sunnis
L larka742 skrev:
Sedan - måste det inte vara enklare för hantverkaren att slippa detta helt och hållet?
Räkna turer till kund, till grossist - anteckna mil, sedan om man gör en privat detour på lunchen ska det dras av eller så ska det läggas till mil om man kör en runda till grossist en dag innan kundbesöket...hej o hå liksom.

Hantverkarna borde ju stå på barrikaderna och skrika efter att få baka in detta och annat i timpriset.
Varför inte?

Frågan är ju om det finns relevans till varje krona, utan varför hålla på med detta krångel för dem överhuvudtaget....
Håller med, timpriserna för hantverkare har ju gått upp ca 10% på 15år... medans materialpriserna har stigit med nästan 100%. Lönerna har ökat också. Nånting är skevt med timpriserna idag, de måste upp. De tjänar alla på. Diskuterade detta med en kollega nu som bygger sitt andra hus efter 15år - ALLT material är i stort sett dubbelt så dyrt men timarvodet är i princip detsamma då betalade han 450kr/h, idag ca 500kr/h. Ingen empiriskt studie och knappast representativ för branschen men något är skevt.

Mjölken blir dyrare i affärer för varje år, alla vill ha löneförhöjning. Klart att tjänsterna ska bli dyrare också. Men materialpåslag ska vara statisk ut till kund. Tror hantverkararvodet behöver upp 100kr/h minst.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ifrågasatte du eller betalade du?
Jag nämnde missnöjet men betalade för att få ett avslut med entreprenören då vi kom till gemensamt beslut om att häva avtalet. Detta var inte det enda märkliga och tyvärr verkade inte tid finnas då entreprenören tagit på sig för mycket..
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har ni inte avtalat något annat så betala bara milersättning från din entreprenörs adress. Likaså är 65 kr/milen för högt, 45 är mer rimligt.

Betala helt enkelt det du tycker är skäligt och bestrid resten.
Har precis fått en faktura, som jag givetvis bestrider där milersättningen från VVSfirman låg på 160kr + moms, dvs 200 kr / mil. Hur har de ens mage att försöka?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
johel572 och 4 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Har precis fått en faktura, som jag givetvis bestrider där milersättningen från VVSfirman låg på 160kr + moms, dvs 200 kr / mil. Hur har de ens mage att försöka?
Ja, ibland undrar man. Det här är så högt så man undrar nästan om det ingår timkostnad för gubben i priset? Alltså, säg 800:- i timmen, de räknar kanske 50:- milen för bilen så 110:- per mil för gubben. Säg 60km/h i snitthastighet så hamnar man på 660:- i timmen för gubben.

Då är det visserligen inte billigt men kanske inte så orimligt som 200:- milen. Men de e klart, de kanske är "miljömedvetna" och kör en Tesla så då kan man säkerligen trilla upp i de milkostnaderna bara för värdeminskningen :)
 
rampante rampante skrev:
Har precis fått en faktura, som jag givetvis bestrider där milersättningen från VVSfirman låg på 160kr + moms, dvs 200 kr / mil. Hur har de ens mage att försöka?
Var det bara bilen ?? Vi tar 50:- milen vilket är mindre än vad bilen kostar. Men känner till flera som har ett pris ink gubben, och det brukar vara runt 200:-
Den prissättningen brukar användas lokalt vid kortare sträckor.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
En ny bil kostar väl ca 50-70kr/mil att köra, plus lönen för han som kör den...
Vilken enorm löneförmån jag har då när jag får köra privat för 9kr/mil (y)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vilken enorm löneförmån jag har då när jag får köra privat för 9kr/mil (y)
Tror jag visserligen är att ta i en gnutta med 50-70:- milen. Säg en BMW i3 som väl får anses vara en elbil av medelklassen idag, möjligen övre medelklassen. Leasar du den 2000 mil om året blir milkostnaden 25:- + el. Så kanske 30:- milen? Det är då en bil som nypris ligger runt 400 000. SÅ ka man upp i 50-70:- milen får man upp i prisklass runt miljonen...

Nä, jag tror standardersättningen runt en 30-lapp motsvarar ungefär vad en standardbil verkligen kostar.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tror jag visserligen är att ta i en gnutta med 50-70:- milen. Säg en BMW i3 som väl får anses vara en elbil av medelklassen idag, möjligen övre medelklassen. Leasar du den 2000 mil om året blir milkostnaden 25:- + el. Så kanske 30:- milen? Det är då en bil som nypris ligger runt 400 000. SÅ ka man upp i 50-70:- milen får man upp i prisklass runt miljonen...

Nä, jag tror standardersättningen runt en 30-lapp motsvarar ungefär vad en standardbil verkligen kostar.
Vi pratar om hantverkare så det är väll kostnaden för en skåpbil typ Caddy (i mitt fall just en Caddy). 160-170k kanske?

Om du läser vad Paul_Staffanstorp skriver så är där rätt mycket mer kostnader än bara själva bilen. I princip ingen kör renodlade elbilar som servicebilar :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi pratar om hantverkare så det är väll kostnaden för en skåpbil typ Caddy (i mitt fall just en Caddy). 160-170k kanske?
Hehe, ja så halvera värdeminskningen och lägg på en tia för soppan. Noterar nu att jag svarade på fel meddelande, var tänkt som svar på att en ny bil kostar 50-70:- milen vilket kanske stämmer om man kör en Tesla S...
 
Tidningen Vi Bilägare testade just 3 st mellan SUVar VW Tiguan, Subaru Forester och nån likvärdig MB, milkostnaden för 3 års ägande var 50-53 kronor per mil. Så det behövs ingen Tesla för att komma upp i de summorna.

Skåpbilar har ett större värdefall, och nu med bonus-malus kommer de bli ännu dyrare att driva, en mellanstor skåpbil med diesel och automat kommer kosta uppåt 20" per år i skatt, 60" på 3 år, som nån måste betala.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Att hamna på 50-70 kr/mil för en ny bil är inget som helst problem, utan att man behöver köra Tesla S

Säg en vanlig VW Passat Sportkombi för 350'. Efter 3 år / 4500 mil så har den lätt tappat 150' i värde, dvs bara värdeminskningen ligger på 33 kronor milen. Sen ska den tankas, försäkras, servas, ha däck etc.

Lite på kul matade jag in sifforna här. https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/kalkyl/bilkalkyl/

Jag valde en stor bil (VW PAssat) för 350', ska köra 1500 mil/år och behålla i 3 år. Skatt 1200 kr/år, 07 liter/mil, 15 kr/liter bensin. Normal värdeminskning, normal underhållskostnad, försäkring 4000 kr / år, ingen parkeringskostnad och ingen finansieringskostnad. 50,41 kr/mil blev kostnaden...
 
sunnis
Jag förstår inte ens vad det spelar för roll, bilen är en förutsättning och verktyg för att överhuvudtaget kunna arbeta, precis som alla andra tjänster företaget behöver som redovisning, it-stöd, affärssystem, lokaler, verktyg etc. Ska man faktura redovisningskostnader på fakturan också för det tar 0.1h * 550kr att bokföra och stämma av inbetalningar från kunden som ett UE tillägg för redovisningen? Att kunden betalar in på bankgirot innebär faktiskt en kostnad för företaget.

Kunderna ska stå för de rörliga kostnaderna som milersättning i form av bränsle, sträckslitage om det ens finns något och arbetade timmar. Går inte företaget runt på detta så har man för lågt timarvode. Bilfinansen är helt statisk kostnad månad för månad där man fått en finansförslag som är baserat på årlig körsträcka, servicebehov och restvärde. Oftast är försäkringen inkluderad i finansen.

Känns lite skevt att betala ett underpris på arbetade timmar som är avdragsbart i form av ROT men där flera kostnadsposter istället är pålagt på icke avdragsbara poster, varför har det blivit så? Tror timpriserna måste upp med några hundralappar minst, det har ju stått still i hur många år som helst.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Kan tillägga att timkostnadn var 695 exkl moms....
 
sunnis sunnis skrev:
Jag förstår inte ens vad det spelar för roll, bilen är en förutsättning och verktyg för att överhuvudtaget kunna arbeta, precis som alla andra tjänster företaget behöver som redovisning, it-stöd, affärssystem, lokaler, verktyg etc. Ska man faktura redovisningskostnader på fakturan också för det tar 0.1h * 550kr att bokföra och stämma av inbetalningar från kunden som ett UE tillägg för redovisningen? Att kunden betalar in på bankgirot innebär faktiskt en kostnad för företaget.

Kunderna ska stå för de rörliga kostnaderna som milersättning i form av bränsle, sträckslitage om det ens finns något och arbetade timmar. Går inte företaget runt på detta så har man för lågt timarvode. Bilfinansen är helt statisk kostnad månad för månad där man fått en finansförslag som är baserat på årlig körsträcka, servicebehov och restvärde. Oftast är försäkringen inkluderad i finansen.

Känns lite skevt att betala ett underpris på arbetade timmar som är avdragsbart i form av ROT men där flera kostnadsposter istället är pålagt på icke avdragsbara poster, varför har det blivit så? Tror timpriserna måste upp med några hundralappar minst, det har ju stått still i hur många år som helst.
Självklart är timdebiteringen för låg. Men den kan man inte bara höja efter smak. Du ska vara konkurrenskraftig. Om hela branschen hade enats så hade det gått, men det kommer ju aldrig hända....
 
O OopsyDaisy skrev:
Bor precis utanför göteborg. Och rörläggaren bor 150km bot men sov hos entreprenören innan han åkte hem igen. Han var här i 2 dagar och gjorde inte ens klart rördragningen.
Bestrid fakturan och begär arbetspsecifikation 38 tuim på två dygn verkar vara rena blbuffen!! . Vad står det i avtalet med entreprenören?
OM det står att körersättning utgår är det från Entreprenörens ADRESS !! inte hans anlitade hantverkare. Det skall i så fall frangå av avtalet/offerten att Entreprenörens hantverkare skall ha körersättning från sin hemmadress!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.