Hej!

Vi har nyligen köpt en ny Bosch frys och såg bara av en tillfällighet att innanför gallret längst upp inne i frysen så ser det ut som det sitter frigolit. Lyckades inte få frigoliten på bild men bifogar en bild på vilken del av frysen jag menar. Blev då nyfiken och gick ut till våran gamla Bosch frys och fällde ner samma plastskydd med galler på den. Mycket riktigt satt det frigolit innanför den också fastsatt med likadan blå tejp som alla fraktskydden satt fast med på den nya frysen. Så gissar att det ser likadant ut på den nya om man fäller ner denna plastkåpa

Min fråga är. Ska denna frigolit tas bort? Är sjukt otydligt isåfall för instruktionerna visar inget och hade inte ens tänkt på att det satt frigolit där om jag inte av en tillfällighet sett det och den har ju suttit i 10år på den gammla frysen så gissar på inte, men frågar ändå.

Mvh J
 
  • Interiör av en Bosch-frys som visar ett plastskydd med galler och skymtad frigolit inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre övre delen av en Bosch-frys med NoFrost-loggan, plastkåpa, kylklampar och förpackningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt den sitta kvar. Det är helt i sin ordning.
 
A
Skulle till och med drista mig till att säga att frigoliten är avgörande för skåpets funktion
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
G
Jag har aldrig sett frigolit synligt i ett kylskåp/frys, mig veterligen så sitter frigoliten inne i väggarna.
 
J Janne82 skrev:
Hej!

Vi har nyligen köpt en ny Bosch frys och såg bara av en tillfällighet att innanför gallret längst upp inne i frysen så ser det ut som det sitter frigolit. Lyckades inte få frigoliten på bild men bifogar en bild på vilken del av frysen jag menar. Blev då nyfiken och gick ut till våran gamla Bosch frys och fällde ner samma plastskydd med galler på den. Mycket riktigt satt det frigolit innanför den också fastsatt med likadan blå tejp som alla fraktskydden satt fast med på den nya frysen. Så gissar att det ser likadant ut på den nya om man fäller ner denna plastkåpa

Min fråga är. Ska denna frigolit tas bort? Är sjukt otydligt isåfall för instruktionerna visar inget och hade inte ens tänkt på att det satt frigolit där om jag inte av en tillfällighet sett det och den har ju suttit i 10år på den gammla frysen så gissar på inte, men frågar ändå.

Mvh J
Sitter den med blå tejp, då skulle jag locka bort den.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Kanske inte gör någon skada men det är ett fraktskydd precis som allt annat som är ditsatt med den blå tejpen.
 
  • Gilla
  • Arg
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Om jag ger våra gamla Husqvarna kyl&frys som referens kan jag säga att det är en hel del frigolit kring kylpaketen och det är en del i konstruktionen. Men svårt att säga från TS info om detta skulle vara ”per design” eller transportskydd. Hör med tillverkaren hur det ligger till, om du inte litar på informationen i installations/bruksanvisning som brukar vara väldigt noga med grejer man ska plocka bort.
 
K Kyleman skrev:
Kanske inte gör någon skada men det är ett fraktskydd precis som allt annat som är ditsatt med den blå tejpen.
K Kyleman skrev:
Kanske inte gör någon skada men det är ett fraktskydd precis som allt annat som är ditsatt med den blå tejpen.
Men hallå!
Var mitt och Electroluxarens inlägg svåra att läsa? Fanns det på något sätt tolkningsutrymme?
Låt mig då skriva så tydligt jag bara kan.
Frigoliten är en del av konstruktionen. Den håller flera saker på plats. Jag har lossat detta lock fler gånger än jag kan komma ihåg när jag reparerat frysar. Det skall sitta där!
TA INTE BORT DEN!
Sluta ge dåliga råd, här blir jag faktiskt upprörd.
Nu hopppas jag att TS inte inte hunnit ta bort den men om så är fallet finns den att köpa som reservdel såklart. Det är ju som sagt en del av konstruktionen.
 
  • Exploded view diagram av en fryskonstruktion med markerad frigolitdel numrerad 0134 som är viktig för konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yrrol och 2 till
  • Laddar…
K
Hur kan man TEJPA fast något som en en viktig del av funktionen?
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Hur kan man TEJPA fast något som en en viktig del av funktionen?
Du har varit med om att många lock lossnat ...?
Locket sitter med tejp ja. Sedan pressas hela avfrostningspaketet ihop och hålls på plats av bultar. Jag lovar dig, det finns noll risk att locket lossar
 
När jag köpte min frys satt det blå tejp på hyllorna och dörren. Jag slängde hyllorna och dörren då jag trodde det var transportskydd. Nu har jag svårt att få det kallt i frysen, det har dock blivit kallare i köket. Har jag gjort nåt tokigt eller var det bara tejpen som skulle bort?
 
  • Gilla
  • Haha
Dixies och 4 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Men hallå!
Var mitt och Electroluxarens inlägg svåra att läsa? Fanns det på något sätt tolkningsutrymme?
Låt mig då skriva så tydligt jag bara kan.
Frigoliten är en del av konstruktionen. Den håller flera saker på plats. Jag har lossat detta lock fler gånger än jag kan komma ihåg när jag reparerat frysar. Det skall sitta där!
TA INTE BORT DEN!
Sluta ge dåliga råd, här blir jag faktiskt upprörd.
Nu hopppas jag att TS inte inte hunnit ta bort den men om så är fallet finns den att köpa som reservdel såklart. Det är ju som sagt en del av konstruktionen.
Var nästan säker från början att det inte var något som skulle tas bort. Det var när jag fällde ner den kåpan på den gamla frysen och såg att frigoliten där var tejpad med likadan tejp som fraktskydden som jag tänkte att jag ändå skulle ställa frågan. Sen att det inte står någonstans i instruktionerna att man ska fälla ner denna och ta bort något är ju ännu en sak som tyder på att det ska sitta kvar.

Jag är mest desperat över att bli av med det störande knarrande ljudet från frysen och greppade efter halmstrået att detta kanske kunde ha med det att göra.

Såhär låter frysen så fort kompressorn går men ljudet kommer inte från kompressorn utan från översta delen av skåpet
. Sett flera trådar om liknande här på forumet men vissa säger normalt andra inte så vet inte vilket ben man ska stå på riktigt.
 
Ursäkta men detta är en av de jävligaste trådarna på länge. Mitt råd är att lyssna på torbeno och electroluxaren. Jag har själv jobbat med reparation av vitvaror i över 10år. Har skruvat på oräkneliga skåp och alla skåp med den typen av kylsystem har en frigolit där så ta inte bort den.

Jag vill passa på att rikta lite kritik till en del som svarat i denna tråd utan att ha någon som helst kunskap i frågan. TS ville ha ett korrekt svar så det är ytterst olämpligt att svara om man inte vet säkert vad man pratar om. Ett forum som detta är till för att få korrekta svar av dem som vet. Det finns inte utrymme för att debattera om frigoliten verkligen är nödvändig eller inte för det är inte avsikten med frågan.. Frigoliten är en vital del i konstruktionen punkt slut.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Skapt som jag är, så blir jag lite nyfiken på frigolitens funktion ?
 
När det sen kommer till ljudet i skåpet som hörs på filmen så tycker jag att det låter som insprutningsljud/cirkulationsljud från köldmediet. Det är tyvärr något som är väldigt svårt att få bukt med i många fall.. Det kan låta olika mycket från skåp till skåp och beror många gånger på hur noga man varit vid produktionen. Exempelvis hur noga och med vilken vinkel man kapat det kapillärrör som mynnar in i förångaren.

Insprutningsljuden uppstår oftast precis i början av förångaren där trycket övergår från högt till lågt. Fenomenet är tydligare nu sen man bytte till den mer miljövänliga gasen R600a.. Vanligtvis så uppstår tydligare ljud pga att gasen jobbar på ett lägre tryck är tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.