H Hallerudsbo skrev:
0 i inkomst i Sverige ja kanske.
Jag har noll i inkomst med.
Men jag jobbar i Norge och där syns min inkomst.
Jovisst kan dom ha pengarna i annat land. Det blir ju bara mer tillkrånglat, då jag uppfattade att dom bodde mestadels i Sverige, samt köper och säljer bostäder har på löpande band här. Jag är nyfiken på hur säljarna liv ser ut :thinking:
 
Har för mig att det var ett liknande par med i Husdrömmar på SVT för 1-2 år sedan. Dom bodde både i svärje å Danmark.
 
H
Jag bor i Sverige, inkomst Norge.
Är lite mer pappers jobb när man tar lån.
Men om någon tittar upp mig här så har jag noll.

sparar allt i Norge för det är bättre villkor där
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Hur ska mäklaren kunna veta HUR huset kan säljas utan att kontrollera frågan? Vem har rätt att sälja huset? Vem är lagfaren ägare? Hur förvärvade säljaren fastigheten, kan det finnas förbehåll för säljaren vid överlåtelse? Är fastigheten utmätt? Finns skulder som måste lösas? Fordringsägare? Är fastighetsägaren gift/sambo?


Är summan ett marknadsmässigt pris? Föreligger risk för pengatvätt? Hur ska köpeskillingen betalas? Ska köparen belåna fastigheten, accepterar isf köparens bank huset som säkerhet för lån?


Finns villkor i avtalet så ska handpenningen absolut inte betalas till säljaren. Vad händer om säljaren har skulder hos kronofogden och det finns utmätning på säljarens bankkonto?


Hur kan man veta att det är en "normal" försäljning utan att utföra kontroller?


1. Inledande samtal med båda parterna individuellt där deras förutsättningar gås igenom. Vad har de kommit överens om, vad har de för förväntningar, och förutsättningar? Har de bestämt en köpeskilling, gå igenom vad parterna anser ska ingå i detta. Ska friskrivning läggas med gå igenom varför och i vilken omfattning. Säkerställa att båda parternas intressen tas tillvara samt att kontraktet blir balanserat. Säkerställa att båda parterna förstår innebörden av villkoren i kontraktet.

2. Kontrollera parternas uppgifter. Kontrollera om fastigheten är pantsatt. Om den inte är pantsatt, spåra samtliga pantbrev för att säkerställa att en köpare inte riskerar att få med sig säljarens lån. Kontrollera fastighetskarta, inskrivningar hos lantmäteriet. Säkerställa att fastigheten inte är under utmätning eller att förfoganderätten på något sätt är begränsad i rättslig mening. Detta inkluderar att kontrollera med myndigheter att säljaren verkligen har rätt att överlåta fastigheten på sätt som parterna önskar. Kontrollera att köparen har de ekonomiska förutsättningarna för att kunna fullfölja kontraktet.

3. Formulera köpekontrakt efter parternas önskemål samt med hänsyn taget till resultatet av ovan nämnda kontroller.

4. Hålla i en kontraktsskrivning. Tar normalt sett ca 1-1,5h om allt löper på smidigt. (Detta verkar f.ö. vara den enda punkten du tror en mäklare utför).

5. Deponera handpenningen samt säkerställa fullföljd av kontrakt. Redovisa handpenning.

5. Följa upp eventuella villkor intagna i kontraktet. Delge eventuella banker kontraktet. Inhämta lösenuppgifter för eventuella lån. Skicka preliminär likvidavräkning till köparens bank så att denne kan upprätta korrekta lånehandlingar med köparen inför tillträdet. Boka tid för tillträde med köparen och säljarens bank.

6. Hålla i tillträde. Vanligtvis på distans idag men kan också ske på bankkontor. Ta fram köpebrev, likvidavräkning, eventuellt värdeutlåtande till banken. Säkerställa att transaktionen går rätt till. Presentera en skriftlig transaktionskvittens för parterna. Säkerställa att parterna inför tillträdet fullföljt sina åtaganden beträffande uppsägning/övertagande av elabonnemang, larm, fiber m.m. m.m.

7. Vid behov bistå parterna med lagfartsansökan. Vid behov bistå parterna vid dödningsförfarande av borttappade pantbrev, handläggning av spärrkonto.

8. Bistå säljaren med råd kring skattedeklarationen, plocka fram en preliminär skattedeklaration. Ta fram samt fylla i en deklarationsblankett som avser fastighetsförsäljningen året efter försäljningen.


Verkligen inte. Finns inga standarsaffärer och därmed finns inga standardavtal. Finns självklart vissa mallar att utgå ifrån men varje avtal måste anpassas individuellt efter parternas specifika förutsättningar och önskemål.


Hur ska mäklaren kunna veta att det inte är ett dödsbo som säljer fastigheten utan att mäklaren kontrollerar frågan? Tror du på riktigt att det räcker med att en säljare påstår att han äger ett hus för att en mäklare ska dra ihop ett kontrakt och sälja huset? Det är ingen liten sak vi pratar om här, det är ju en fastighetsaffär som i många fall handlar om miljontals kronor. Klart mäklaren kontrollerar vem som äger fastigheten, vem som förfogar över fastigheten, hur dessa personers civilstatus ser ut, vilka fodringsägare som finns, vilka skulder som finns, vilka belastningar som är kopplade till fastigheten m.m m.m
Får du betalt per ord? massa svammel men inte något vettigt ord. När jag sålde en lgh satt vi inte har diskuterade massa detaljer i kontraktet. Han mailade ett förslag. Troligtvis så var det ett standardavtal. När jag köpte hus var det ingen diskussion om hur avtalet skulle vara formulerat.
Jag är övertygad om att man väldigt ofta kan använda standard. Friskrivning det är inte lätt att skriva för att hålla juridiskt. Så det förstår jag kan ta tid.

Men som sagt jag tror att du inte riktigt förstår frågan. Det är tråkigt att du inte kan svara på min fråga enkla fråga.
Du kanske borde bli politiker?
Svamlar på men säger inget?
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Får du betalt per ord? massa svammel men inte något vettigt ord. När jag sålde en lgh satt vi inte har diskuterade massa detaljer i kontraktet. Han mailade ett förslag. Troligtvis så var det ett standardavtal. När jag köpte hus var det ingen diskussion om hur avtalet skulle vara formulerat.
Jag är övertygad om att man väldigt ofta kan använda standard. Friskrivning det är inte lätt att skriva för att hålla juridiskt. Så det förstår jag kan ta tid.

Men som sagt jag tror att du inte riktigt förstår frågan. Det är tråkigt att du inte kan svara på min fråga enkla fråga.
Du kanske borde bli politiker?
Svamlar på men säger inget?
Bara för att du inte verkar vilja ta till dig vad Elin6745 skriver betyder inte att hon svamlar. Är ifrågasätta andra det enda du gör eller kan du själv motivera ditt arvode i ditt arbete? Speciellt i förhållande till andra yrkeskårer? Tagga ner!
 
  • Gilla
Nageek och 15 till
  • Laddar…
Skånepöjk
E.6745 Elin6745 skrev:
Och att tro att det tar 2h att genomföra är såväl okunnigt som arrogant.

Det en fastighetsmäklare gör vid ett skrivuppdrag (gällande fastighet) är minst följande:

1. Inledande samtal med båda parterna individuellt där deras förutsättningar gås igenom. Vad har de kommit överens om, vad har de för förväntningar, och förutsättningar? Har de bestämt en köpeskilling, gå igenom vad parterna anser ska ingå i detta. Ska friskrivning läggas med gå igenom varför och i vilken omfattning. Säkerställa att båda parternas intressen tas tillvara samt att kontraktet blir balanserat. Säkerställa att båda parterna förstår innebörden av villkoren i kontraktet.

2. Kontrollera parternas uppgifter. Kontrollera om fastigheten är pantsatt. Om den inte är pantsatt, spåra samtliga pantbrev för att säkerställa att en köpare inte riskerar att få med sig säljarens lån. Kontrollera fastighetskarta, inskrivningar hos lantmäteriet. Säkerställa att fastigheten inte är under utmätning eller att förfoganderätten på något sätt är begränsad i rättslig mening. Detta inkluderar att kontrollera med myndigheter att säljaren verkligen har rätt att överlåta fastigheten på sätt som parterna önskar. Kontrollera att köparen har de ekonomiska förutsättningarna för att kunna fullfölja kontraktet.

3. Formulera köpekontrakt efter parternas önskemål samt med hänsyn taget till resultatet av ovan nämnda kontroller.

4. Hålla i en kontraktsskrivning. Tar normalt sett ca 1-1,5h om allt löper på smidigt. (Detta verkar f.ö. vara den enda punkten du tror en mäklare utför).

5. Deponera handpenningen samt säkerställa fullföljd av kontrakt. Redovisa handpenning.

5. Följa upp eventuella villkor intagna i kontraktet. Delge eventuella banker kontraktet. Inhämta lösenuppgifter för eventuella lån. Skicka preliminär likvidavräkning till köparens bank så att denne kan upprätta korrekta lånehandlingar med köparen inför tillträdet. Boka tid för tillträde med köparen och säljarens bank.

6. Hålla i tillträde. Vanligtvis på distans idag men kan också ske på bankkontor. Ta fram köpebrev, likvidavräkning, eventuellt värdeutlåtande till banken. Säkerställa att transaktionen går rätt till. Presentera en skriftlig transaktionskvittens för parterna. Säkerställa att parterna inför tillträdet fullföljt sina åtaganden beträffande uppsägning/övertagande av elabonnemang, larm, fiber m.m. m.m.

7. Vid behov bistå parterna med lagfartsansökan. Vid behov bistå parterna vid dödningsförfarande av borttappade pantbrev, handläggning av spärrkonto.

8. Bistå säljaren med råd kring skattedeklarationen, plocka fram en preliminär skattedeklaration. Ta fram samt fylla i en deklarationsblankett som avser fastighetsförsäljningen året efter försäljningen.

Känns 2h fortfarande rimligt tycker du? Kanske vore klädsamt med lite mer kunskapsinhämtning innan du sågar en hel yrkeskår längs med fotknölarna...
Är du mäklare?

de mäklare jag känner och har stött på skiter fullständigt i sina kunder.
de vill ha cash och snabba avslut.
Har inte mycket över för mäklare.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
C Chreo skrev:
Bara för att du inte verkar vilja ta till dig vad Elin6745 skriver betyder inte att hon svamlar. Är ifrågasätta andra det enda du gör eller kan du själv motivera ditt arvode i ditt arbete? Speciellt i förhållande till andra yrkeskårer? Tagga ner!
Om du testar att läsa ordentligt nästa gång så kanske det blir bättre.
Du kan tagga ner själv annars?
Förresten skulle du kunna motivera en timkostnad på 3000kr? Jag skulle ha svårt för det. Framförallt då man inte behöver ha några utgifter. Men du har en högskoleutbildning. Men den ger inte automatiskt rätt att ta så mycket betalt.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Får du betalt per ord? massa svammel men inte något vettigt ord. När jag sålde en lgh satt vi inte har diskuterade massa detaljer i kontraktet. Han mailade ett förslag. Troligtvis så var det ett standardavtal. När jag köpte hus var det ingen diskussion om hur avtalet skulle vara formulerat.
Jag är övertygad om att man väldigt ofta kan använda standard. Friskrivning det är inte lätt att skriva för att hålla juridiskt. Så det förstår jag kan ta tid.

Men som sagt jag tror att du inte riktigt förstår frågan. Det är tråkigt att du inte kan svara på min fråga enkla fråga.
Du kanske borde bli politiker?
Svamlar på men säger inget?
Jag tycker Elin6745 gav en tydlig förklaring av vad som ingår i mäklarens uppgift och varför det kan ta tid och kosta pengar.

Nu är jag OT, men jag tycker det är brist på respekt när en yrkesgrupps arbetsuppgifter förminskas till att ”det kan vem som helst göra”, det är bara ”standard”, ”hur svårt kan det va?” av sådana som inte har en aning om vad arbetet innebär. Sen finns det givetvis människor som är mer eller mindre lämpade för sina uppgifter men det är en annan fråga.

Och nej, jag är inte mäklare själv.
 
  • Gilla
Nageek och 21 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag är inte mäklare. Har träffat rätt många i samband med både köp och sälj av lägenhetee och hus. Det finns usla och det finns bra. Många vill såklart tjäna bra med pengar och gärna så enkelt som möjligt, men det är ju inte helt unikt för mäklare.

Det finns ett antal punkter som en mäklare måste göra, saker som köparen aldrig ser och oftast inte säljaren heller, exempelvis att den som säljer verkligen är ägare, så antal timmar blir nog mer än man tror.

Sen kan man såklart säga "skit i alla dessa måsten, skriv bara ihop vårt kontrakt" men då har jag full förståelse för att mäklaren tackar nej, det bör man göra. Det är som att be elektrikern hoppa över kontroller, den som bygger badrummet att skippa fuktspärr etc. Även om beställaren säger sig skita i det så kan det komma tillbaks längre fram och bita en i rumpan.
Lägg till det att det utförs till fastpris där man brukar ta höjd för att det kan bli strul (folk blir sena, dyker inte upp, man hittar oklarheter etc). Dessutom är det svårt att jämföra yrken där man kan fakturera nära 100% av tiden och jobb där man har massa deltid.

Men visst kan man helt strunta i det och skriva ett eget kontrakt. Riskerna finns att man sen startar en tråd här på byggahus...

Andra har föreslagit bankens jurister, ja gör de det till ett bättre pris så är det väl fritt fram att anlita de. Jag har ingen erfarenhet av det. Har träffat en jurist från banken en gång. Jag och dåvarande flickvännen fick en timmes fri konsultation av juristen på banken eftersom de ville ha oss som kunder. Vi fick en junior som inte hann göra ett dugg. Han ville sen boka in nya möten för att skriva samboavtal. Då skulle han fråga oss vad vi hur vi ville ha det och skriva ihop ett sådant avtal. Eftersom han var junior så var det bara 2000 kr/h, löpande och han trodde att det skulle ta runt 20 timmar. Tack, men nej tack.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 11 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Får du betalt per ord? massa svammel men inte något vettigt ord. När jag sålde en lgh satt vi inte har diskuterade massa detaljer i kontraktet. Han mailade ett förslag. Troligtvis så var det ett standardavtal. När jag köpte hus var det ingen diskussion om hur avtalet skulle vara formulerat.
Jag är övertygad om att man väldigt ofta kan använda standard. Friskrivning det är inte lätt att skriva för att hålla juridiskt. Så det förstår jag kan ta tid.

Men som sagt jag tror att du inte riktigt förstår frågan. Det är tråkigt att du inte kan svara på min fråga enkla fråga.
Du kanske borde bli politiker?
Svamlar på men säger inget?
Är det antalet ord eller att användarnamnet antyder att en kvinna står bakom svaret, som gör att det blir svammel för dig?

Själv tycker jag att det var ett bra och utförligt svar. Det går dessutom snabbt att verifiera stora delar av svaret genom att läsa lite hos fastighetsmäklarinspektionen.
 
  • Gilla
Nageek och 19 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
att användarnamnet antyder att en kvinna står bakom svaret, som gör att det blir svammel för dig?
Vad yrar du om?
 
Om man använder "vill ske" vågar jag påstå att säljarna eller den som skriver kontraktet mest troligt är dansk

Mina vibbar är att det är tidigare ägaren som blev kronofogdeutmätt som låtit bulvaner köpa huset åt denne. Sen nu när det finns utrymme att låna på huset (pantbrev) och ett extremt konstigt kontrakt så skulle jag låta göra en grundlig kontroll innan köp sker.
 
  • Gilla
pete_rask och 2 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Vad yrar du om?
Elin6745 gav två bra och utförliga svar som bortförklarades som svammel. hempularens svar som var betydligt kortare, men i vissa delar likadant, utsågs till ett bra svar.
Detta i kombination med sättet han formulerar sig på, gör att det inte känns helt omöjligt för mig.
 
  • Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Är du mäklare? de mäklare jag känner och har stött på skiter fullständigt i sina kunder.
de vill ha cash och snabba avslut.
Har inte mycket över för mäklare.
Chockerande avslöjande. Det hade jag aldrig kunnat gissa mig till.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Imponerande hur folk inte läser ordentligt. Jag ville ha svar på ett par enkla frågor. Men jag fick inte svar på mina frågor. Däremot svarade hempularen kort och koncist på mina frågor. De flesta frågor. Dessa frågor fick jag inte svar på. Men jag däremot långa utläggningar hit och dit.
Andra fick kanske svar på frågor de inte ställde. Vad som blev tydligt är att mäklaren inte vill sälja en enkel tjänst kontraktsskrivning. Det finna en tjänst som gör det gör 6000kr. Jag försökte förklara det tidigare. Det är många som nöjer sig med det. Vissa vill ha hjälp med mer det är inte konstigt. Då är man villig att betala mer.
En fråga jag inte fått svar på är hur mycket jobb är det att ta fram dessa uppgifter de måste få fram
Mycket sköts via internet idag.
När det handlar om kontrakten så är jag övertygad om att det finns ganska avancerade mallar. Vilket underlättar rejält. De flesta kontrakt är standard, med justeringar för självklarheter.
Det dyker absolut upp lite mer komplicerade saker. Som en friskrivning. Att få en sån rätt skriven är inte lätt.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.