Hej,

Jag har en ny tvättmaskin (inköpt för 1 år sedan). Det har varit ett problem sedan jag fick den med alltför mycket skum kvar i gummibälgen både som på bilden och även liggande ovanpå den efter Varje tvätt, oavsett programval. Jag har den inställd på extra sköljning och extra vatten. Doserar tvättmedel med 1/3 eller mindre av rekommenderad mängd. Reparatör var här förra hösten och sa då att detta var helt normalt. Att skummet finns kvar i bälgen när maskinen centrifugerar. Ingen av mina vänner och bekanta som jag frågat har samma problem som vi har. Jag har kollat och vi har medelhårt vatten och det är bra tryck i ledningarna enligt vattenleveratören.

Tacksam tacksam tacksam om jag kan få ett svar från er om detta är normalt. Tvättmaskinen kostade 11.497:-.
Hand pekar på skumansamling i gummibälgen på en öppen tvättmaskin.
 
Hur mycket tvättar du varje gång? Så där kan vi också få om vi bara tvättar något plagg.
 
Hur ofta rensar du gummibälgen? Wettexduk eller någonting och ta bort lite sand/grus som förmodligen sitter där hjälper i min maskin.
 
Jag har noterat samma sak på en ny maskin av kvalitetsmärke, kanske inte lika ofta som du. De nya maskinerna är byggda för att få höga betyg på snålhet av el och vatten, vilket gör att de sköljer med för litet vatten. Man kan undra om det är skum i maskinen om det inte också blir för mycket rester i kläderna.
 
J
Det är inte så att hålen i gummibälgen är igentäppta?
Vi fick liknande symptom i våran tvättmaskin, men då hade det fastnat en lång "svans" med ludd innanför hålen, som jag fick pilla ut med en tråd.
 
A
ÖVERDOSERING AV TVÄTTMEDEL
Kan inte vara något annat
 
dof dof skrev:
Hur mycket tvättar du varje gång? Så där kan vi också få om vi bara tvättar något plagg.
Hej, spelar ingen roll hur mycket jag tvättar.
 
S sjoelund skrev:
Hur ofta rensar du gummibälgen? Wettexduk eller någonting och ta bort lite sand/grus som förmodligen sitter där hjälper i min maskin.
S sjoelund skrev:
Hur ofta rensar du gummibälgen? Wettexduk eller någonting och ta bort lite sand/grus som förmodligen sitter där hjälper i min maskin.
Hej, inget skräp i gummibälgen.
 
electroluxaren skrev:
ÖVERDOSERING AV TVÄTTMEDEL
Kan inte vara något annat
Har minskat mängden tvättmedel. Och
J jnse skrev:
Det är inte så att hålen i gummibälgen är igentäppta?
Vi fick liknande symptom i våran tvättmaskin, men då hade det fastnat en lång "svans" med ludd innanför hålen, som jag fick pilla ut med en tråd.
Hej, nej hålen är inte tilltäppta.
 
electroluxaren skrev:
ÖVERDOSERING AV TVÄTTMEDEL
Kan inte vara något annat
S
electroluxaren skrev:
ÖVERDOSERING AV TVÄTTMEDEL
Kan inte vara något annat
Jag har tvättat samma tvätt 2 ggr efter första tvätten med tvättmedel. Mindre lödder men ändock skum kvar. Doserar mindre än hälften av rekommenderar dos.
 
B Birgitta S skrev:
S

Jag har tvättat samma tvätt 2 ggr efter första tvätten med tvättmedel. Mindre lödder men ändock skum kvar. Doserar mindre än hälften av rekommenderar dos.
K klimt skrev:
Jag har noterat samma sak på en ny maskin av kvalitetsmärke, kanske inte lika ofta som du. De nya maskinerna är byggda för att få höga betyg på snålhet av el och vatten, vilket gör att de sköljer med för litet vatten. Man kan undra om det är skum i maskinen om det inte också blir för mycket rester i kläderna.
Hej, jag tänker samma sak att hur mycket tvättmedel är det kvar i kläderna? Jag har lagt till extra vatten och extra sköljning. Tänkte att det skulle innebära bättre sköljning. Men tyvärr blev det inte så :(
 
electroluxaren skrev:
ÖVERDOSERING AV TVÄTTMEDEL
Kan inte vara något annat
Maskinen är också utrustad med twindos då tvättmaskinen själv doserar tvättmedel. Där har jag också ställt in mycket lägre dosering än rekommenderad. 1/4 av det tillverkaren rekommenderar.
 
A
Detta är ett välkänt fenomen att twindos doserar för mycket.
Enkel check som var och en kan göra oavsett doseringssätt är att titta genom luckglaset under drift.
-Skummar det så är det förmycket tvättmedel-
Är det skum under sköljningarna så är det in i he....e för mycket tvättmedel.
 
MultiMan
Min egen erfarenhet av flytande och pulvertvättmedel: De flesta idag tvättar långt innan kläderna är ens märkbart smutsiga. Särskilt flytande tvättmedel kan då skumma oerhört redan vid 1/4 rekommenderad dos och inte full maskin. Om man sedan läser fel och inte doserar utifrån maskinens storlek och tvättmängden kan det bli ännu värre.

Enda gången jag doserar max enligt förpackning är med pulver, full maskin, 8kg, med sängkläder och frottéhanddukar (bomull) som är välanvända. Allt annat kör jag mindre än rekommenderat, men med flytande kan det ändå skumma som sagt.

Senaste exempel: Köpte 3 rätt stora begagnade plädar av syntetmaterial (skummar alltid mer) till katterna. Okänd smutsighet så tog halva mängden flytande tvättmedel (Formil i detta fallet) för 4kg (halv maskin hos mig). Resultat: Höll på att skumma över maskinen och fick ju varningar och maskinen gick in i förlängt skumminskningsprogram med långa uppehåll och fler sköljningar. De Siemens jag har och har haft har alltid lyckats skölja rent i dessa scenarion, men lika trist varje gång det händer.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Min egen erfarenhet av flytande och pulvertvättmedel: De flesta idag tvättar långt innan kläderna är ens märkbart smutsiga. Särskilt flytande tvättmedel kan då skumma oerhört redan vid 1/4 rekommenderad dos och inte full maskin. Om man sedan läser fel och inte doserar utifrån maskinens storlek och tvättmängden kan det bli ännu värre.

Enda gången jag doserar max enligt förpackning är med pulver, full maskin, 8kg, med sängkläder och frottéhanddukar (bomull) som är välanvända. Allt annat kör jag mindre än rekommenderat, men med flytande kan det ändå skumma som sagt.

Senaste exempel: Köpte 3 rätt stora begagnade plädar av syntetmaterial (skummar alltid mer) till katterna. Okänd smutsighet så tog halva mängden flytande tvättmedel (Formil i detta fallet) för 4kg (halv maskin hos mig). Resultat: Höll på att skumma över maskinen och fick ju varningar och maskinen gick in i förlängt skumminskningsprogram med långa uppehåll och fler sköljningar. De Siemens jag har och har haft har alltid lyckats skölja rent i dessa scenarion, men lika trist varje gång det händer.
Hej, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. En fråga, trots att du hade haft i för mycket tvättmedel sköljde maskinen bort tvättmedlet och det fanns inget resterande skum kvar i maskinen när den var klar? Har jag uppfattat rätt?

När min son med familj i en månad bodde hos oss tvättade jag deras kläder som var både smutsiga (barnen är 9 och 11 år och mycket aktiva) och maskinen var fylld med kläder (alltså inte vare sig icke smutsiga eller icke välfylld maskin).
Jag kan hålla med dig att jag och min man tvättar kläderna innan de är riktigt smutsiga.

I min maskin finns det Twindos som är ett system där maskinen själv doserar tvättmedlet. Även då är det skum kvar när tvätten är klar och även där har jag minskat doseringen (går att ställa in) till långt under rek dosering. Som du skriver trist när det händer och för mig händer det vid varje tvätt :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.