Ett kontrakt är bindande och kan inte hävas . Om du betalat efter tillträdesdagen då får du betala den skada eller ränta som du orsakat med förseningen. Dock kan säljaren häva kontraktet om det står klart och tydligt att kontraktet hävs om köpeskillingen inte betalas vid tillträdesdagen annars kan kontrakt aldrig hävas om det inte står villkor för det . Oavsett så kommer det stå dyrt för säljaren om denne häver kontraktet utan att det står villkor i kontraktet, jag hade inte varit orolig om jag var du. Kontakta Mäklarsamfundet kostnadsfri rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
 
  • Gilla
MorpH och 2 till
  • Laddar…
Jag kan inte läsa kontraktet i fråga men när det gäller köp av fast egendom så är, så vitt jag vet, det enda som kan göra hela kontraktet ogiltigt återgångskrav på mer än två år. Andra krav kan vara rena nulliteter eller bara trista civilrättsliga tvister.

Utöver formkraven på köp av fast egendom JB 4:1 givetvis.

Med det sagt går det ju att tyda i tråden att det förmodligen är ett uselt avtal, men troligtvis inte ogiltigt.
 
Huset har dom troligen köpt med pengar från andra (skumma?) fastighetsaffärer. Det är troligen det dom lever på.
Det kanske går att kolla upp hur många fastigheter dom har köpt/sålt de senaste åren? Skulle nog vara intressant...
Om man konsekvent skriver egna köpekontrakt utan mäklare så går det kanske att fixa och tricksa lite så att banken inte ifrågasätter. Det är ju inte olagligt att leva på fastighetsaffärer. Bankerna är ju mest misstänksamma när det gäller kontanter, och så fort man kan visa kvitton/kontrakt brukar banken inte fråga så mycket mer.

Edit: detta var tänkt som svar på #72 och #73, några andra hann skriva lite emellan...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Banken har vad jag vet kollat fastigheten via fastighetsbeteckningen och så vitt jag vet så kan en bank kolla upp om pantbreven är utnyttjade och dom har inte sagt något mer om det?
Det brukar de kolla, ja, och det är alltid något om huset inte är belånat åtminstone...
Men har bankmänniskan ni har kontakt med sett köpekontraktet, och vad sa hen om detta isf?
Har ni pratat med banken om den nuvarande situationen med säljaren? Vad tycker banktjänstepersonen ni ska göra, och vad ställer banken upp på vad gäller lån och så?
 
  • Gilla
Besk78 och 1 till
  • Laddar…
Ett kontrakt brukar ha numrerade sidor, så att ingen ska kunna lägga till eller ta bort sidor. I köpekontraktet för mitt hus fick både jag och säljaren sätta en kråka på varje sida (under överinseende av mäklaren), så att kontraktet inte ska kunna modifieras på något sätt. Likaså är det numrerade paragrafer, vilket också försvårar modifikationer. Jag menar inte nödvändigtvis att dom försöker blåsa er på detta sätt, men kanske banker/skattemyndigheter?

En annan sak jag undrar om ni har kollat upp är eventuella svartbyggen? I och med att säljaren friskriver sig från det, så blir jag lite misstänksam... Det går att kolla upp med kommunens byggnadskontor.

Sen kan jag inte släppa detta med att dom ville ha pengarna på ett annat konto. Det tar idag en bankdag att skicka pengar mellan banker, det kan ju knappast vara så att den enda dagen skulle förstöra hela deras ekonomi...
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Ett kontrakt brukar ha numrerade sidor, så att ingen ska kunna lägga till eller ta bort sidor. I köpekontraktet för mitt hus fick både jag och säljaren sätta en kråka på varje sida (under överinseende av mäklaren), så att kontraktet inte ska kunna modifieras på något sätt. Likaså är det numrerade paragrafer, vilket också försvårar modifikationer. Jag menar inte nödvändigtvis att dom försöker blåsa er på detta sätt, men kanske banker/skattemyndigheter?

En annan sak jag undrar om ni har kollat upp är eventuella svartbyggen? I och med att säljaren friskriver sig från det, så blir jag lite misstänksam... Det går att kolla upp med kommunens byggnadskontor.

Sen kan jag inte släppa detta med att dom ville ha pengarna på ett annat konto. Det tar idag en bankdag att skicka pengar mellan banker, det kan ju knappast vara så att den enda dagen skulle förstöra hela deras ekonomi...
Jo jag har tänkt på de i efterhand att jag fick signera massor av sidor på ett hyresavtal en gång och lite dumt vi inte gjorde det.
Kan dock se att kontraktet är de som vi har på papper pga vi har samma kontrakt via mail innan vi träffades och skrev under det.
Får se var detta leder har mailat en jurist nu så dom lär väl höra av sig imorgon.
På tal om svartbyggen osv tror senaste bygget skedde typ 1994 här så är nog ingen fara och huset såldes 2009 eller 2010 sist och nu 2020 i januari via kronofogden så skulle där va något mysko borde de visat sig.
 
Ingen roligt sits ni är i. Vill bara göra dig uppmärksam på att man kan behöva bygglov för fönster, dörrar, tak- och fasadbeklädnad och färg. Så det är inte bara byggnader.
 
  • Gilla
DANNA67 och 3 till
  • Laddar…
Jo de vet jag men huset ligger mitt i skogen så tror inte de är någon fara och samma där huset är orört sedan 2009-2010 har pratat med personen som ägde huset fram tills dess och då renoverades huset till viss del och de var med en riktigt byggfirma så inget svartjobb då iallafall
 
Tillbaka till den ursprungliga frågan.
Har inte läst det kontrakt ni skrivit men finns det inte på papper att ni fick OK att vänta med betalning så har ju faktiskt köparen brutit kontraktet då han inte betalat i tid. Så tolkade jag det kontrakt vi skrev på när vi köpte vårat hus.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tillbaka till den ursprungliga frågan.
Har inte läst det kontrakt ni skrivit men finns det inte på papper att ni fick OK att vänta med betalning så har ju faktiskt köparen brutit kontraktet då han inte betalat i tid. Så tolkade jag det kontrakt vi skrev på när vi köpte vårat hus.
Så är det ja det är ett kontraktsbrott att inte betala i tid. Men för att säljaren ska kunna häva kontraktet krävs det att det ska framgå tydligt i kontraktet via en hävningsklausul alternativt via ett köpebrevsvillkor och inget av delarna finns med i vårat kontrakt
 
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Jo de vet jag men huset ligger mitt i skogen så tror inte de är någon fara och samma där huset är orört sedan 2009-2010 har pratat med personen som ägde huset fram tills dess och då renoverades huset till viss del och de var med en riktigt byggfirma så inget svartjobb då iallafall
Svartjobb och svartbygge är olika saker. Svartbygge är när en åtgärd som kräver bygglov gjorts utan att bygglov har sökts och beviljats. Alltså en åtgärd som är olaglig. Jobbet kan av byggfirman utföras ”vitt” men bygget kan ändå vara ett ”svartbygge”.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Så är det ja det är ett kontraktsbrott att inte betala i tid. Men för att säljaren ska kunna häva kontraktet krävs det att det ska framgå tydligt i kontraktet via en hävningsklausul alternativt via ett köpebrevsvillkor och inget av delarna finns med i vårat kontrakt
Hade ni skrivit på om en sådan klausul funnits i kontraktet?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Massor med förslag och frågor i tråden men ingen ställer den kanske viktigaste:

Är köpeskillingen 700 tkr långt under marknadsvärdet?

Är det TS som försöker lura säljaren att sälja huset långt under marknadsvärdet?

Men nu har någon gjort säljaren uppmärksammad på detta och de försöker dra sig ur affären?
 
  • Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Massor med förslag och frågor i tråden men ingen ställer den kanske viktigaste:

Är köpeskillingen 700 tkr långt under marknadsvärdet?

Är det TS som försöker lura säljaren att sälja huset långt under marknadsvärdet?

Men nu har någon gjort säljaren uppmärksammad på detta och de försöker dra sig ur affären?
Säljaren köpte huset för 570 ett par månader innan vi skrev papper och då hade kronofogden värderat huset till 700 sen hade dom utgångspris på 790 men vi fick det för 700
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Hade ni skrivit på om en sådan klausul funnits i kontraktet?
De finns med i alla kontrakt när hus säljs via mäklare så ja de hade vi gjort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.