Hejsan,

Håller på att renovera min lägenhet. Valde att flytspackla golvytor pga tidigare ojämnheter. I samband med detta rev jag upp två golvmattor (från 1975 och 90-tal(?)) samt underliggande papp limmat (ett svart lim) mot betongkakan. Asbest analyser gjordes på alla material, asbest kunde inte påvisas så jag rev ut allt, använde en golvskrapa där vissa pappbitar satt fast. Betonggolvet var något missfärgat, brunspräckligt, utav limmet (antar jag). Rådfrågade en byggpolare som okejade att jag kunde flytspackla på betongen trots missfärgningen. Använde mig utav probau flytspackel och primer, byggde ca 1cm. Flytspacklingen gjordes för ca 3 månader sedan och allt gick bra. Parkettgolv ska läggas, har fortfarande inte lagt på något pga lite förseningar och upptagen med annat.
Här kommer mitt problem. När jag är i lägenheten och jobbar upplever jag att lägenhetsklimatet påverkar mig negativt. Symtomen är: andningsproblem, tryck över bröstet, tryck i huvudet, torr i hals, röda torra ögon, kliar på händer och fötter, får små små blåsor (liknande) på armarna. Symtom kan komma plötsligt efter att ha varit i lägenheten några minuter eller kommer något senare, symtomen kan blir värre efter några dagar och kan hålla i sig upp till 2 veckor (om jag inte vistas i lägenheten).
Min första tanke är att det kanske var asbest i limmet eller mattorna, gjorde därav en ny materialanalys med ett annat bolag, asbest kunde inte påvisa denna gång heller. Efter lite forskande på nätet snubblade jag över förtvålning utav lim samt kontaminering utav betongplattan från plastmattan vilket kan avge emissioner. Men jag förstår inte hur jag kan uppleva så aggressiva symptom efter några timmar i lägenheten? Kan det vara nåt annat? Allt startade med när jag rev ut golvet. Har även rivit ner vissa träreglade väggar, inget mögel eller fukt har påträffats i regelverken. Har kontaktat både Ocab och Pegasus labb angående detta, men dom verkar inte heller har någon ide på vad det kan vara, och Pegasus menade att en luftanalys är uteslutet då jag stökar runt i lägenheten.
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare? Min tanke är att lägga epoxifärg/lack över golvet, tänk att den ska agera emissionsspärr. Dock vet jag inte om det är så bra för golvet, bor som sagt i lägenhet, har en källare under med tvättstuga. Men jag antar att de två tidigare mattorna samt papp med lim var som en likvärdig emissionsspärr innan?

Någon som har erfarenhet utav liknande symptom och så stark/plötslig reaktion på tex emissioner eller vad de nu kan vara. Är epoxi som emissionsspärr i mitt fall en bra ide? Någon som har råd på hur jag ska gå vidare, eller vilka man kan vända sig till för hjälp?
 
Jag tycker uteslutningsmetoden och symptomen pekar starkt på förtvålning av limresterna. Du får nog ta bort avjämningen och slipa betongytan.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det borde väl räcka att lägga en tät plastfolie på golvet och tejpa alla skarvar och kanter noggrant?
Om inte annat så kostar ju inte en rulle åldersbeständig plast så mycket, så det kan ju vara värt att testa.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tycker uteslutningsmetoden och symptomen pekar starkt på förtvålning av limresterna. Du får nog ta bort avjämningen och slipa betongytan.
Tycker de är märkligt med en sån stark och snabb reaktion bara. Enklaste sättet att ta bort spacklet och betongytan borde väl vara att hyra en ytfräs?
 
useless useless skrev:
Det borde väl räcka att lägga en tät plastfolie på golvet och tejpa alla skarvar och kanter noggrant?
Om inte annat så kostar ju inte en rulle åldersbeständig plast så mycket, så det kan ju vara värt att testa.
Min tanke är att jag ska lägga plastfolie, golv foam och parkett. Åldersbeständig plast är dock inte diffusionstät, krävs epoxi eller annat material tex florosil för att få det diffusionstätt. Men epoxi på flytspackel borde väl vara en OK lösning?
 
A Appeplan skrev:
Min tanke är att jag ska lägga plastfolie, golv foam och parkett. Åldersbeständig plast är dock inte diffusionstät, krävs epoxi eller annat material tex florosil för att få det diffusionstätt. Men epoxi på flytspackel borde väl vara en OK lösning?
Åldersbeständig plast är det, men inte folie, som antagligen är det du hittat.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Åldersbeständig plast är det, men inte folie, som antagligen är det du hittat.
Intressant, har köpt Triofol ång och fuktspärr plastfolie som jag tänkte ha mot betongen. Men är den helt portät och uppnår samma resultat som diffusionsspärrar med tex epoxi? Isf varför finns de andra olika lösningarna, Florosil etc., när man enkelt kan lösa problemet med en bit plast?
 
Åldersbeständig plast som används till diffussionsspärr borde vara tillräckligt diffussionsstät?

Men, som sagts tidigare, det är ju billigt och relativt enkelt att testa med en rulle plast innan man funderar på andra åtgärder.
 
useless useless skrev:
Åldersbeständig plast som används till diffussionsspärr borde vara tillräckligt diffussionsstät?

Men, som sagts tidigare, det är ju billigt och relativt enkelt att testa med en rulle plast innan man funderar på andra åtgärder.
Kan så tyckas, hittar inga värden eller dylikt i deras materialdeklaration. Men ska prova lägga ut plasten imorrn och se om det blir nån skillnad. Känns dock jobbigt om problemet skulle uppkomma senare efter jag lagt parketten, inte så sugen på att bryta sönder dyrt parkettgolv för att göra om underlaget om besvären kvarstår eller återkommer.
 
A Appeplan skrev:
Intressant, har köpt Triofol ång och fuktspärr plastfolie som jag tänkte ha mot betongen. Men är den helt portät och uppnår samma resultat som diffusionsspärrar med tex epoxi? Isf varför finns de andra olika lösningarna, Florosil etc., när man enkelt kan lösa problemet med en bit plast?
De andra lösningar finns för att man inte kan limma tex parket eller klinker på plastfolie. För mig känns det som att du reagerar på flytspackeln doft/kemikalier. Det är jättevanligt att vara allergiska mot betong och flytspackel. Googla på det??

Det känns inte som en bra plan att få bort kemiska dofter genom att måla på något som är ännu mer "giftigt". När du monterat golvet är problemet löst. Det skadar inte med åldersbeständigt plast under och det minskar risken för allergiska besvär vid golvläggningen.
 
J J Vos skrev:
De andra lösningar finns för att man inte kan limma tex parket eller klinker på plastfolie. För mig känns det som att du reagerar på flytspackeln doft/kemikalier. Det är jättevanligt att vara allergiska mot betong och flytspackel. Googla på det??

Det känns inte som en bra plan att få bort kemiska dofter genom att måla på något som är ännu mer "giftigt". När du monterat golvet är problemet löst. Det skadar inte med åldersbeständigt plast under och det minskar risken för allergiska besvär vid golvläggningen.
Jag tänkte mest att om man lägger plastfolie ovanpå så kommer emissionerna bilda luftfickor mellan underlaget och plasten och med ökat tryck mot plasten lär dom för eller senare hitta en väg ut. Att göra ett material portätt eller att kapsla in golvet i direktkontakt med något portätt så hindrar man spridning inomhus.

Också tänkt på det, har dock aldrig reagerat på det innan så känns mindre troligt. Samt känns det konstigt att jag skulle ha en allergisk, pågående, reaktion två veckor efter senaste vistelsen i lägenheten.

Ett parkettgolv är inte portätt och lär inte hindrar emissioner helt, om så vore fallet skulle emissioner i byggnader vara ett minne blott.
 
Sen jag målade med Bauhaus egna märke Swingcolor så undviker jag alltid dessa skitprodukter, aldrig varit med om någon så stinkande färg.

Probau är väl Bauhaus egna flytspackel? Ska säker vara testad men vem vet vilken kvalitetskontrol de har, kanske avger något ohälsosamt?

En annan sak, har du städat på länge? Med dammsugare med bra filter? Fint damm som virvlar runt kanske ger reaktionen.

När du blandade flytspacklet och dammade runt med påsarna, har du städat upp det?
 
  • Gilla
Anna Bjerner
  • Laddar…
Epoxi är det man använder om man har emissioner från golv. Hela Dalen i Enskede är renoverat med Epoxi för att de hade problem med emitterande golv. Det är vanligt att gammalt flytspackel från 70-talet ger upphov till problem då det innehöll kasein. Nu gör det inte det längre så därmed är det inget problem med nytt flytspackel. Det kan vara så att du har gammalt lim i betongen som skulle kunna ge upphov till problem men att det skulle avge så mycket trots nytt flytspackel vete sjutton.

Jag skulle testa att lägga diff-tät plast och tejpa skarvarna med åldersbeständig tejp. Sen lägga 5G-klickgolv som kan göras om ifall det behövs.

Det kan också vara något helt annat du reagerar på. Mögel är väl det vanligaste, men även kvalster, VOC (flyktiga organiska ämnen) eller liknande. Mögel kan du testa med ett DNA-test, VOC med ett VOC-test. Kvalster får du dammsuga upp:)

Här är ett ställe som säljer tester:

https://www.inomhusanalys.se/Bestall

Asbest ger f.ö inte upphov till sådan reaktion och brukar mest finnas på fasader, tak och i ventilation samt som brandskydd. Asbest ger bl.a. cancer (Asbestos) vid långvarig exponering.
 
Är det inte en risk att stänga in fukt om man lägger en tät plast över golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.