M Marcus Andersson skrev:
Hej! Pumpen på vårt Lay-Z-Spa hade en 72 timmars timer så att spaet stängde av sig om man inte stängde av/på värmaren under den tiden. Vi hade dock igång vårt över en vinter ändå o det gick bra. Om man inte är noga med rengöringen så kan pumpen stanna av den anledningen. Så det är bra om det är smidigt att koppla loss pumpen vid bekymmer. Vi byggde också in vårt Lay-Z-Spa men fick vid några tillfällen av olika anledningar koppla loss pumpen och värma upp den inomhus, då den inte startar när det är under +4 grader. Det finns även en återställningsknapp för temperaturen lite diskret på sidan av pumpen som man måste trycka in efter man har värmt upp den för att kunna starta den igen.
Bra information (y)
Det är gott om plats runt pumpen för att koppla i och ur samt lyfta ur den.
Kan ta en bild med luckan öppen senare.

Hur har ni löst tömningen när ni väl gör det?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Snyggt.
En fundering snurrar runt i mitt huvud. Du skrev att du planerar medan du jobbar. Blir det inte sjukt många vänd till butikerna för att komplettera eller försöker du jobba så långt det går med det du har?
Själv är jag alldeles för strukturerad och vet både i huvudet och på papperet vad som skall göras och inhandlas innan jag sätter igång. Fast det är klart med slitjobb med sten så är det ganska skönt med en vända för att inhandla något.
Jag gör en grov planering och köper mycket virke första vändan. Sen anpassar jag konstruktionen lite utefter vad jag har kvar att bygga med. Soffan t.ex. har jag byggt stommen av mycket spillbitar, hade jag planerat den i detalj innan så hade konstruktionen säkert blivit en annan.
Man blir bra på att tänka utanför boxen genom att jobba så.

Det jobbiga är när man har en fru som inte är lika bra på att visualisera resultat som mig. Det blir mycket frågor som inte går att svara på :D
 
  • Gilla
Mathias12 och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag tycker det, den står stabilt på backen och jag har sett till att ha gott om plats runt pumpen. Det som blir lite krångligt är att det inte går att spänna fast locket som det är tänkt men det är ganska lätt att lösa.
Kul projekt.
Jag har inga gångjärn på mina luckor, utan lyfter bort dem vid service. funkar kanon.
 
maah maah skrev:
Bra information (y)
Det är gott om plats runt pumpen för att koppla i och ur samt lyfta ur den.
Kan ta en bild med luckan öppen senare.

Hur har ni löst tömningen när ni väl gör det?
Vi har en slänt bara 10m bort från spaet, så vi drar en vattenslang till o sen får tyngdkraften jobba efter ett första sugande.
 
Jag har byggt vidare lite sen sist.
Trallen är färdig och soffan är påbörjad.

En del av soffan är "vattentät" med formplyfa så att man kan förvara dynor och kuddar

Byggprojekt av trädäck med påbörjad trädgårdssoffa och formplyfa, omgiven av grönska och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd utomhussoffa i trä med formplyfa-botten för vattentätt förvaringsutrymme under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en utomhussoffa med formplyfabotten för dynförvaring och synliga gångjärn på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av trädäckssoffa med formplyfa, öppen låda för förvaring och trall, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig träsoffa med "vattentät" förvaringslåda under trall, omgiven av verktyg och skogsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en halvfärdig trädgårdssoffa med formplyfa och öppen förvaringslåda på en trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick användning av mycket spillbitar när jag byggde botten på lådan.
Gångjärnen hade såklart varit snyggare att ha på insidan men det blev enklare såhär.
Det ska på dynor så det kommer inte synas så mycket sen.
 
  • Pågående byggnation av en trädgårdssoffa, med en svart vattentät del av formplyfa för förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra delen blir inte lika vattentät men bra förvaring av leksaker och dylikt.

Pågående bygge av en träbänk med förvaringsutrymme på en trädäck, komplett med verktyg och oavslutade delar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av träutbyggnad med bänkar och förvaring nära ett skogsparti, med verktyg utspridda på däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medan jag funderade funderade på hur hörnet skulle bli avnjöts en kopp kaffe som en liten invigning av soffan.

Nybyggd trädgårdssoffa av trä med en kopp kaffe och kaka på ett bord, arbetsvantar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite missnöjd med att jag inte gerade yttersta brädorna på locken också men det blev rätt bra ändå. Trähörn av en hemmagjord förvaringsbänk med synliga skruvar och ojämna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutade med att sätta upp en ljusslinga.

Utomhusbygge med träsoffa och öppet förvaringsutrymme, delvis byggd trädäck runt trädgårdsdamm, ljusslinga ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det gavlarna kvar att fixa. Har inte tänkt ut lösningen riktigt än men målet är att inte ha synligt ändåträ nånstans.

Sen ska material till planket beställas. Det blir sågat 22x145 med lockläkt. Inte lagervara i stan så jag får lägga en beställning på Beijer.
 
Jag lyckades med att få gaveln utan synligt ändträ :rofl:
Sen kanske det hade gått att lösa mer estetiskt tilltalande men jag är nöjd ändå.

Träkonstruktion av en altan med gavel där ändträet inte är synligt, verktyg på en träplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snicklas och 2 till
  • Laddar…
Ibland straffar det sig att inte planera ordentligt eller ha ritningar.
Den vänstra delen av soffan livar med ryggstödet på soffan vilket inte är så snyggt.
Hade velat att soffan framträdde lite mer.
Men med tjocka dynor så kommer det såklart se bättre ut.

Sen så räckte inte brädorna till planket trots att jag hade höftat så jag trodde jag skulle få 3-4 brädor över.
Jag fick väldigt många spillbitar på ca 80cm som jag inte hade användning för. Nu har jag satt dom över den högra delen av soffan med en extra regel längst ner för att täcka upp glappet.
Nu ser det ut som att det ryggstödet är högre.
Eftersom jag ändå måste köpa mer virke så lutar det åt att jag gör om det.

Byggprojekt utomhus med oavslutad träsoffa, plank och dynamisk belysning, samt synliga spillbitar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det börjar ta sig!
Bara överliggare och lite småfix kvar.

Trädäck vid skymning med bänkar, integrerad belysning och en rund öppning i mitten, omgivet av lövträd och dekorativa ljusslingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fillin och 1 till
  • Laddar…
Tur att utsikten stjäl fokus från dom omålade dörrarna på grillbänken när man vänder kameran åt andra hållet :cool: Utsikt från trädäck vid skymningen med omålad grillbänk i förgrunden och grönt landskap med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fillin
  • Laddar…
Snyggt jobbat, skönt att det är fler som mer kör än att planera, har samma problem med min sambo, får massa frågor som jag knappt kan förklara för idén finns i mitt huvud
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.