Vi har en Atterfallare som sonen sover i. Vi har vatten i vattenlåsen men använder inte kök eller badrum just nu.

och nu till det läskiga...

Efter att ha varit borta i två veckor upptäcker vi att det är tusentals ”flugor” i Atterfallaren,

Uppskattar dem efter en stund till 30-40.000. Jag skojar inte. De sitter i svarta klasar. De är i loftet, i badrummet, i sovrummet. Överallt. Jag tog fram dammsugaren och dammsög till halv tre på natten. Det sjukaste jag varit med om. Kokade vatten och hällde i alla avlopp och hällde i diskmedel i avloppen. Troligen hade de lagt ägg i handfatets avlopp.

När vi kom tillbaka efter en vecka var det kanske 5.000 kryp i byggnaden men inga i avloppen. Dammsög upp dem och där är vi nu.

Får ringa Anticimex om det inte avtar. Känner mig som en karaktär i en Hitchcock-film just nu :)

Undrar nu om någon varit med om detta? De ser ut som små fladdriga myggor, kanske är det en form av sorgmyggor (fruktflugor)?
 
  • Närbild på en sorgmygga mot en vit vägg, vilket illustrerar inläggets beskrivning av insektsangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hade ni något fönster öppet? Ventilation? Har ni haft en massa vitt skägg eller ludd i träden runt huset under våren? Främst i ekar.
Det ser ut som och låter som om det skulle kunna vara ekstyltmal. Jag har varit med om att de tar sig in i huset i tusental om man råkar lämna ett fönster på glänt just den här årstiden.
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
Intressant! Jag tror dock inte att det är ekstyltmal även om vi har ekar utanför. Köpte fastigheten i somras så jag vet inte hur det var i våras. Grejen är att de kom upp i tusental när jag hällde vatten i handfatet. Så de måste ha lagt ägg i avloppet. Inga fönster har varit öppna. Men jag håller med om att de liknar ekstyltmal. Tycker dock att det finns olikheter också.
 
nikasp
Tycker också det ser ut som ekstyltmal. Brukar se till att inte ha någon dörr på vid gavel kvällstid när de är i farten. Har en ek ute på tomten.
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Tycker också det ser ut som ekstyltmal. Brukar se till att inte ha någon dörr på vid gavel kvällstid när de är i farten. Har en ek ute på tomten.
Här har ingenting varit öppet och vi haft inget problem förrän alla flugor kom på en gång efter två veckor när allt varit helt stängt. De har definitivt förökat sig inomhus från några få till 10.000 - tals. Kan verkligen ekstyltmal göra det och dessutom i avlopp?
 
Karlia
Ekstyltmal lägger ägg på ekblad, larven kläcks, äter och förpuppas. Så här års kan de i stort antal ta sig inomhus för att övervintra. De lägger inte ägg i avlopp.

Ser dina insekter ut såhär? Din bild är oskarp. Suddig närbild av en ekstyltmal mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
Jag vet att bilden är oskarp, har tyvärr inte bättre kamera här i stugan. Nej de ser inte ut så och de kommer från avloppet och har förökat sig inomhus. Garanterat.
 
Har nu läst på en del och tittat på massor av bilder. Håller verkligen med om att de liknar ekstyltmal på håll. Börjar bli osäker nu men mina ser jag inte är streckrandiga.

Och hur har i så fall tiotusentals flygfän kommit in? Vi har två hus med ventiler, i ena huset finns inga men i andra finns dom. Vi har aldrig fönstret öppet och dörren öppnas bara några sekunder. Där har de inte kommit in utan de måste antingen komma in genom badrumsventilen eller föröka sig inomhus.

Och när jag hällde kokande vatten i avloppet kom det upp ett moln av kryp. Men visst, de kan ha satt sig där förstås.

De fladdrar lite som malar dock.

Ska försöka ta bättre bild tror frugans mobil har bättre makro.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Ni har nog rätt alla och jag hade fel. Det är nog ekstyltmal. Hittade enstaka i stora huset också.

Tack alla!

Gåtan är nu hur det kan komma in 20 000 malar när allt är stängt. Vi har en ventil med galler och paxfläkt. Det är enda stället de kan komma in på. Gallerhålen är ju större än malen men varför tar de sig in just i det huset? Ekar har vi överallt på tomten.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Har ni fläkten påslagen ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni fläkten påslagen ?
Nej, den är fuktstyrd. Men hur kan så många ta sig in där? Jag skojar inte om antalet. Man läser om att hundratals tagit sig in i lägenheter men detta är tiotusentals.
 
Låt den gå hela tiden . Kanske hjälper.
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låt den gå hela tiden . Kanske hjälper.
Funderade på det men blir lite oekonomiskt, är ju ett jäkla drag i de där.
 
Bör gå att ställa lägsta hastigheten vid kontinuerlig drift, har liknande och på hela tiden för lite grundflöde i huset.
 
M MAczea skrev:
Bör gå att ställa lägsta hastigheten vid kontinuerlig drift, har liknande och på hela tiden för lite grundflöde i huset.
Finns olika modeller på PAX, denna har inte grundflöde tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.