Någon som har erfarenhet av att skapa spegeldörrar genom att tilta klingan på bordssågen och skapa spegeln på det visat?
 
A
Hur menar du?
 
Jag tror det är vanligare på andra sidan Atlanten, min känsla är att både fräsbord och vertikalfräsar tar större plats här. Ett möjligt krux kan ju vara att få ett plant avslut längst ut som blir bra, eventuellt kan man kanske såga avslutet stående, och sen krypa närmre när man kör radien.
 
Som skåpluckor med frästa speglar i mdf?
Det blir inte lika snyggt som riktiga speglar.
Antar att det är lättare att göra med en fräs än med såg.
 
Funderar i de banorna, sen tänker jag mig en fintandad klinga 80T på en klinga med diametern 254 att höra (med tiltad klinga på bordssågen. Vill helst undvika en massa putsande då det brukar synas med mindre skarpa kanter/ hörn etc.
Håller med om att hörnen "utgångarna"/hörnen kan bli ett problem när du sågat fram en kant av spegeln och ska "ut" på andra sidan.

Jag har en 12mm kullagrad spegelfrås och den funkar utmärkt på mindre jobb, men just i detta fall handlar det om ett bygge av en dubbeldörr i allmogestil och då blir 30 mm som sticker ut runtom spegeln för litet, skulle behöva minst 50 mm från spegeln till styckets ytterkant.
 
A
F FreMud skrev:
Funderar i de banorna, sen tänker jag mig en fintandad klinga 80T på en klinga med diametern 254 att höra (med tiltad klinga på bordssågen. Vill helst undvika en massa putsande då det brukar synas med mindre skarpa kanter/ hörn etc.
Håller med om att hörnen "utgångarna"/hörnen kan bli ett problem när du sågat fram en kant av spegeln och ska "ut" på andra sidan.

Jag har en 12mm kullagrad spegelfrås och den funkar utmärkt på mindre jobb, men just i detta fall handlar det om ett bygge av en dubbeldörr i allmogestil och då blir 30 mm som sticker ut runtom spegeln för litet, skulle behöva minst 50 mm från spegeln till styckets ytterkant.
Så fin klinga blir tufft längs fiberriktningen.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Sant, klyvklingorna brukar ju ha färre tånder och ett annat utseende. Får testköra med en gammal fintandad cirkelsågsklinga jag har..
 
Får köra med vectrex fas-jigg annars. Eller handhyvla.
Eller vinkla anhållet på rikthyvel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.