Någon som monterat Ikeas tryck och öppna-beslag? Min sambo monterade dem men sa att luckan inte längre var helt stängd pga lilla piggen som sticker ut. Så ska det väl inte vara? Ingen av oss är särskilt händiga och man måste borra varje gång man ska testa så vill inte borta fler hål i skåpen.
Hjälp! Hur långt in kan man sätta dem?
 
Man brukar kunna justera sådana genom att skruva på den.
 
  • Gilla
Sagast
  • Laddar…
Jag har monterat sådana (men i en Paxgarderob), inga problem, det gäller bara att sätta dem lagom långt in. Justera gör man genom att skruva på toppen på ”pinnen”

Handtag monterade på skjutdörr, justerbart via skruv på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AvsAnnelie och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Och för att svara på frågan, lagom långt in är alltså så långt in så att luckan precis är helt stängd när pinnen är intryckt.

Vet inte exakt hur era skåp ser ut men i en Paxgarderob blir det såhär (se bild). Pinnen sticker ut lite utanför hyllplanet eftersom hyllplanet sitter några millimeter innanför själva garderobsstommen.
Närbild av en låspinne som sticker ut från ett skåphyllplan i en Paxgarderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
richardtenggren
Luckan kommer aldrig bli helt stängd, då det krävs en liten slaglängd för själva låsmekanismen ska fungera.
 
  • Gilla
Sagast
  • Laddar…
Precis, i ett kök där luckan i normala fall stängs mot kanten på stommen så kommer man behöva montera dem så att de kan tryckas in någon/några millimeter när man trycker på lyckan för att öppna. Man kan dock justera gångjärnen så att luckan sitter rakt.
 
  • Gilla
Sagast
  • Laddar…
Dörrar med moderna gångjärn brukar inte stänga helt. Vanligtvis har man små plast/gummilinser som distans på motsatt sidan från gångjärnen. Då blir det inget problem med tryck och öppna funktionen och raden av dörrar ser slät ut.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för alla utförliga svar! Verkligen uppskattat! Nu vet vi precis hur man ska göra!
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag har monterat sådana (men i en Paxgarderob), inga problem, det gäller bara att sätta dem lagom långt in. Justera gör man genom att skruva på toppen på ”pinnen”

[bild]
Jag har precis fått hem ett lass med PAX och Bestå. Tanken bara tryck-och-öppna på allt. Det är så på Bestå, men inte PAX. Liten miss där. Frågade IKEA via chat och de sa att PAX har för stora dörrar för tryck-och-öppna. Ser att du verkar nöjd.

Är det dessa du köpt?: https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-tryck-och-oeppna-beslag-80230224/
Har du 200 eller 236 dörrar? Fortfarande nöjd med funktionen?
 
Japp, det är dessa jag har. Det fungerar bra för mig på 236-garderober (4st).

Man märker förvisso att det är lite tyngre för push-pinnen att öppna dörren än på ett skåp, men det fungerar utan problem!
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Tack för infon! Jag ska testa med dem
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Japp, det är dessa jag har. Det fungerar bra för mig på 236-garderober (4st).

Man märker förvisso att det är lite tyngre för push-pinnen att öppna dörren än på ett skåp, men det fungerar utan problem!
Har nu monterat dem och det fungerar perfekt. Tycker det är lite överdrivet eller snarare försiktigt av IKEA att säga att de inte rekommenderar tryck-och-öppna med UTRUSTA till PAX-gardereober. Hur som helst mycket nöjd :)
 
Kul att höra (och skönt att jag inte lurat in dig i detta om det inte hade funkat :rofl:)
 
Jag undrar hur och vart du fäste dom?
Tog du bort den mjukstängande funktionen först eller kan den vara kvar?
Monterar man en uppe och en nere eller har du fäst den på ett hyllplan? ( ser nästan ut så)
Vi har pax 236 dörrar (stomme 1 m, dvs 2 dörrar per stomme). Har svårt att öppna dörrar med knoppar/handtag pga reumatiska händer och våra Bestå funkar utmärkt för slitna händer och fingrar.
Super tacksam över svar
 
Mysan79 Mysan79 skrev:
Jag undrar hur och vart du fäste dom?
Tog du bort den mjukstängande funktionen först eller kan den vara kvar?
Monterar man en uppe och en nere eller har du fäst den på ett hyllplan? ( ser nästan ut så)
Vi har pax 236 dörrar (stomme 1 m, dvs 2 dörrar per stomme). Har svårt att öppna dörrar med knoppar/handtag pga reumatiska händer och våra Bestå funkar utmärkt för slitna händer och fingrar.
Super tacksam över svar
Man måste sätta dem där man trycker på dörren för att öppna, dvs ungefär där man normalt har knoppar.

De mjukstängande gångjärnen bör sitta kvar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.