med besiktningsmannen och protokollet på plats för en kostnad på 2000kr,fanns inga fel och besiktningmannen hävdade att det var ett mycket fint och välbyggt hus.Tyckte detta förfarande var ett bra upplägg
 
  • Gilla
suntownboy
  • Laddar…
Tycker det är skrämmande att man är villig att göra ett köp på 7-10 miljoner och kanske än i mer utan att göra en egen besiktning.
Förstår ni inte hur långtgående undersökningsplikten är?
Skulle det uppstå en tvist i framtiden (jag har själv erfarenhet av att driva en sån tvist och det är otroligt slitigt att driva det) så kommer just det att ni inte själva gjorde en besiktning ligga er till last.
Säljaren(eller säljares försäkringsbolag) kommer garanterat hävda att det är ett fel som ni hade upptäckt OM ni fullgjort er undersökningsplikt
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
@
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hej,

Jag söker hjälp och nyttig input från någon som befinner sig eller har befunnit sig i liknande situation.

Jag skall försöka vara så transparant jag kan vara i hopp om att det ska generera bäst respons hos er :)

Bakgrund:
Familjen letar nytt boende i form av villa. Vi letar i några av Stockholms mest populära (tyvärr därmed dyraste) kommuner, Nacka och Täby (främst nacka). Men problematiken går säkert att känna igen på andra kommuner med hög prisbild och högt säljtryck.

Vår budget är ca 7-7,5 Mkr vilket placerar oss i underkant för fristående hus i kommunen. Jag har renoverat två 30-tals lägenheter själv tidigare och har stort intresse för husbyggnad/byggnadsvård m.m.. Så anser mig ha någorlunda koll/driv/kunskap och intresse för att ro i hamn de flesta renoveringar. Detta sammantaget med den i sammanhanget begränsade budgeten gör att de hus vi letar efter har några år på nacken. Vanligen 60-80 tal => dags för lite större renoveringar. Renoveringarnas storlek i kombination med den begränsade budgeten gör att det är extra viktigt att jag förstår vad jag köper, känner trygghet i vad det kostar i tid och pengar att åtgärda. Därför lusläser jag besiktningsprotokoll,vanlig byggnadsteknik för det aktuella huset, riskkonstruktioner m.m.

Problemet:
Jag vill självklart i bästa fall besiktiga huset med en egen besiktningsman men som sämst i alla fall besiktiga med säljarens besiktningsman.

Hittills så har inget av det varit så populärt hos mäklare och säljare. Mäklarna och säljarna vill ha en snabb affär, vilket innebär att man ska skriva kontrakt utan besiktningsklausul och därefter skall jag besiktiga huset. Men då de inte vill ha någon besiktningsklausul så är ju den besiktningen mest till för min egna skull........ Ett "griset i säcken köp" enligt mig.

Det är ju också omöjligt för gemene man att fullfölja sin undersökningsplikt på en 45 minuters visning med 30 andra par och utan besiktningsman på plats.

Jag förstår säljarens poäng, om de kan slippa en risk så gör som så klart det. Men som köpare känns det ju inte något vidare bra.

Önskar svar på:
Ni som köpt hus i samma typ av "hög trycks kommun" där det "alltid verkar finnas köpare". Hur upplever ni det delar ni min bild eller har jag bara haft otur hittills? ska man stå på sig, köpa grisen i säcken eller vad göra ?

Om jag har en genomgång med säljarens besiktningsman fyller det samma funktion som om jag som köpare anlitar en egen ?

All input på problemet mottages tacksamt.


Undanber tacksamt svar i stil med: När jag köpte vårt hus i Nävragöl -97 så besiktigade vi vårt hur med vårt egna besiktningsman och han hitta xxxxx skador som säljarens besiktningsman missat... etc.
Vore intressant att anmäla mäklaren eftersom denne ska vara opartisk och även tillvarata dina (köparens) intressen. Jag hade inte köpt utan möjlighet att få göra en besiktning...
 
Läge att lagstifta att om det inte finns besiktningsklausul i kontraktet så räknas automatiskt alla fel som dolda i ev framtida tvist.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Finns det verkligen så billiga hur som TS pratat om? Nu tittar inte jag på just Täby och nacka men några 7 till 8 miljoner är det inte snarare 12 och uppåt
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Väldigt konstigt beteende från mäklare.
Besiktning är ju i princip ett måste för att man som köpare ska kunna göra ett insatt beslut. Speciellt med tanke på hur långtgående undersökningsplikten är

När jag köpte mitt hus för två år sen här ute i Roslagen var det faktiskt ett krav från min bank (Danske) att det skulle vara besiktat.

Och ja. Som TS säger. Priserna är helt vansinniga. Det är minst en miljon uppgång. Om inte mer.
 
Upplever samma sak i Göteborg, verkar som det mesta blir sålt direkt efter visning. Exempel så har vi tittat på hus där vissa delar inte går att besiktiga och vi efterfrågar klausul, svaret är blankt nej och dagen efter är det sålt. Samma sak om man vill ha egen besiktningsman.

Det verkar dock så verkar det vara upp till en gräns, när vi tittat på hus 10milj+ så har vi fått massor av tid samt kunnat diskutera besiktning, åtgärder osv. När priset legat mellan 7-9milj så finns det en arme av köpare som slänger ut pengar direkt efter 15min visning...

Verkar vara likadant bland alla mäklare, ett positivt undantag har varit Erik Olsson.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Visst är det så, om priserna är höga så blir den ekonomiska risken som huset kan ställa till med mindre. Värre om man köper ett hus för 1,3 Mkr och det visar sig att man måste byta stammar för 200-300k. När ni tog säljarens egna, träffade ni besiktningsmannen då också ? eller hur gick det till rent praktiskt ?
ja vi hade en egen genomgång med besiktningsmannen-det var iofs bra gör man lärde känna sitt eget hus bättre!
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Tycker det är skrämmande att man är villig att göra ett köp på 7-10 miljoner och kanske än i mer utan att göra en egen besiktning.
Förstår ni inte hur långtgående undersökningsplikten är?
Skulle det uppstå en tvist i framtiden (jag har själv erfarenhet av att driva en sån tvist och det är otroligt slitigt att driva det) så kommer just det att ni inte själva gjorde en besiktning ligga er till last.
Säljaren(eller säljares försäkringsbolag) kommer garanterat hävda att det är ett fel som ni hade upptäckt OM ni fullgjort er undersökningsplikt
som sagt -ja som advokat fattade jag mycket väl vad det betydde men också hur lite ansvar besiktningsmannen tar (nästan provocerande att läsa protokollen). Men men det var de spelregler som gällde när man köpte där vi gjorde (visning sön/mån kontrakt och budgivning klar tisdag kväll där kontakt skrevs...
 
  • Gilla
Hochiha
  • Laddar…
Skumpe
Säljaren får sälja till vem han eller hon vill. Om du vill ha ett villkor med eller vill besiktiga huset kan ju det vara ett skäl att ta någon med ett något lägre bud. Säljaren värderar såklart själva det negativa värdet av klausulen eller dina krav. Lämna budet med de villkor du önskar och låt säljaren avgöra.

Är ju andra omständigheter också som säljare och köpare värderar, som möjligt datum för övertagandet med mera.

Mäklaren gillar inte kravet därför att den typen av villkor förlångsammar affären och för en mäklare handlar det visserligen om köpesumman men sannolikt mer om antal affärer per tid.

Du kan också värdera saken själv och lämna bud utan och med det här villkoret. Men som säljare i en glödhet marknad hade man nog velat ha en bra slant extra för att krångla istället för att sälja direkt till någon utan förbehåll.
 
Skumpe
C carl fabian skrev:
Köpte hus i Sollentuna 2020 10milj+ och huset var besiktigat av säljaren.Mäklaren krävde att vi gjorde en genomgång med besiktningsmannen och protokollet på plats för en kostnad på 2000kr,fanns inga fel och besiktningmannen hävdade att det var ett mycket fint och välbyggt hus.Tyckte detta förfarande var ett bra upplägg
Låter otroligt seriöst av mäklaren och fantastiskt billigt också. Är du säker på du inte drömt? Spara den där mäklarens namn.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack för ditt svar och grattis till husköpet. Skönt att höra att det fanns en besiktningsklausul med, det är ju att föredra för köparen.

Tack för tipset om att utgår från att det finns en möjlighet att besiktiga huset. Här är det ju till köparens fördel att buden inte är bindande, man kan ju helt enkelt dra sig ur om man inte vill fullfölja.

Ja trycket har inte gynnat oss som går från Bostadsrätt till Villa. I grova drag kostade samma hus 1 Mkr mindre för 6 månader sedan. Detta gör ju att vår "marginal" för överraskningar har krympt.
Hoppa av om besiktninskalusul inte accepteras av säljaren. anmäl mäklaren till mäklarsamfundet om det är HAN som propsar på att hoppa över besiktning. Samma gäller om det är säljarens besiktning. Fullständigt meningslöst att få del av den efter kontroaktet skrivits (om det in finns klausul att annulera efteråt) HOPPA av i så fall. SLÄNG inte 7-8 miljoner på ett sjukt hus!! SÄtt in dom på mitt konto i stället.
 
Jag skulle nog köra på och lyfta frågan först om jag hade högsta bud. Om de då säger nej måste de backa budgivningen. Har man då redan hittat en besiktningsman som kan komma inom max ett par dar borde risken för säljaren vara rätt liten. När vi köpte hus gick det att tex få en extravisning om man var en av de med högst bud. Men knappast om man innan man börjar bjuda frågar om extravisningar och besiktningsklausuler. Kör på och var lika ful som mäklare och säljare, poker...
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 6 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Väldigt konstigt beteende från mäklare.
Besiktning är ju i princip ett måste för att man som köpare ska kunna göra ett insatt beslut. Speciellt med tanke på hur långtgående undersökningsplikten är

När jag köpte mitt hus för två år sen här ute i Roslagen var det faktiskt ett krav från min bank (Danske) att det skulle vara besiktat.

Och ja. Som TS säger. Priserna är helt vansinniga. Det är minst en miljon uppgång. Om inte mer.
besiktigat öht, eller även av dig som köpare ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.