Lisa&Sluggo
M myrstack skrev:
Enligt det besiktningsprotokollet du visade är det ju knappast endast kring golvbrunnarna som det är problem. Vill de mao endast åtgärda det dom anses som för kraftigt fall i ditt protokoll?

samtidigt är det jättesvårt att få ihop det då det nämns för kraftigt fall, platt och bakfall i samma område
Dom tog en egen besiktningsman som mätte golven, han tycker att det bara är fel runt golvbrunnarna. Så nu går hustillverkaren på hans linje. Är det ok? Att bara bortse från en särskild besiktning?
 
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Dom tog en egen besiktningsman som mätte golven, han tycker att det bara är fel runt golvbrunnarna. Så nu går hustillverkaren på hans linje. Är det ok? Att bara bortse från en särskild besiktning?
Hur de lutningar och bakfall som anmärktes på är inget man kan ”tycka” bort, det handlar om enkla mätningar med standardiserade instrument. Begär att få redovisat mätdata om bedömningen avviker.
 
A
Dom verkar ha lagt allt fall i duschen i bad 2, 69mm/m är ett rejält fall minsann:geek:
 
  • Gilla
davidcn
  • Laddar…
Lisa&Sluggo
H Harald Blåtumme skrev:
Hur de lutningar och bakfall som anmärktes på är inget man kan ”tycka” bort, det handlar om enkla mätningar med standardiserade instrument. Begär att få redovisat mätdata om bedömningen avviker.
Deras besiktningsman mätte med vattenpass och kil.
Våran med digitalt pass.
Känns hopplöst. Vet inte vad vi ska göra, vi vill ha ordentliga golv i våra våtutrymmen. Stor husfirma dessutom som gör så här.
 
Val av analogt och digitalt pass ska inte spela någon roll här, om nu den hustillverkarens besiktningsman vill se felen men inte kan är det inte fråga om olika noggrannheten i mätmetoden.

Har du någon kvalitetsansvarig som kan assistera? Drar mig till minnes en tråd här på forumet med någon annan som råkade ut för förslag att lokala skarva tätskikt i golv för inte allt för länge sedan. Sorglig läsning men kan ge inspiration om vad man ska ställa för krav i dessa situationer
 
  • Gilla
LLME och 1 till
  • Laddar…
Lisa&Sluggo
Fick nytt förslag idag från hustillverkaren, lägga nytt klinker på befintligt.
Det är ett nytt hus vi bor i och inget av dom billigare varianterna.
 
Fy å tve vad jag skulle vara besviken... " nytt klinker på det gamla"
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
Det här måste du ju kunna dra vidare. Det är ju inte acceptabelt alls.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Fick nytt förslag idag från hustillverkaren, lägga nytt klinker på befintligt.
Det är ett nytt hus vi bor i och inget av dom billigare varianterna.
Det var ett förvånande förslag minst sagt... grundproblemet lär vara att själva golvet har fel lutning med bakfall osv, på detta ligger tätskiktet som följer detta underliggande golvs brister.

Lägger man ett nytt lager klinker över, fyller med extra fix här och där för att det ska se bra ut på ytan med lutningar osv, så kvarstår ju problemet med att det samlas vatten nere i golvet närmast tätskiktet där det ska rinna undan om det är korrekt utfört.

Det låter i mina öron som en icke godtagbar lösning. Nu är jag bara typ "intresserad lekman", räknar med att mera insatta personer hugger på förslaget
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Fick nytt förslag idag från hustillverkaren, lägga nytt klinker på befintligt.
Det är ett nytt hus vi bor i och inget av dom billigare varianterna.
https://www.bkr.se/fakta/vanliga-fragor/
Under frågan om det går att lägga ny keramik ovanpå gammal så är de jättetydliga:
Viktigt: om denna metod används för att rätta till ett bakfall så är inte problemet löst i grunden. I branschreglerna framgår under punkt 3.1.2 att golvlutning mot avlopp skall finnas såväl i underlag för tätskikt som i ytskiktet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Bra att kunna referera till gällande branschregler, detta kan underlätta för TS! Reglerna är tydliga och väldigt enkla att förstå varför de finns, särskilt i detta fall som handlar om klinker i våtrum där fogar och fix är fuktgenomsläppliga till sin natur och där den fuktsäkrande funktionen ligger i ett väl genomfört underarbete i form av flytspackling och tätskikt med korrekta fall osv.
 
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Fick nytt förslag idag från hustillverkaren, lägga nytt klinker på befintligt.
Det är ett nytt hus vi bor i och inget av dom billigare varianterna.
Det är ingen godkänd lösning då fallet ska vara korrekt i tätskiktsnivån för att fungera som det är tänkt.
 
ABSOLUT INTE NYTT KLINKER PÅ DET FELAKTIGA, tätskiktet ligger på det tidigare fallet och det är fel! Jag har hjälpt en kompis som tyvärr anlitat klåpare, dyra så det handlade inte om bästa priset! De har nu gjort om golvbrunn och fall 3 (TRE!!!) gånger. Jag har fått ok från leverantör av tätskiktet att det går att skarva och lappa deras tätskikt så väggar behöver inte göras om. Stå på dig och få garantier på att det är ok. Acceptera absolut inga kompromisser utan kräv att de gör rätt! Lycka till
 
Thomas59
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Fick nytt förslag idag från hustillverkaren, lägga nytt klinker på befintligt.
Det är ett nytt hus vi bor i och inget av dom billigare varianterna.
Vilka skojare! Antingen vet dom inte vad dom pratar om eller så försöker dom medvetet lura dig att acceptera en ”lösning” som inte löser problemet.

Golvet måste rivas upp i sin helhet, tätskiktet tas bort och sedan flytspacklas på nytt med korrekt fall på tätskiktsnivå.

Att påstå att man kan bygga upp fall, eller som i detta fall troligen minska fallet (runt golvbrunnen), med fix och ny klinkers runt golvbrunnen är helt enkelt inte görbart. Tätskiktet har ju fortfarande fel fall. Vad gäller resterande golvyta finns inget utrymme för tyckande. Antingen är fallet korrekt eller så är det inte korrekt.

Som några redan påpekat måste såväl tätskikt som ytskikt ha ett korrekt fall på HELA golvytan.

Bara att meddela husfirman att det inte är en godkänd lösning.

Med detta sagt kan jag för mitt liv inte begripa att certifieringsorganen inte infört krav på att fall ska mätas och dokumenteras i form av ett mätprotokoll INNAN tätskiktet appliceras. Efter det att tätskikt/ytskikt applicerats är det ju i praktiken enormt krångligt och dyrt att rätta fel för att inte tala om hur svårt det är att bedöma om allt utförts korrekt. Kan tänka mig att svackor och bakfall regelmässigt döljs genom att ”korrigering” görs när fix/klinkers sätts.

Stå på dig och hänvisa till regelverket. Känner du dig osäker bör du anlita en fackkunnig person som för din talan. Extra viktigt nu då du VET att dom försöker lura dig.

Lycka till!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Håller helt med dig Thomas59, obegripligt att man inte infört en obligatorisk processkontroll på detta kritiska steg av hur det ser ut efter att flytspackling genomförts.

Vid de jobb som gjorts hos oss så har jag själv kontrollerat ”litet i smyg” när golvläggaren genomfört flytspacklingen, bara för att kunna sätta stopp i detta läge och kräva att det görs om vid behov. Nu utföll mina kontrollmätningar positivt, mycket bra hantverkare men egentligen konstigt att detta inte är ett formellt krav.

Ska ärligen säga att jag ”kollade i smyg” för att inte råka trampa dessa proffs på tårna, antyda att jag misstror deras yrkesskicklighet. Jag är mån om att ha en bra kontakt med de jag anlitar och vill inte att de ska tro att jag inte litar på dom... mja komplicerat detta men jag hoppas någon förstår vad jag försöker säga.

Vore detta ett obligatoriskt kontrollmoment så skulle mycket vara vunnet både för att förebygga dyra ominstallationer och att minska kraven på slutkonsumenten att hålla stenkoll under processen, med risk för förtroendebekymmer etc.
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.