N bsandman_ skrev:
Det är precis det mäklare vill få en att tro så att dom kan fortsätta debitera hutlösa summor för att skriva ut några papper på en skrivare som man normalt sett kan ladda ner på egen hand. Har vid mina senaste försäljningar sålt via bank utan att blanda in en mäklare och det är aldrig några problem. Mäklarna bidrar inte med något vettigt
Tycker hela denna tråd visar på ett väldigt tydligt sätt vad mäklaren har för uppgift. Det är exakt detta som kan hända.

Mäklaren har kunskapen och utbildningen att formulera kontrakten på rätt sätt för varje situation och med en mäklares inblandning skulle det T.S råkat ut för aldrig inträffat.

Dessutom innebär en mäklares inblandning en garanti för att något liknande inte ska ske i form av en ansvarsförsäkring som skyddar såväl köpare, säljare som banken.

Är fruktansvärt arrogant och okunnigt av dig att förringa en mäklares fleråriga högskoleutbildning till att "skriva ut några papper på en skrivare".

De allra flesta bankerna/banktjänstpersoner idag tar sig aldrig an att upprätta köpehandlingar gällande bostäder. Tvärtom nekar dom och hänvisar till mäklare. Känner till flertalet ( läs de flesta) banker som uttryckligen förbjuder sin personal att bistå med den typen av "hjälp".

Anlita jurist istället skriver du, vad tror du mäklarens utbildning innehåller? 180hp skrivarkunskap?
Tvärtom är det vanligt att juristfirmor anlitar mäklare när en bostad ska säljas i exempelvis ett dödsbo juristfirman fått som uppdrag att avveckla. Detta för att mäklaren har rätt spetskompetens.

Hutlösa priser påstår du helt utan grund.
Jag misstänker att du inte förstår skillnaden på en mäklares förmedling eller ett skrivuppdrag. Ett skrivuppdrag innebär att köpare och säljare redan hittat varandra (som i detta fallet) och de har kommit överens om att genomföra en fastighetsaffär. Då bistår en mäklare med framtagande av adekvata handlingar.
Detta brukar kosta mellan 7-12.000kr inkl. moms. Är detta hutlöst tycker du?
 
  • Gilla
Nageek och 11 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Precis! Att banken (som har egna jurister som gladeligen tar sig an detta uppdrag till t.o.m. lägre arvode än mäklaren) skulle propsa på en mäklares inblandning låter för mig som jobbat hela min karriär i bank som fantasier. Mäklarens uppgift är att finna en köpare till sin uppdragsgivares (säljarens) objekt. Om dessa redan funnit varandra har mäklaren ingen som helst roll kvar att spela.
Du menar att mäklaren inte har en roll att spela förutom att upprätta korrekta och adekvata handlingar som skyddar säljare och köpare juridiskt såväl som ekonomiskt?
Den "lilla" detaljen misstänker jag TS tycker är ganska viktig just nu...
 
  • Gilla
Boktoken och 1 till
  • Laddar…
T TVR skrev:
Nja, med avdrag för kostnader för anskaffning, lagfart, eventuella pantbrev, samt renoveringar och eventuella försäljningsutgifter så är nog vinsten på 130´ snabbt borttrollad, det behövs nog ingen hjälp med "hyror" eller depositioner (som kanske egentligen är en handpenning som ingår som del av köpeskillingen?).
Trist lärdom för TS, hoppas det löser sig för dem.
Det kan vara som du säger, jag tycker mest att det är så mysko att pengarna plötsligt ska sättas in på annat konto samt den plötsliga tvärvändningen när en mäklare (som TS betalar till fullo) kopplas in. Nån slags hund verkar begraven här...
 
  • Gilla
Andreas777777
  • Laddar…
Rätt många varningsklockor som ringer i mitt huvud av det du skriver. Om de har 0kr i inkomst, hur kan de då ha flera hus, som dessutom är ute till försäljning? Hur livnär sig säljarna egentligen? Kanske just på att blåsa folk i fastighetsaffärer?
Säljarna vill dessutom dra sig ur när en mäklare/jurist blir inblandad, vilket i min värld bara är en bekräftelse på att nåt är skumt.
( Om jag själv skulle sälja och köparen vill betala för en mäklare, så skulle det självklart vara bra eftersom det inte kostar mig som säljare något extra. )

även om huset är fint, bra beläget, och att era barn redan bytt skola, så skulle jag inte genomföra detta köp utan en jurist/mäklare som sett till att allt är i sin ordning. Det är INTE värt att stå med 700 000 (Eller mer) i skulder för andras bekostnad..
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Det många här inte verkar tänka på är att säljarna kanske lever på kapitalintäkter!? Om dom har sålt några fastigheter / bostadsrätter och tagit upp detta som kapitalvinst är löneinkomsterna såklart 0kr.
 
Appendix Appendix skrev:
Håller på att förgås i väntan på att TS ska rapportera vad juristen sa....
Juristen kanske gav det kloka rådet att inte diskutera detta "offentligt" något mer.
 
  • Gilla
Nageek och 6 till
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Tycker hela denna tråd visar på ett väldigt tydligt sätt vad mäklaren har för uppgift. Det är exakt detta som kan hända.

Mäklaren har kunskapen och utbildningen att formulera kontrakten på rätt sätt för varje situation och med en mäklares inblandning skulle det T.S råkat ut för aldrig inträffat.

Dessutom innebär en mäklares inblandning en garanti för att något liknande inte ska ske i form av en ansvarsförsäkring som skyddar såväl köpare, säljare som banken.

Är fruktansvärt arrogant och okunnigt av dig att förringa en mäklares fleråriga högskoleutbildning till att "skriva ut några papper på en skrivare".

De allra flesta bankerna/banktjänstpersoner idag tar sig aldrig an att upprätta köpehandlingar gällande bostäder. Tvärtom nekar dom och hänvisar till mäklare. Känner till flertalet ( läs de flesta) banker som uttryckligen förbjuder sin personal att bistå med den typen av "hjälp".

Anlita jurist istället skriver du, vad tror du mäklarens utbildning innehåller? 180hp skrivarkunskap?
Tvärtom är det vanligt att juristfirmor anlitar mäklare när en bostad ska säljas i exempelvis ett dödsbo juristfirman fått som uppdrag att avveckla. Detta för att mäklaren har rätt spetskompetens.

Hutlösa priser påstår du helt utan grund.
Jag misstänker att du inte förstår skillnaden på en mäklares förmedling eller ett skrivuppdrag. Ett skrivuppdrag innebär att köpare och säljare redan hittat varandra (som i detta fallet) och de har kommit överens om att genomföra en fastighetsaffär. Då bistår en mäklare med framtagande av adekvata handlingar.
Detta brukar kosta mellan 7-12.000kr inkl. moms. Är detta hutlöst tycker du?
Ja har länge undrat vad mäklarens utbildning består av. Rättskrivning är inte är den största delen. Juridik är inte så stor del, ekonomi kanske?
Att man anlitar en mäklare är för att de trots allt lärt sig lite.
7-12000:- det är väldigt mycket pengar. Det kan inte ta mer än 2h. Allt finns klart.
Att en advokat anlitar en mäklare handlar inte om kompetens, men de kan marknaden
 
  • Gilla
pete_rask
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Ja har länge undrat vad mäklarens utbildning består av. Rättskrivning är inte är den största delen. Juridik är inte så stor del, ekonomi kanske?
Att man anlitar en mäklare är för att de trots allt lärt sig lite.
7-12000:- det är väldigt mycket pengar. Det kan inte ta mer än 2h. Allt finns klart.
Att en advokat anlitar en mäklare handlar inte om kompetens, men de kan marknaden
Utbildningen ska omfatta minst 120 högskolepoäng (hp) fördelade på följande kunskapsområden:
  • fastighetsförmedling (minst 30 hp)
  • civilrätt (minst 15 hp)
  • fastighetsrätt (minst 15 hp)
  • skatterätt (minst 7,5 hp)
  • ekonomi (minst 15 hp)
  • byggnadsteknik (minst 7,5 hp)
  • fastighetsvärdering (minst 7,5 hp)
Resterande 22,5 hp ska vara fördjupning eller breddning inom något av de nämnda kunskapsområdena eller inom nationalekonomi.

Källa: https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/fastighetsmaklare/
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Juristen kanske gav det kloka rådet att inte diskutera detta "offentligt" något mer.
R roli skrev:
Enligt inlägg #154 skall han träffa en jurist kl 16:00 idag.
Prata med dom nu och kom fram till att dom skulle hjälpa mig så ska träffa en jurist och gå igenom kontraktet

Jag lever än. Blev inlägg stopp på forumet igår pga jag skrivit för mycket haha. Juristen ville hjälpa oss med detta så ska träffas och gå igenom fallet mer nogrannt. Var bara via telefon igår nämnligen
 
  • Gilla
avdpos och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det många här inte verkar tänka på är att säljarna kanske lever på kapitalintäkter!? Om dom har sålt några fastigheter / bostadsrätter och tagit upp detta som kapitalvinst är löneinkomsterna såklart 0kr.
Dom hade även 0kr i kapital så varken underskott eller överskott
 
Appendix Appendix skrev:
@Nikodemus91 Ser du läser tråden. Vad har hänt?
Jag håller verkligen tummarna för er.
Blev inläggsstopp för mig igår pga för många inlägg så de har inte hänt något
 
  • Gilla
  • Älska
avdpos och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
E.6745 Elin6745 skrev:
Tycker hela denna tråd visar på ett väldigt tydligt sätt vad mäklaren har för uppgift. Det är exakt detta som kan hända.

Mäklaren har kunskapen och utbildningen att formulera kontrakten på rätt sätt för varje situation och med en mäklares inblandning skulle det T.S råkat ut för aldrig inträffat.

Dessutom innebär en mäklares inblandning en garanti för att något liknande inte ska ske i form av en ansvarsförsäkring som skyddar såväl köpare, säljare som banken.

Är fruktansvärt arrogant och okunnigt av dig att förringa en mäklares fleråriga högskoleutbildning till att "skriva ut några papper på en skrivare".

De allra flesta bankerna/banktjänstpersoner idag tar sig aldrig an att upprätta köpehandlingar gällande bostäder. Tvärtom nekar dom och hänvisar till mäklare. Känner till flertalet ( läs de flesta) banker som uttryckligen förbjuder sin personal att bistå med den typen av "hjälp".

Anlita jurist istället skriver du, vad tror du mäklarens utbildning innehåller? 180hp skrivarkunskap?
Tvärtom är det vanligt att juristfirmor anlitar mäklare när en bostad ska säljas i exempelvis ett dödsbo juristfirman fått som uppdrag att avveckla. Detta för att mäklaren har rätt spetskompetens.

Hutlösa priser påstår du helt utan grund.
Jag misstänker att du inte förstår skillnaden på en mäklares förmedling eller ett skrivuppdrag. Ett skrivuppdrag innebär att köpare och säljare redan hittat varandra (som i detta fallet) och de har kommit överens om att genomföra en fastighetsaffär. Då bistår en mäklare med framtagande av adekvata handlingar.
Detta brukar kosta mellan 7-12.000kr inkl. moms. Är detta hutlöst tycker du?
mäklare är svindyra.
Ja att lägga ner ett par timmar på att ta fram lite papper för 12lax är löjligt.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Ja har länge undrat vad mäklarens utbildning består av. Rättskrivning är inte är den största delen. Juridik är inte så stor del, ekonomi kanske?
Att man anlitar en mäklare är för att de trots allt lärt sig lite.
7-12000:- det är väldigt mycket pengar. Det kan inte ta mer än 2h. Allt finns klart.
Att en advokat anlitar en mäklare handlar inte om kompetens, men de kan marknaden
Jag tror det kommer att ta mer än 2h för att reda ut det här.
Om man har klart för sig vad man ska göra och hur man gör det, kan nog en normalskicklig person ta fram relevanta avtal och göra rätt kontroller på ett par timmar om det handlar om två parter som är eniga, har allt i ordning och utan onda avsikter.
Sen har vi alla de andra fallen, de som dyker upp på detta forum...
 
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Ja detta är ju köpt på exekutiv men de spela ju Ingen roll för vår del vi gjorde ju en egen besiktning med hjälp av en snickare och ansåg huset va värt pengarna.
Om ni trots alla varningsflaggor vill driva igenom en försäljning, så hade jag även tagit kontakt med kommunens byggnadskontor, för att se om det finns "svartbyggen" på fastigheten.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
För att hålla ner kostnaderna så är det mycket du kan göra själv Innan du går till advokat/jurist/mäklare. Det spar pengar att vara bra förberedd.

1) Ring ditt försäkringsbolag där du har hemförsäkringen, har du rättshjälp?

2) Ring inskrivningsmyndigheten och be att få utdrag på pantbreven skickade till dig via e-mail eller post.

3) Ring kronofogdemyndigheten, be om utdrag på deras eventuella skulder. Du kan vara anonym.

4) Kontakta byggnadskontoret i kommunen och be dem skicka kopior på vilka ritningar som finns på fastigheten.

Tänk efter vilka ytterligare åtgärder kan du göra för att spara tid för advokat/jurist/mäklare.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.