Karlia
Som flera i tråden skrivit, du är säkert inte den enda som önskar parkering på tomten. Finns ingen samfällighet ring kommunen, de kan lotsa dig till rätt enhet att prata med. Innan köp. Förutsättningar för parkering i ett område är ingen sekretess på.
 
M mattie_river skrev:
Men återigen... Om det inte finns någon samfällighet eller samfälligheten har hand om typ värmen så vet de nog inte.
Väghållaren.
Och kolla i detaljplanen om det finns utfartsförbud.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Hur det ser ut på de andra radhusen i området är antagligen en första ledtråd. Parkerar ingen som du vill göra skulle jag räkna med att det kan bli problem. Sen kan du diskutera frågan med kommunen även som spekulant.
Sånt kan vara olika för olika hus. Även i samma område. Låt mig ta ett annat exempel. Ibland kan ett område bestå av likadana radhus. Och sen får någon bygglov att bygga om just sitt hus. Att husen var likadana och "ingen annan hade byggt om sitt hus" innebär ju inte i sig att det fanns ett hinder för att bygga om ett hus. Eller två. Eller tre.
 
Radhus mot vanlig gata/väg, vist finns det, men de brukar ha parkering på tomten, men även där finns undantag. Jag har bekanta i södra Stockholm i radhus från 20 talet, där får man inte heller ha bil på tomterna även fast det inte finns parkeringar, där är det gatuparkering som gäller.
Annars ligger radhus oftast i områden, just byggt som ett område med separat parkering och lokal gata/väg utanför, och är det ett sånt område finns det garanterat en samfälld, om inte annat just för områdets vägar.

Jag bor i ett sånt område, planen tillåter inte bilar på tomten. Finns t.o.m i planen att man inte får ha båt eller husvagn uppställd i området.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
Isakare Isakare skrev:
Radhus mot vanlig gata/väg, vist finns det, men de brukar ha parkering på tomten, men även där finns undantag. Jag har bekanta i södra Stockholm i radhus från 20 talet, där får man inte heller ha bil på tomterna även fast det inte finns parkeringar, där är det gatuparkering som gäller.
Annars ligger radhus oftast i områden, just byggt som ett område med separat parkering och lokal gata/väg utanför, och är det ett sånt område finns det garanterat en samfälld, om inte annat just för områdets vägar.

Jag bor i ett sånt område, planen tillåter inte bilar på tomten. Finns t.o.m i planen att man inte får ha båt eller husvagn uppställd i området.
Men det skulle jag kunna tänka mig om detaljplaner. Har kollat lite på div radhus i södra Stockholm. I samma område så kan det vara blandat om det finns bilar/parkeringsplats på tomterna eller inte. T.o.m. i samma länga kan det vara olika om det finns parkeringsplats eller inte. En del av dessa vet jag saknar samfällighet. I andra finns samfälligheter men deras ansvarsområde omfattar tex garagelängor, värme- eller avloppsledningar. Samma sak gäller tex radhusområdet mina föräldrar bor i. Samfälligheten där sköter gemensamma garagelängor men har inte rätt att bestämma om en massa annat på respektive egen fastighets mark.
 
M mattie_river skrev:
Jag räknade upp omständigheterna i trådstarten.

-Radhus med äganderätt
-Ingen BRF
-Ingen samfällighet
-Gata/väg med biltrafik utanför
-Stenlägg marken framför huset med eller utan tillstånd för utfart från kommunen.

Under sådana omständigheter, finns det då något ytteligare? Och vad är en "utfart" om man inte är tvingad att ha staket/häck/mur etc vid tomtgränsen?
Visst. men smalnar du inte av husletandet lite onödigt mycket då? Allt för att kunna parkera bilen utanför dörren.
Är det inte egentligen en villa du vill ha?
 
M mattie_river skrev:
Sånt kan vara olika för olika hus. Även i samma område.
Visst kan det det. Det känns lite som du söker ett svar som inte finns. Med generella frågor kring hypotetiska objekt kan det inte bli mycket annat än generella svar kring hypotetiska objekt. ;)
 
M
S Stuff skrev:
Visst. men smalnar du inte av husletandet lite onödigt mycket då? Allt för att kunna parkera bilen utanför dörren.
Är det inte egentligen en villa du vill ha?
Och därför är det av intresse om det kan breddas igen.
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
Visst kan det det. Det känns lite som du söker ett svar som inte finns. Med generella frågor kring hypotetiska objekt kan det inte bli mycket annat än generella svar kring hypotetiska objekt. ;)
Mja... Så hypotetiskt vet jag inte. Jag tycker nog jag varit ganska specifik med omständigheter förutom adresser. Om jag frågat om det finns något som generellt hindrar att bygga parkeringsplats (som ju inte kräver bygglov) på villatomter om det saknas parkering så hade ingen utgått från att "man inte får". Även om grannarna på båda sidorna också saknat parkering. Då är ju frågan om det finns ett generellt juridiskt hinder eller om man "bara inte brukar göra så".
 
M
S Stuff skrev:
Visst. men smalnar du inte av husletandet lite onödigt mycket då? Allt för att kunna parkera bilen utanför dörren.
Är det inte egentligen en villa du vill ha?
Dessutom ska jag köpa hus i Stockholm. I samma område kan det skilja två miljoner beroende på om det är radhus eller villa. Och det är inte säkert att det ens finns villor att köpa i alla områden. Varför vill de flesta parkera bilen på tomten om de kan? Jo, för att de kan. Då är det väl inte så långsökt att undra om det i många fall är möjligt att bygga parkering under de omständigheter jag räknar upp. Det finns nog iaf ingenting som hindrar att du lägger ut plattor...
 
I en del av fallen är det säkert möjligt, men det hjälper föga att det är möjligt i en del fall när du i slutänden är intresserad av ett specifikt fall, den bostad du vill köpa.
Så vi kan sitta här och gissa och generalisera till dödagar utan att komma någonstans.

När du hittar en bostad du är intresserad av måste du oundvikligen kontrollera vad som gäller för just den. Att det (kanske) är möjligt i 95% av fallen är helt irrelevant om den specifika bostaden du spanar på tillhör de övriga 5 procenten.
Vad med detta upplägg är det du inte får grepp om?
 
M
tveksamt tveksamt skrev:
I en del av fallen är det säkert möjligt, men det hjälper föga att det är möjligt i en del fall när du i slutänden är intresserad av ett specifikt fall, den bostad du vill köpa.
Så vi kan sitta här och gissa och generalisera till dödagar utan att komma någonstans.

När du hittar en bostad du är intresserad av måste du oundvikligen kontrollera vad som gäller för just den. Att det (kanske) är möjligt i 95% av fallen är helt irrelevant om den specifika bostaden du spanar på tillhör de övriga 5 procenten.
Vad med detta upplägg är det du inte får grepp om?
Om man inte kan lägga en fråga i kombination med omständigheter x och y så är många diskussioner meningslösa på det här forumet. Dessutom är det många som tror, eller är "säkra" på, att det generellt inte går men de kan inte säga varför. Eller så menar de att det inte går pga faktor z som jag tydligt angett inte råder här. Och vem vet, nån har kanske erfarenhet av just det här.
 
Redigerat:
Det är många diskussioner på det här forumet som är meningslösa.
Många lösa frågeställningar går dock att svara på i form av "om a så b, om c så d..".
I ditt fall så blir det mycket svårare eftersom det inte går att säga att det är a eller b (eller c, d, f, q eller p) som gäller.
Detta eftersom exempelvis en detaljplan kan säga bu eller bä till det ena eller det andra.
Så visst, man kan säga att "ja, om det inte finns något som hindrar det så får du nog göra så", men det hjälper väl föga, när vi fortfarande inte vet om det faktiskt finns något som hindrar det.
Så du kan räkna upp vilka förutsättningar du vill och man (någon) kan kanske svara på just dessa förutsättningar, men innan du har ett specifikt boende i kikaren så vet inte du, och inte någon annan heller, alla förutsättningar varför svaret i slutänden alltid blir "det beror på...".
 
M
tveksamt tveksamt skrev:
Det är många diskussioner på det här forumet som är meningslösa.
Många lösa frågeställningar går dock att svara på i form av "om a så b, om c så d..".
I ditt fall så blir det mycket svårare eftersom det inte går att säga att det är a eller b (eller c, d, f, q eller p) som gäller.
Detta eftersom exempelvis en detaljplan kan säga bu eller bä till det ena eller det andra.
Så visst, man kan säga att "ja, om det inte finns något som hindrar det så får du nog göra så", men det hjälper väl föga, när vi fortfarande inte vet om det faktiskt finns något som hindrar det.
Så du kan räkna upp vilka förutsättningar du vill och man (någon) kan kanske svara på just dessa förutsättningar, men innan du har ett specifikt boende i kikaren så vet inte du, och inte någon annan heller, alla förutsättningar varför svaret i slutänden alltid blir "det beror på...".
Men det är ju det som är svaret... "Nej det finns inget generellt hinder under de förutsättningar som angavs förutom eventuellt detaljplanen som kan hindra dig från att ställa en bil på din tomt" (antagligen kan inte detaljplanen hindra från att lägga själva plattorna eftersom det inte kräver bygglov).
 
M mattie_river skrev:
Om man inte kan lägga en fråga i kombination med omständigheter x och y så är många diskussioner meningslösa på det här forumet. Dessutom är det många som tror, eller är "säkra" på, att det generellt inte går men de kan inte säga varför. Eller så menar de att det inte går pga faktor z som jag tydligt angett inte råder här. Och vem vet, nån har kanske erfarenhet av just det här.
Tycker inte alls diskussioner på detta forum är meningslösa. Man kan få svar och råd som är både för och emot det man vill göra. I många fall råder det inte eller enighet mellan forumdeltagarna utan det blir hetsiga diskussioner om vad som är rätt och fel. Ofta landar det inte i något definitivt svar men diskussionen har ändå belyst många alternativ, möjligheter och fallgropar.

Trots att du har stolpat upp tydliga förutsättningar så känns ändå frågeställningen flummig. Lite som att du börjar i fel ände i ditt husletandet. Visst men dina beskrivna förutsättningar finns det ett definitivt svar men ingen är egentligen så pigg att säga det rakt ut för att vi inte vet vad du ska använda svaret till.
Ingen vill t.ex. känna sig som medbrottsling när du köper ett radhus och sen brakar in och hävdar din rätt att bygga saker och ting och gör dig ovän med hela området.
Vi vill inte heller felaktigt leda in dig på ett spår så att du känner dig lurad när du köper ett hus och svaret plötsligt inte är sant längre.

Men för artighets skull kan jag svara:
Nej, det finns inte som helst hinder att anlägga parkering vid dit hypotetiska radhus.
Med tillägg på att du inte får applicera mitt svar på ett verkligt hus.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.