A
Hej,

Vi bygger garage och letar nu lysrörsarmaturer.
Då det blir dold eldragning i garaget söker vi några som helst går att anslutas via knock out på ovansidan.

Alla tips mottages tacksamt, eller finns det några andra alternativ idag? Skall man ha LED eller inte? Ja funderingarna är många.

Kom gärna med tips eller visa hur ni har löst belysning i ett garage.
 
Sätter folk ens in vanliga lysrör fortfarande?

Jag skulle iallafall satsa på LED!
 
  • Gilla
  • Wow
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Y
B bryggstun skrev:
Sätter folk ens in vanliga lysrör fortfarande?
Jag skulle iallafall satsa på LED!
Nu vet jag inte hur det är med det senaste utbudet i butiker men när jag hör led så tänker jag att när denna går sönder så blir man tvungen att byta hela armaturen, vilket kräver elektriker i ett garage. Lysrör bör då vara bättre på flesta sätt.

Jag hade i första hand sett på smala lysrör som inte surrar. Led ifall man vill ha superslim pga låg takhöjd;
https://www.proton.se/sv-SE/Start/Product/ById/Svenska-INT-INF-1181-3?epslanguage=sv-SE
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
Om man vill ha mycket ljus till vettiga pengar är lysrör fortfarande bäst. Det är dock inte långt kvar. En del ljustejper har gått om lysrör i ljusmängd, men det är rejäla pengar.

Exempel T5/115cm
Philips HO 49W: 5000 lm, 30:-/st
Philips LED HO/26W, 3900 lm, 440:-/st
 
  • Gilla
segv och 4 till
  • Laddar…
A
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Plus armatur då.

Julas armaturer är rätt populära. Jag har dessa som ansluts dolt ovanifrån.

[bild]


[länk]
Fint garage, perfekt med bildinspiration såhär på kvällskvisten.
 
A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om man vill ha mycket ljus till vettiga pengar är lysrör fortfarande bäst. Det är dock inte långt kvar. En del ljustejper har gått om lysrör i ljusmängd, men det är rejäla pengar.

Exempel T5/115cm
Philips HO 49W: 5000 lm, 30:-/st
Philips LED HO/26W, 3900 lm, 440:-/st
Så för mig som oinsatt. Tolkar jag dig rätt att vanliga lysrör fortfarande nästan ger samma lm/W som ledrör men till ett betydligt lägre pris?
 
Ur LED är tiden och Wolfram har vi sett till LEDa. Bli inte vilseLEDd och tänk framåt. Dubbla ljusstyrkan till halva energikostnaden plus den långa livslängden gör ingen LEDsen.
 
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är för lysrörsformade leddar. Köper man en separat billig 5000lm LED armatur för 250:- styck blir nog totalen till fördelen för led.
En annan sak som talar för LED är att den tänder snabbare och är tyst

Typisk återkommande bra deal
[länk]
Och tänder i minusgrader inte att förglömma!
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är för lysrörsformade leddar. Köper man en separat billig 5000lm LED armatur för 250:- styck blir nog totalen till fördelen för led.
En annan sak som talar för LED är att den tänder snabbare och är tyst

Typisk återkommande bra deal
[länk]
De där har jag tittat på och tilltalande pris just nu. Enda negativa är ju enbart anslutning från sidan. Men o andra sidan kanske takbelysningen i ett garage är fördelaktigt o dra utanpåliggande om man i framtiden skulle byta ljuskällor.
 
Y Yrrol skrev:
Nu vet jag inte hur det är med det senaste utbudet i butiker men när jag hör led så tänker jag att när denna går sönder så blir man tvungen att byta hela armaturen, vilket kräver elektriker i ett garage. Lysrör bör då vara bättre på flesta sätt.

Jag hade i första hand sett på smala lysrör som inte surrar. Led ifall man vill ha superslim pga låg takhöjd;
[länk]
Fast uppsättning av lysrörsarmaturer krävs ju egentligen en elektriker det också :cool:
 
Morgondis skrev:
Så för mig som oinsatt. Tolkar jag dig rätt att vanliga lysrör fortfarande nästan ger samma lm/W som ledrör men till ett betydligt lägre pris?
Lysrören i exemplet ger 25% mer ljus för under en tiondel av pengarna. Plus armatur i båda fallen.
@TorpAnders argument med minusgrader skall man dock inte missa. Där är LED lysande. :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.