Hej.

jag håller på att montera LED-paneler i mitt garage, mot nytt gipstak. Panelerna ska skjutas in i tillhörande ramar som jag redan monterat i taket. Mitt problem är att ramens profil är så låg att det bara blir ca 7-8mm mellan panelen och gipstaket. Jag har dragit vanliga elkablar (Typ EKLK, minns inte exakt) som kommer ut i ett hål ovanför där panelen ska sitta. 7-8 mm räcker inte för att kabeln (och de små kopplingsdosorna som jag har köpt) ska få plats.. hur kan jag lösa det?

Det skulle kunna gå om jag skalar bort vita plasten från kabeln så att endast trådarna (blå/brun/gul-grön) hänger ut från gipstaket. Är det tillåtet att installera så? Dvs att trådarna ligger utan det vita plasthöljet mellan LED-panelerna och taket. Dosan kan få plats i kanten av panelen tror jag..
 
Vad är det för styrka på led panelerna? Vad är det för märke?
 
Om vi antar att det handlar om LED paneler som drivs med 230V. Så måste du ha den kompletta kabeln. Lösa trådar får inte gå fritt. Isoleringen är inte tillräcklig.

Gäller det paneler som drivs av klenspänning, ex. 12V då kan man ha lite friare lösningar.
 
Stämmer, de drivs av 230V. Misstänkte att det inte var ok att låta trådarna ligga fritt. Skulle det vara möjligt att först skala kablarna och sen lägga på en isolerande krympslang el liknande som blir mindre i diameter?

Bifogar bilder på tak samt LED-panel från sidan. Panelerna måste helst skjutas in från kortsidan, så kablarna från taket måste vara ganska långa (vilket gör det ännu svårare). Om någon mot förmodan kommer på en lösning så får ni gärna hojta till!

Lösningen annars blir att skruva ner eländet och beställa en annan ram (till en annan panel från samma tillverkare) som jag tror passar ändå, den är 70mm hög. Det blir mycket fulare, men ser inget annat sätt..

Panelerna heter Noxion.
 
  • Tak med olämpligt dragna elledningar och en LED-panel monterad på kortsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-panel monterad på vägg med exponerade, oströmda kablar och krympslangdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från panelen sitter en vanlig lampsladd. Skulle det vara godkänt att skarva min EKLK ovanför gipset med en liten dosa och ha lampsladd som hänger ner från taket? Dock tveksam eftersom lampsladd inte brukar vara ok för fast installation..
 
Alla har egna åsikter men varför så noga i ett garage? Ingen kommer väl att sitta och spana upp i taket, eller? :)
 
Men varför krångla till det? Det kan ju inte fattas många mm. Såga till en bräda på 15x95 som en ram som du fäster sockeln i. Måla ramen vit så smälter den in i resten av taket. På så vis får du ett större hålrum invändigt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Tack för svar. Det var min första tanke också att bygga en träram som distans. Men då känns det nästan enklare att byta ut ramarna, blir ungefär samma utseendemässigt också!
 
Förresten, en sista fråga innan jag skruvar ner ramarna igen.. ett enkelt alternativ skulle kunna vara att byta ut kablarna som jag dragit i taket. Finns det någon godkänd kabel med betydligt mindre diameter än 8 mm? Behöver inte ha jordledare.
 
Du behöver en infälld dosa ovanför varje armatur, om det finns plats ovan gipstaket. Det finns lågbyggande ROT-dosor.

Där kan du ansluta lampsladden med t.ex Wago 221, plus skarva vidare installationskabeln. (Den ser sladdring ut på bild, det är väl inte RKK?)

Skyddsjordsledare måste finnas framdragen till varje sådan anslutningspunkt.
 
Lampsladd från takdosa till armatur med Wago? Visste inte att det var OK utan att sätta lampkontakter. Men då kan det vara en lösning kanske. Ej problem med plats ovanför, måste bara kunna montera dosan nerifrån..

kabeln kan vara RKK, problem?
 
RKK får ej användas till fast installation. Man får inte heller klamra den. Den kabeln är gjord för att hänga fritt och till flyttbara föremål.
 
EKK light var det
 
H Henry72 skrev:
Från panelen sitter en vanlig lampsladd. Skulle det vara godkänt att skarva min EKLK ovanför gipset med en liten dosa och ha lampsladd som hänger ner från taket? Dock tveksam eftersom lampsladd inte brukar vara ok för fast installation..
Hur är EKLK dragen på ovansidan taket?
 
H Henry72 skrev:
Visste inte att det var OK utan att sätta lampkontakter.
Det är tillåtet med fast anslutning av armaturer. Men en stickpropp är ju bättre. En infälld DCL tar ingen plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.