I stugan blir det snabbt varmt i taket, men är alltid kallt på golvet. Värmen fastnar där uppe. Funderar på att sätta in en slang med datorfläkt i som suger i varmluften nånstans högt upp och petar ut den längs golvet. Fläkten skulle ju kunna styras manuellt, men hur spännande är det? För att göra det onödigt komplicerat funderar jag på att låta fläkten styras av ett relä som triggas av temperaturskillnad mellan två temperaturgivare (golv och tak). Då skulle fläkten kunna gå igång när skillnaden är mer än t ex fem grader, och sen stängas av när skillnaden är under fem grader.

Mins elektronikkunskaper ligger dock i träda, jag vet inte ens riktigt var jag ska börja leta för att hitta rätt komponenter och kopplingsschema, men sakta sakta dyker saker upp i minnet.

Nu till frågan: vilka temperaturgivare kan vara lämpliga? Och vilken slags krets/grind behövs för att styra? Anar att det behövs en nån slags potentiemeter också för att trimma in temperaturskillnaden som ska trigga relät.


Edit: det här är såklart ett onödigt projekt, jag kan lika gärna ha en tjock trasmatta och raggsockor. Men nu har hjärnan börjat jobba med det här, och då är det bara att luta sig tillbaka och följa med.
 
Redigerat:
Rickard.
Kul idé men en dator fläkt har väldigt lågt statiskt tryck (gissar på termerna här) och kommer aldrig orka suga eller blåsa genom en lång slang.

En helt vanlig fläkt på stativ, vägg eller takmonterad är garanterat mer effektivt.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Kul idé men en dator fläkt har väldigt lågt statiskt tryck (gissar på termerna här) och kommer aldrig orka suga eller blåsa genom en lång slang.

En helt vanlig fläkt på stativ, vägg eller takmonterad är garanterat mer effektivt.
aaah... fläktens egenskaper har jag inte tänkt på. Där finns ju såklart en del begränsningar.
 
Frågan är om en datorfläkt verkligen kommer att göra sådan skillnad...

Jag har aldrig gjort det förr men jag tänker genast på en Arduino med DS18B20 sensorer - Finns hur mycket info om det på nätet och jag fastnade i det där träsket med artiklar och YouTube efter någon liknande tråd på BH.
Grejerna är billiga och smidiga - Instruktioner och kod finns på nätet och styrningen till fläkten behöver endast göras med ett enkelt relä. LCD på Arduino'n så får du information i realtid....
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Frågan är om en datorfläkt verkligen kommer att göra sådan skillnad...

Jag har aldrig gjort det förr men jag tänker genast på en Arduino med DS18B20 sensorer - Finns hur mycket info om det på nätet och jag fastnade i det där träsket med artiklar och YouTube efter någon liknande tråd på BH.
Grejerna är billiga och smidiga - Instruktioner och kod finns på nätet och styrningen till fläkten behöver endast göras med ett enkelt relä. LCD på Arduino'n så får du information i realtid....

Oj, coola grejer. Om jag kör på det spåret kommer det bli väldigt high tech. Helt klart lockande.

Jag tänkte mer i banorna av nån enkel logisk grind i lämplig billig CMOS eller TTL, och löda ihop det lite fint på ett kretskort.
 
2 dioder som sensorer
2 OP- amp med reglerbar förstärkning med potentiometrar ( en för varje kanal)
1 OP med extra drivning ( transistor ) för att ta hand om de 2 i signalerna och att driva 1 relä eller OPTO- modul ( för separation av låg/högspänning ) för direkt styrning av 230V fläkt.
Batteri eller annan strömförsörjning av OP.
Lite hysteres är också alltid bra att bygga in ;)
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Oj, coola grejer. Om jag kör på det spåret kommer det bli väldigt high tech. Helt klart lockande.

Jag tänkte mer i banorna av nån enkel logisk grind i lämplig billig CMOS eller TTL, och löda ihop det lite fint på ett kretskort.
Jag förstår hur du tänker - Är själv Elektronikkare i grunden, men man inser snabbt att det är enklare att anamma teknologin och gå på en fetare lösning som kanske kostar lite mer men ger oändligt mer möjligheter. Sen är det alltid kul att lära sig nya saker!
Men som tidigare inlägg så är nog datorfläkt lönlöst - Kanalfläkt vore en ide men dom är varken tysta eller billiga.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Du kan med fördel använda en shelly 1 med temp tillbehör. Du får då både tempmätning och relä för att slp på fläkt i samma enhet.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
Du kan med fördel använda en shelly 1 med temp tillbehör. Du får då både tempmätning och relä för att slp på fläkt i samma enhet.
Shelly - Ännu en grej att fördjupa sig i!
Smart lösning helt klart!
 
Åherregud. Hur ska man ha tid att jobba nu? Den här veckan kommer försvinna på att surfa runt och läsa på om sånt här.
 
  • Haha
slacker
  • Laddar…
Ska du få någon effekt på detta, så lär du behöva ett helt paket med datorfläktar, kanske minst 5 stycken får att kunna flytta ner den varma luften.
Som exempel så se hur fläktarna ser ut i innedelen i en luftvärmepump, en radialfläkt som är kanske 500-800 mm lång och snurra som tusan.

Det går att knåpa ihop lösningar med OP-förstärkare och grindar, men idag löses detta enkelt med en liten arduino-krets.
Som sensorer används "intelligenta" givare typ DS18B20.

Eftersom grejorna är programstyrda så går det enkelt att ändra funktioner mm i ett sådant system.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ett exempel utav många som finns på nätet:
[länk]
coolt! Det där var ju nästan exakt som jag tänkt mig. Blir nog en sån lösning, trots att den måste programmeras. Det är väl bara släppa taget om 80-talets elektronikkunskaper från Märklinjärnvägen och kliva in i 2020... :)
 
En Wheatstones brygga och en komparator, en NTC vid golvet, en vid taket och ett relä.
En potentiometer i bryggan ställer lämplig diff mellan golv och tak.

MEN varm luft vill inte frivilligt ner mot golvet så en datorfläkt kanske inte ens får ner någon luft alls.

Protte

PS
Varför inte en traditionell takfläkt?
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Utrymmet är väldigt begränsat, det är 10 kvm. En takfläkt skulle dessutom bli knepig att få in eftersom innertaket inte är platt, det följer takåsarna. Och så har jag bara 12V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.