Om du bara har 12 V, så tycker jag att du ska titta efter lite större fläktar än datorfläktar. Det finns t.ex. fläktar avsedda för husvagnar. Härom året, när det var en mycket varm sommar och alla fläktar tog slut i affärerna, så köpte jag en sådan fläkt på Biltema och drev den med en liten " batterieliminator". Den äldre damen på äldreboendet var mycket nöjd med funktionen, för det blåste rätt bra.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
En sådan fläkt lär inte gör till eller från. Du behöver en drös av dessa för att få fart på luftmassan.
Tänk på hur luftflödet är på baksidan på en stationär dator, inte är det mycket varmluft som där kommer ut.
 
E etompau skrev:
En sådan fläkt lär inte gör till eller från. Du behöver en drös av dessa för att få fart på luftmassan.
Tänk på hur luftflödet är på baksidan på en stationär dator, inte är det mycket varmluft som där kommer ut.
men den har ju ändå ett luftflöde på över 100 m3/h, det är ju en hel del? Inte som en datorfläkt.
Vilket luftflöde ska fläkten ha för att det ska hända nåt?
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
men den har ju ändå ett luftflöde på över 100 m3/h, det är ju en hel del? Inte som en datorfläkt.
Vilket luftflöde ska fläkten ha för att det ska hända nåt?
Köp en fläkt och testa innan du går vidare med ev. styrning.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Det behövs tryck förutom flöde, som jag skrev tidigare den varma luften vill inte ner. Tänk på hur varmluftsbalonger gör.

Protte
 
Som jämförelse av prestanda :
I mitt fritidshus har jag ett rum på c:a 35 m2 där halva ytan täcks av ett sovloft. Uppe på loftet (vid kanten) har jag en 230V golvfläkt stående med riktning snett nedåt och gående på halvfart. När jag eldar i en kamin på vintern, så blir det kanske 22°C nere och 26°C uppe på loftet. Utan fläkten påslagen blir troligen siffrorna 18 respektive 28.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.