Hej!

Spelar blåbetong roll för marknadsvärdet på ett hus?

Jag och sambon har lagt högsta budet i budgivning på ena delen av ett parhus från mitten av 70talet i mellanstor svensk stad för strax över 5 milj. 2 plan med källare. Funkisstil. En del renoveringsbehov men i huvudsak ganska bra skick på hela konstruktionen. Flertal radonmätningar och har radonsug installerad. Mäklaren svarade på rak fråga att källan var markradon och inte byggmaterialet. Senaste mätning på 190 b/m3. När vi var på genomgång med besiktningsmannen bad jag om mätning strålning för att vara på den säkra sidan. Mycket riktigt sprakar det 0.35 uS/h till allas förvåning vid väggen mot grannen (som ingår i 2 av 4 sovrum)

Således radonnivå precis under gränsen men vad som irriterar mig mer är att informationen om blåbetong en hade ju kunnat avskräcka inte bara mig men även någon annan budgivare. Har en besiktningsklausul som medger att köpet återgår på min begäran i kontraktet. Är inte super orolig för de hälsomässiga effekterna av radonet/strålningen, men är mer orolig för att jag lägger ett par hundra tusen kr över marknadspris när det nu var ganska få budgivare.

Nu till frågan: vad hade ni gjort? Hur ser ni på alfastrålning från radon som andas in? Gammastrålningen? Är blåbetong något ni bryr er om när ni kollar på hus? Själv har jag en upplevelse att av det är en s.k. dealbreaker för några och att hus så fort det har blåbetong går bort. Ni som sålt hus med radon eller blåbetong - hur har ni upplevt att det påverkat säljprocessen?


Tacksam för svar - vet inte riktigt hur jag skall göra faktiskt!
 
Har själv inte sålt eller köpt något hus där delar av stommen är i blåbetong. Däremot kollat på mängder av hus där det funnits och ibland gått med en bit utan att köpa objektet. Min erfarenhet är att det inte påverkat någonting alls. Det är ju värdena som är relevanta.
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
A
Allt har att göra med riskbenägenhet och statistik.

Mina morföräldrar bodde hela livet i hus med blåbetongstomme. Mormor fick cancer, min moster och mamma fick cancer. Om detta påverkades av blåbetongen kan jag inte säga men personligen valde vi bort 4 hus med blåbetong.
 
Vad är det för ventilation i huset? Går säkert att trimma in / byta och få ner värdet ytterligare.
 
Har bott i hus med liknande värden med blåbetong och är man Inte rökare så är det nog ingen fara så att tänka. Men likväl som du reagerar tänker nog många att det är inte direkt en säljfördel när man budar. Jag hade högre värden i källaren än ovanvåningen så jag lät inte barnen sova nere, även att det var inom gränsen. Men med rätt ventilation kan du nog fixa det, och tänk på att du hittar få hus utan radon, det finns alltid lite mark radon.
 
vad kom ni överens om till slut?
 
Om det är ett radhus bör ni ju kunna se om det påverkar prisnivån, om det ligger på snittet (lite högre förmodligen efter uppgången sista sex månaderna) så gör det inte det....

Enklare att följa om det är ett av tio hus i samma område som har blåbetong, då bör det ligga något lägre.

Jag skulle personligen inte köpa, inte för hälsorisken utan mer för den ekonomiska risken. Om gränsvärdena justeras nedåt igen kan du hamna i lite jobbig sits...

Det var ju 400 innan det blev 200, hört rykten om att det kan sänkas till 100...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Påverkar definitivt priset, eller i alla fall mängden tänkbara köpare. När vi letade hus va det rätt många småbarnsföräldrar som frågade mäklaren om radon så fort de kom in och sen vände om de fanns förhöjda nivåer.
 
Kolla på radontapet, det sägs ge väldigt bra resultat.
 
Installera FTX så är problemet förhoppningsvis helt borta sen.
 
I min värld verkar hälsoriskerna försumbara jämfört med andra risker man utsätter sig för under livet, om gammastrålningen från eventuell blåbetong ens är en hälsorisk. Är du ens säker på att det är blåbetong? 0,35 uS/h kan väl komma från vanligt tegel om jag inte är felinformerad? Ingen hade ju funderat på hälsoriskerna att bo i ett tegelhus även om även om det kommer gammastrålning från tegel.

Sen är de faktiska riskerna och hur man regerar känslomässigt två olika saker. Tror att det kan avskräcka vissa budgivare medan andra säkert inte bryr sig. Innan jag hade läst på om radon osv lät jag själv bli att buda på ett hus med blåbetong eftersom jag tyckte att det verkade obehagligt med tanke på barnen.
 
Magnus E K
Fem miljoner för ett halvt hus byggt av utdömda material? Backa och köp ett annat!
 
  • Gilla
PappasHammare och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fem miljoner för ett halvt hus byggt av utdömda material? Backa och köp ett annat!
Location location location...
 
Sen uppdatering här men vi valde att häva köpet. Efter MYCKET noga övervägande inkl överslagsräkning på vad det innebär i gammastrålning om man sover bredvid väggen varje natt i det 1 år (ca en flygresa ToR till Mallorca är svaret).

Det blev ett annat radhus istället!
 
  • Gilla
em72 och 2 till
  • Laddar…
Docno
Risken att drabbas av lungcancer för icke rökare är mycket låg. Se bild från strålsäkerhetsmyndigheten. Såvitt jag har förstått så har det inte visat sig att strålningen medför någon förhöjd risk.

Diagram som visar sambandet mellan radonhalt och lungcancerrisk beroende på rökstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.