B
D DanielChristiansen skrev:
Jag vet.
Men...Boan skrev...."De har nog tagit standardfönster"
Det låter på Boan som att det typ finns 1 standardfönster....

Jag vet att 8x10, 10x12, 11x12, 12x13, 12x14....är standard....och en mycket massa därtill.

Sorry, tänkte att det finns några storlekar som är mer vanligt förkommande, och att de tagit något som de tyckt funkar.
 
T twoody skrev:
Vad ?
T twoody skrev:
Vad ?
Kolla, svar på #89
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag gjorde själv exakt samma fel på mitt hu för många år sedan, måttade upp de gamla fönstren och satte exakt samma fönster på en utbyggnad, problemet är att nya fönster har mycket bredare foder än gamla fönster. Blev väldigt lite glasyta.

Bet i det sura äpplet och tog bort de nya små fönstren och satte in nya "jättestora" fönster, det blev mycket bättre.

Det var faktiskt inte speciellt besvärligt att byta till större fönster. Vi har aldrig ångrat extrakostnaden, utan fröjdar oss över allt ljus vi nu får in.
Så blir det om man köper vridfönster. Kopplade fönster ger inte samma problem.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Jag tror det är så att K-ritningarna stämmer bra ihop med färdigt resultat, och det är därför TS inte vill lägga upp dem utan bara lägger upp den där handritade ritningen (med proportioner som inte går ihop)..

Skulle tippa på att de måtten som är på huset inte går ihop med två dm högre fönster..
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M Matimark skrev:
Jag har fått proffshjälp med ritningen och som ni ser är den gjord för hand. Det finns en skalstock och när man mäter stämmer det förvånadsvärt väl. På genomskärning däremot står höjden utsatt i siffror på nedervåningen och där ska fönstren vara 14. De som nu sitter på huset är bara 12. På höjden är det alltså ingen tvekan om att det är fel.
Jag förstår nu att det är ovanligt med handgjorda ritningar och det är svårare att mäta exakt. Men då tycker jag entreprenören kunde uppmärksammat mig på att han tagit standardmått och bett mig specifikt bett mig titta på det. Han är ju ändå proffs och inte jag
Solklart, entreprenören har frångått avtal, deras skyldighet att kostnadsfritt åtgärda.
 
Om du tycker det är fult idag så tycker du det säkert om 10 år, 20 år.
Kan du inte få dem att byta ut fönster så finns det säkert massa legala åtgärder att göra.

Men jag hade vänt mig till en annan byggfirma. Tagit ut de som sitter i nu pratat med leverantören av fönster och kom överens om att byta till större, du kommer att få betala en mellanskillnad. Sätt in de nya fönstren.

Är förresten husfärgen som du hade tänkt efter. Den ser så blank ut. Ska det vara Falurödfärg?
 
  • Gilla
GillarFixa
  • Laddar…
Tråkig situation. Proportionerna är inte samma på arkitektens ritning som på färdigt hus. Någonstans har det blivit fel. Övre fönstret sitter även på annan höjd i förhållande till takfoten ser det ut som.

Jag hade ställt frågan till arkitekten hur man kan rätta till det så det stämmer bättre med ursprungsförslaget.

Om jag förstår TS i inlägg #1 så har kompensation redan erhållits i form av installation av kamin. I så fall kan det kanske bli svårt att ta upp ärendet igen. Jag hade hursomhelst försökt ändra så proportionerna på huset blev mer likt arkitektritningen även om jag fick bekosta det själv.
 
M Matimark skrev:
Jag har fått proffshjälp med ritningen och som ni ser är den gjord för hand. Det finns en skalstock och när man mäter stämmer det förvånadsvärt väl. På genomskärning däremot står höjden utsatt i siffror på nedervåningen och där ska fönstren vara 14. De som nu sitter på huset är bara 12. På höjden är det alltså ingen tvekan om att det är fel.
Jag förstår nu att det är ovanligt med handgjorda ritningar och det är svårare att mäta exakt. Men då tycker jag entreprenören kunde uppmärksammat mig på att han tagit standardmått och bett mig specifikt bett mig titta på det. Han är ju ändå proffs och inte jag
Egentligen är det du som har ansvaret att kontrollera att de beställer rätt fönster. Hade du själv kontrollerat måtten på fönstren när du hade chansen så hade du kunnat få rätt. Hade du däremot inte fått den möjligheten hade du kunnat påpeka detta nu. Tror att du juridiskt får svårt att få rätt.
 
M Matimark skrev:
Det kan säkert hända att det var en del som saknades i ritningen, MEN det borde entrepenören ha KOMMUNICERAT med mig. Jag trodde alla var frid och fröjd.
Frågan är hur du lyckats få bygglov med den ritningen?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Håller med . TS och hantverkaren har ett avtal om byggnation enl TS ritning och hantverkaren skall
leverera materialet . Hantverkaren har skickat en fönsterspec. som TS undertecknat.
Om det står på fönsterspecen ," Nya mått på fönstren ,var vänlig och kontrollera och godkänn om
det är OK." Om inte, är det troligtvis ett klart fall av förvillan i avtalsförhållande. Hantverkaren måste klart och tydligt kunna förklara varför han var i god tro att TS ville ha andra fönster än de avtalade.
TS har inte haft någon anledning till att tro annat än att fönsterspecen visade de avtalade fönstren.
TS trodde naturligtvis att specen var en normal information som hantverkare fackmässigt levererar.
Avtal grundar sig på att de skall hållas . Parterna har lojalitetsplikt och informationsplikt till
varandra och skall vara raka och tydliga för att undvika förvillan . För hantverkaren ingår även informationsplikten /avrådan i fackmässigt utförande av tjänsten . Ej avtalade fönstermått är ett
nytt avtalsvillkor som inte varit föremål för båda parters bedömning och är vid konsumenttjänst
utan verkan. Tillämpliga lagar är Konsumenttjänstlagen , avtalsvillkorslagen
Reklamera omgående och skriv att du bara trott att ditt undertecknande var något som
normalt ingick och att du inte haft någon anledning till att förstå att det avsåg en ändring i
avtalet. Kräv att hantverkaren visar grunden till hans ändring av måtten och när han har
klart informerat dig. Du vill ha fönstren utbytta till de avtalade. Hantverkaren får själv sälja
de felaktiga fönstren. Informera om att du håller inne betalningen tills reklamationen är
åtgärdad.
Framgår fönstermåtten på ritningen klart och tydligt?
 
P Putte 9497 skrev:
Egentligen är det du som har ansvaret att kontrollera att de beställer rätt fönster. Hade du själv kontrollerat måtten på fönstren när du hade chansen så hade du kunnat få rätt. Hade du däremot inte fått den möjligheten hade du kunnat påpeka detta nu. Tror att du juridiskt får svårt att få rätt.
Nej! Det är E’s ansvar att kontrollera att rätt fönster beställs. (Storlek).
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Frågan är hur du lyckats få bygglov med den ritningen?
Varför inte? Det måste finnas flera, fasader, planer, sektion, sitplan (nybyggnadskarta), mått, avstånd till tomtgräns,avlopp, tillträdesväg m m, mm.
 
  • Gilla
Matimark och 2 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Varför inte? Det måste finnas flera, fasader, planer, sektion, sitplan (nybyggnadskarta), mått, avstånd till tomtgräns,avlopp, tillträdesväg m m, mm.
TS nämner redan i inledningen att ritningen har en måttskala i nederkant som man kan lägga linjalen på och läsa ut storleken..
 
P Putte 9497 skrev:
TS nämner redan i inledningen att ritningen har en måttskala i nederkant som man kan lägga linjalen på och läsa ut storleken..
Det har jag skrivit redan men nu talar jag om mått på situationsplanen för husplacering, avlopp mm
 
S seniorkonsult skrev:
Nej! Det är E’s ansvar att kontrollera att rätt fönster beställs. (Storlek).
Det är ju det som E har gjort och sedan lämnar han över det till TS för godkännande. Beställer du 10 par blå jeans på postorder ska du godkänna detta vid leverans. Du räknar jeansen men ser inte att tre par är svarta. Godkänner du leveransen kan du inte komma i efterhand med klagomål
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.