M Matimark skrev:
Jag har fått proffshjälp med ritningen och som ni ser är den gjord för hand. Det finns en skalstock och när man mäter stämmer det förvånadsvärt väl. På genomskärning däremot står höjden utsatt i siffror på nedervåningen och där ska fönstren vara 14. De som nu sitter på huset är bara 12. På höjden är det alltså ingen tvekan om att det är fel.
Jag förstår nu att det är ovanligt med handgjorda ritningar och det är svårare att mäta exakt. Men då tycker jag entreprenören kunde uppmärksammat mig på att han tagit standardmått och bett mig specifikt bett mig titta på det. Han är ju ändå proffs och inte jag
TS borde ju kunnat se skillnad på 12 och 14 i en fönsterspec ? Och inte bara räkna antal.
 
  • Gilla
HammarClark och 1 till
  • Laddar…
M Matimark skrev:
Det finns K-ritning på huset också
Det är nog den alla väntar på i tråden :)
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Det är lite utrymme mellan fönstrena kan jag hålla med om. Men det positiva är att du har plats att sätta några snygga fasadlampor där och dekorera med belysning även när det är mörkt.
 
Eftersom det ”bara” är ett vädertätt skal så är det ju fortfarande hyfsat lätt att ändra så då skulle jag satt de fönster jag ville ha och fått huset som jag ville ha de.

Är det standardmåttet så borde det gå att sälja så då handlar det om mellanskillnaden och jobbet.

Att behöva gå och ångra något sådant här resten av ägandet kommer kosta på mer.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
TS borde ju kunnat se skillnad på 12 och 14 i en fönsterspec ? Och inte bara räkna antal.
Det förvånar mig om inte projektören varit med och granskat entreprenörens handlingar för tillverkning!
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
M Matimark skrev:
Det jag funderar på vad konsumentköplagen skulle säga i sådana här fall. Ska man verkligen som kund förväntas kontrollera alla mått när det redan finns en ritning att gå efter. Jag vet ju att ritningen inte var perfekt, men då tycker jag det är rimligt att proffsen tydligt ska återkoppla till mig. Jag fick bara ett kort mail där jag ombads att hojta om det var nåt. Som sagt räknade jag då bara fönstren och det fanns inte i min tankevärld att måtten inte skulle stämma.
Det kommer bli svårt att få någon att erkänna fel. Om du är nöjd med byggarna i övrigt och dom gör ett gott jobb skulle jag rådgöra med dom och fönsterleverantören vad man kan göra. Om både de monterade fönstren och dom ”nya” är av standardmått kanske leverantören kan tänka sig att göra ett återköp.

Har du fått stämma av annat material, typ och bredd på fasadbrädor, typ av takpannor osv?
 
Tycker kvalitén på hantverket ser väldigt bra ut. Som någon påpekade fel, men som är helt rätt är kopplingen på vindsidorna i nock. Hindrar dom att vrida sig isär.
 
C Carl Johansson skrev:
Det kommer bli svårt att få någon att erkänna fel. Om du är nöjd med byggarna i övrigt och dom gör ett gott jobb skulle jag rådgöra med dom och fönsterleverantören vad man kan göra. Om både de monterade fönstren och dom ”nya” är av standardmått kanske leverantören kan tänka sig att göra ett återköp.

Har du fått stämma av annat material, typ och bredd på fasadbrädor, typ av takpannor osv?
I dessa fall bruka gälla ”kunden har alltid rätt”.
 
B Boan skrev:
Hej, men hade ni inte en ritning med mått utsatt där du hade specat vilken storlekt på fönster du tänkte dig? De har nog tagit standardfönster?
Vad betyder STANDARDFÖNSTER?
 
D DanielChristiansen skrev:
Vad betyder STANDARDFÖNSTER?
Finns vl ett 100-tal olika dimensioner, även med olika spröjsalternativ. De projekterade är inga problem.
 
S seniorkonsult skrev:
Finns vl ett 100-tal olika dimensioner, även med olika spröjsalternativ. De projekterade är inga problem.
Jag vet.
Men...Boan skrev...."De har nog tagit standardfönster"
Det låter på Boan som att det typ finns 1 standardfönster....

Jag vet att 8x10, 10x12, 11x12, 12x13, 12x14....är standard....och en mycket massa därtill.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Även om fönster går att få i väldigt många dimensioner, utan att gå in på måttbeställda fönster, så är vissa dimensioner mer standard än andra, och går ofta att få direkt från lager. Andra "standarddimensioner" kan ta15 - 20 veckor att få levererade (vis av erfarenhet).
 
Jag gjorde själv exakt samma fel på mitt hu för många år sedan, måttade upp de gamla fönstren och satte exakt samma fönster på en utbyggnad, problemet är att nya fönster har mycket bredare foder än gamla fönster. Blev väldigt lite glasyta.

Bet i det sura äpplet och tog bort de nya små fönstren och satte in nya "jättestora" fönster, det blev mycket bättre.

Det var faktiskt inte speciellt besvärligt att byta till större fönster. Vi har aldrig ångrat extrakostnaden, utan fröjdar oss över allt ljus vi nu får in.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Matimark skrev:
Det jag funderar på vad konsumentköplagen skulle säga i sådana här fall. Ska man verkligen som kund förväntas kontrollera alla mått när det redan finns en ritning att gå efter. Jag vet ju att ritningen inte var perfekt, men då tycker jag det är rimligt att proffsen tydligt ska återkoppla till mig. Jag fick bara ett kort mail där jag ombads att hojta om det var nåt. Som sagt räknade jag då bara fönstren och det fanns inte i min tankevärld att måtten inte skulle stämma.
Visa gärna bild på ritning där måtten är med på fönsterna.
 
  • Gilla
hakber77 och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Visa gärna bild på ritning där måtten är med på fönsterna.
Det är upp till entreprenören att kolla.
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.