L Lakritsianen skrev:
När tillräckligt många är drabbade och inte håller tyst kommer en lagändring att ske!

Man ser inga rötter och grenar som hänger över klipper jag bort (av dem jag når) men inget vill växa på säkert 400 kvm. Gran kväver allt!
Nej det kommer gudskelov inte bli en lagändring för detta.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 9 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Vad har deras ekonomiska situation med saken att göra?
Vet inte om du läser alla trådar från inlägget!
Men de själva hade önskemål att deras andra granne skulle ta bort sina granar av samma skäl som jag har och denne tog bort sina granar.
De har inget ekonomiskt hinder att ta bort granarna eller hur?
 
trolltråd.
 
  • Gilla
Zevv och 13 till
  • Laddar…
Jag håller med dig i sak, men verkligheten är något annat. Du får spela med de spelregler som finns. Ha en dialog med han hur du önskar att han gjorde och att du kan bekosta för de tar jag som en självklarhet.

En person som gillar höga granar på sin tomt är lätt o spela ut. Ha antingen, skrikiga ungar, spela hög musik eller andra saker som självklart ligger inom lagens gränser så ska du nog se till att han kommer inse att de e värt o förhandla. :) lycka till.
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Skulle inte tro att jag får plantera parkslide eller Björnloka som insynsskydd mot grannen!?
Du har fel på första men rätt på andra.

Från: https://www.naturvardsverket.se/Sa-...ter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/
Skärmdump av text från en webbplats med FAQ om parkslide, inklusive frågor om odlingstillstånd, markägarens ansvar och bekämpningsansvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Invasiva-frammande-arter-som-omfattas-av-EUs-forordning/Jatteloka/
En skärmbild som visar textinformation om jättelokans status i Sverige från Naturvårdsverkets webbplats.
 
  • Gilla
mawi och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
25 m är väl ok!?
När jag flyttade in var granarna små och jag kunde aldrig tro att de skulle låta dem växa fritt och sedan få självdö!
Smart att ta ned träd innan det nästan blir ett omöjligt jobb.
När flyttade du in om granarna var små?
Eller har granarna varit stora hela tiden och du nu ledsnat på dem?
 
  • Gilla
mawi och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej det kommer gudskelov inte bli en lagändring för detta.
Lyfter på ögonbrynen!
Ja du så har man sagt i alla tider innan lagändringar har skett!
Det jag verkligen inte förstår är att man gör sig avig med sin granne och inte tala om all andra grannar som pratar skit bakom deras rygg. Dagligen hör jag förbipasserande som påpekar dessa monsterhöga granar som blir som ett gigantiskt monument när de i övrigt inte har höga träd på sin tomt så det helt groteskt ut.
 
B Buling skrev:
När flyttade du in om granarna var små?
Eller har granarna varit stora hela tiden och du nu ledsnat på dem?
12 år sedan!
 
L Lakritsianen skrev:
12 år sedan!
Så dom har växt max 6m och gått från små till 20 meter?

Tror inte detär granarna som är problemet här.
 
  • Gilla
  • Haha
KatjaN och 21 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Så brukar man svara när man själv inte är drabbad! Människor är små besynnerliga djur och det är inte konstigt att vi ständigt krigar pga brist på hänsyn och förståelse av andra.
Fast du visar själv precis samma brist på hänsyn och förståelse för andra. DU vill ta ner grannens trän för att DU stör dig på dem.

Men i sak håller jag delvis med dig. Inte om att man ska förbjuda höga trän på tomter, det är ju bara bisarrt. Men däremot borde ägaren till trädet som faller stå för skadeersättning via sin försäkring.

edit: Får nog ändra mig lite grann vid närmare eftertanke. Kan nog ändå tycka att det ligger något i ditt förslag även om höga trän på tomter, så helt bisarrt är det inte. Inte så att det helt ska förbjudas, eller att trän inte får stå närmare tomtgräns än 25 meter eller något sådant, men någon form av begränsning kan vara på sin plats. Vet inte hur det skulle se ut men kanske något i stil med att trän får inte vara högre än X ggr avståndet till tomtgräns, undantaget enstaka trän som inte får skymma mer än X% av "vyn", eller något sådant... Ja som sagt, jag vet inte hur men något som förhindrar att man framförallt medvetet men även omedvetet skymmer utsikt eller sol för sina grannar. Insynsskydd är en annan sak men då behöver man knappast 20 meter höga granar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Citrona och 5 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Nja träd är ju förankrade!
Nej, högvuxna granhäckar är INTE väl förankrade. Granar har ett väldigt ytligt rotsystem, där hållbarheten bygger på att de står i en skog. när de står på rad så här blir det istället ett stort vindfång och vid en storm kan hela häcken (ja,det är en häck även om den är 20 meter hög) bara välta.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har fel på första men rätt på andra.

Från: [länk]
[bild]

Från: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Invasiva-frammande-arter-som-omfattas-av-EUs-forordning/Jatteloka/
[bild]
Som jag skrev tidigare när inte etik finns måste lag ta vid, för vi vill väl leva i ett civiliserat samhälle! Om ett problem blir lyft kommer det slutligen att bli lag för att vissa människor inte ska köra över andra.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, högvuxna granhäckar är INTE väl förankrade. Granar har ett väldigt ytligt rotsystem, där hållbarheten bygger på att de står i en skog. när de står på rad så här blir det istället ett stort vindfång och vid en storm kan hela häcken (ja,det är en häck även om den är 20 meter hög) bara välta.
Tack äntligen någon som förstår problemet!
 
L Lakritsianen skrev:
Som jag skrev tidigare när inte etik finns måste lag ta vid, för vi vill väl leva i ett civiliserat samhälle! Om ett problem blir lyft kommer det slutligen att bli lag för att vissa människor inte ska köra över andra.
Flyttar man in i ett hus bredvid 14m höga granar så kan man nog inte förvänta sig kunna köra över grannen som äger granarna.
 
  • Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Karlia
Jag skulle inte vilja ha höga granar på tomten, de skuggar mycket. Men det spelar ingen roll vad jag eller andra på din gata tycker, din granne vill ha stora granar på sin tomt. Som ovan skriver, det enda du kan göra är att föreslå/alt betala för att få bort dem. Men grannen bestämmer såklart.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Fast du visar själv precis samma brist på hänsyn och förståelse för andra. DU vill ta ner grannens trän för att DU stör dig på dem.

Men i sak håller jag delvis med dig. Inte om att man ska förbjuda höga trän på tomter, det är ju bara bisarrt. Men däremot borde ägaren till trädet som faller stå för skadeersättning via sin försäkring.
Ja precis men så är inte fallet! Om deras försäkring skulle ta skadan skulle de bli mer angelägna att ta bort dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.