Nåt konto hos en bulvan kanske? Mes isåfall börjar det blir riktigt många fingrar i syltburken...
 
lnilsson lnilsson skrev:
om säljarna ska betala reavinstskatt så är ju den 22% av vinsten/mellanskillnaden dvs. 700k-570k= 130k. 22% av 130k är 28,6 kkr. Men om dom på något sätt lyckas få hyran och handpenningen att hamna i nån annan bank och hävdar att det inte hörde till köpeskillingen , så skulle köpeskillingen bli omkring 590k (såvida jag räknat rätt), vilket ger en skatt på 4,4kkr. (5,5kkr var lite fel).

jag vet inte om man kan lyckas med detta, men jag försöker förstå varför dom absolut vill ha pengar till ett annat konto...:thinking:
Nja, med avdrag för kostnader för anskaffning, lagfart, eventuella pantbrev, samt renoveringar och eventuella försäljningsutgifter så är nog vinsten på 130´ snabbt borttrollad, det behövs nog ingen hjälp med "hyror" eller depositioner (som kanske egentligen är en handpenning som ingår som del av köpeskillingen?).
Trist lärdom för TS, hoppas det löser sig för dem.
 
Håller på att förgås i väntan på att TS ska rapportera vad juristen sa....
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
@Nikodemus91 Ser du läser tråden. Vad har hänt?
Jag håller verkligen tummarna för er.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Banken lär nog aldrig gå med på att köpet genomförs utan Mäklare därför att mäklarna har en egen linje till bankerna där man tar med köparens och säljarens banker och ser till att pengarna kommer dit de ska, syftet med överföringen är tydligt för båda banker och i och med detta regleras även eventuella panter, och pantbreven överförs till nya ägaren. Vid tillfället upprättas och bevittnas även ett köpebrev vilket krävs för att du ska kunna söka lagfarten till fastigheten.
Om ni nu på något magiskt sätt går vidare med detta köp så är ett exempel på köpebrev nedan:
[länk]

Om ni inte går vidare (jag hade dragit mig ur) så har ni all rätt att kräva tillbaka handpenningen. Den kan de inte behålla oavsett vem som bryter kontraktet utan man kan enbart hålla på den del man anser eventuell skada som uppstått var värd. Sedan ska man till tingsrätten för att fastslå om den summan var korrekt innan man får behålla något (är jag rätt säker på).
Det är precis det mäklare vill få en att tro så att dom kan fortsätta debitera hutlösa summor för att skriva ut några papper på en skrivare som man normalt sett kan ladda ner på egen hand. Har vid mina senaste försäljningar sålt via bank utan att blanda in en mäklare och det är aldrig några problem. Mäklarna bidrar inte med något vettigt
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
N bsandman_ skrev:
Det är precis det mäklare vill få en att tro så att dom kan fortsätta debitera hutlösa summor för att skriva ut några papper på en skrivare som man normalt sett kan ladda ner på egen hand. Har vid mina senaste försäljningar sålt via bank utan att blanda in en mäklare och det är aldrig några problem. Mäklarna bidrar inte med något vettigt
Precis! Att banken (som har egna jurister som gladeligen tar sig an detta uppdrag till t.o.m. lägre arvode än mäklaren) skulle propsa på en mäklares inblandning låter för mig som jobbat hela min karriär i bank som fantasier. Mäklarens uppgift är att finna en köpare till sin uppdragsgivares (säljarens) objekt. Om dessa redan funnit varandra har mäklaren ingen som helst roll kvar att spela.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
N bsandman_ skrev:
... skriva ut några papper på en skrivare som man normalt sett kan ladda ner på egen hand.
Den här tråden är ett tämligen utmärkt exempel på varför det inte är någon bra idé att skriva ut några papper hur som helst! En person som kan fastighetsjuridik, oavsett om det är en mäklare eller bankens jurist, har kunskap om hur ett kontrakt ska utformas för att täcka tänkbara situationer på ett tydligt sätt. Det kan helt klart vara värt en slant för att vara säker på att faktiskt bli ägare till det där huset en vill köpa!
 
  • Gilla
RolfoHelena och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Precis! Att banken (som har egna jurister som gladeligen tar sig an detta uppdrag till t.o.m. lägre arvode än mäklaren) skulle propsa på en mäklares inblandning låter för mig som jobbat hela min karriär i bank som fantasier. Mäklarens uppgift är att finna en köpare till sin uppdragsgivares (säljarens) objekt. Om dessa redan funnit varandra har mäklaren ingen som helst roll kvar att spela.
Bankjuristen tar 3000:- tim. Skall han göra allt pappersarbetet så är du snabbt uppe på mäklarnivå.
Däremot i detta fall är det nog värt att kosta på en timme eller två.
 
H HMJ1 skrev:
Bankjuristen tar 3000:- tim. Skall han göra allt pappersarbetet så är du snabbt uppe på mäklarnivå.
Däremot i detta fall är det nog värt att kosta på en timme eller två.
Din bankjurist möjligen. Är du helkund så hamnar det på en helt annan nivå. Sen är det mesta av "pappersarbetet" automatiserat så för en erfaren bankman är det inte allt för många tryck på tangenterna :)
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den här tråden är ett tämligen utmärkt exempel på varför det inte är någon bra idé att skriva ut några papper hur som helst! En person som kan fastighetsjuridik, oavsett om det är en mäklare eller bankens jurist, har kunskap om hur ett kontrakt ska utformas för att täcka tänkbara situationer på ett tydligt sätt. Det kan helt klart vara värt en slant för att vara säker på att faktiskt bli ägare till det där huset en vill köpa!
Mäklare har inget krav på någon högre nivå av juridik. Bättre lägga pengar på en jurist isf
 
Z Zodde skrev:
Din bankjurist möjligen. Är du helkund så hamnar det på en helt annan nivå. Sen är det mesta av "pappersarbetet" automatiserat så för en erfaren bankman är det inte allt för många tryck på tangenterna :)
Litet ot men jag vet vad taxan ligger på och har varit som du säger helkund i SEB i många år.
Jurist på stan är billigare men sällan under 2000:-.
 
H HMJ1 skrev:
Litet ot men jag vet vad taxan ligger på och har varit som du säger helkund i SEB i många år.
Jurist på stan är billigare men sällan under 2000:-.
Och jag vet hur banken ställer upp om du är helkund och gör hela transaktionen inklusive lånet hos dom. Inte en chans att en utomstående (i detta fall mäklaren) är billigare/bättre.DU är för mäklaren en avslutad kund. Banken däremot, ser dig som en långsiktig kund, därav lägre avgifter.
 
  • Gilla
Deminer
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Ja så länge de inte är en privat uthyrning tydligen
Om en privat hyresgäst skall kunna sägas upp vid en försäljning av fastigheten skall det stå i hyreskontraktet. Ni är hyresgäster och kan inte sägas upp-. samtidigt har ni ett dubiöst köpeavtal. Oavsett vad som händer med fastighetsköpet är ni kvar som hyresgäster!!
 
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Vad jag förstått det som så ska de räcka med ett korrekt köpebrev för att rätta till diverse fel med kontraktet.
Men vi får se vi har kontaktat jurist så får dom titta på det.
Lantmäteriet vill ofta ha en kopia på köpeavtalet också och i ditt fall duger det inte!
 
T
H hempularen skrev:
Som sagt, skattemässigt spelar det ingen roll vilka konton pengarna går in på. Det kan möjligen vara ett sätt att gömma undan pengarna från kronofogden.

Det är lite skillnad mot om ett företag vill att du betalar till något konstigt konto. Där gör ju företagaren sin bokföring, och kan "stryka" en faktura ur bokföringen, får han då dessutom bort pengarna så de aldrig finns registrerade hos firman, så är hela transaktionen kolsvart och svår att upptäcka för en revisor. Men i fastighetsaffärer registreras affären av lantmäteriet. Det går inte att gömma transaktionen.
Hade jag varit säljaren , då skulle jag gjort som så att hyran och och dom 70000 kr betalades in i annat konto som just hyra, uppdelat mellan han och frun, på så sätt slippa skatta för hyresintäkter upp till 50000 kr var, eller vänner hur han nu vill.

Sedan hade jag tecknat ett köpebrev vid slutlikvid , där dessa belopp inte är upptagna utan endas dessa 600 tusen som slutbetalning , sedan skickat in köpebrevet till lagfart.
Köpebrevet har då bevisat vad slutlikviden blev på hus försäljningen.

Detta kanske är tanken bakom säljaren? varför han fick så kalla fötter när mäklare skull blandas in och inte skulle godkänna denna utformning i köpebrevet.
 
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.