Hej,

Jag har stora mängder jord som är uppblandat med grus på tomten. Jag skulle kunna frakta bort allt och köpa ny matjord, men det känns inte direkt miljöriktigt och kostar också en hel del.

Jag funderar på en elektrisk jordsåll för att separera ut grus och sten från jorden. Det har behandlats i tidigare trådar, tex:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elektriskt-jordsall.342227/


Någon som vet om det finns någon lämplig jordsåll att hyra eller köpa i Stockholm med omnejd?
 
C
Har också funderat på detta.

Noterade rätt omgående att den där konstruktionen ser ut som gjord för att man skall göra en knasen och fastna med skyffeln i trumman, och mycket riktigt tar det inte många sekunder in i videon innan han nästan lyckas med det konststycket :crysmile:
 
  • Gilla
sette
  • Laddar…
Ja, inmatningen kunde vara bättre. En märklig blandning av grov- och precisionsjobb det där!

Som tidigare trådar har konstaterat verkar det just nu nästan omöjligt att få tag på sådana. Får inga direkta träffar på Blocket. Det är en märklig situation i vår moderna kapitalism att det helt enkelt inte finns en produkt på en marknad. Kan knappast skyllas på någon pandemi, för andra paket från massa olika länder verkar anlända som vanligt.

Den där maskinen kan sortera 0–10 som minsta fraktion, så lite beroende vad du ska använda jorden till är det kanske bra nog – eller inte. Fast du får inte tag i någon ändå verkar det som :p
 
halper halper skrev:
Ja, inmatningen kunde vara bättre. En märklig blandning av grov- och precisionsjobb det där!

Som tidigare trådar har konstaterat verkar det just nu nästan omöjligt att få tag på sådana. Får inga direkta träffar på Blocket. Det är en märklig situation i vår moderna kapitalism att det helt enkelt inte finns en produkt på en marknad. Kan knappast skyllas på någon pandemi, för andra paket från massa olika länder verkar anlända som vanligt.

Den där maskinen kan sortera 0–10 som minsta fraktion, så lite beroende vad du ska använda jorden till är det kanske bra nog – eller inte. Fast du får inte tag i någon ändå verkar det som :p
Om det skulle vara stenar kvar kan man kanske lägga ett lager finare matjord ovanpå? Risken är dock att jag ändå kommer att få upp stenarna när jag vartikalskär gräsmattan.

Har funderat på att bygga en annars. Kanske skulle det funka med en klassisk stor kommunal papperskorg i förzinkad gallerdurk som man kapar botten på och kanske stadgar upp lite. Hur man löser själva upphängningen med bibehållna öppningar är dock lite svårt för en nybliven hemmasvetsare.. Kanske kan man köra en centrerad stång som den hänger på i mitten och istället ha en stor tratt eller enklare matare där man lägger in jorden. För att ta upp vikten skulle man kunna låta den ligga på fjädrande gummihjul. Ett problem är att det skulle ta 10 ggr mer tid än vad problemet kanske är värt
 
C
Grejen är väl att jord är så billigt att det inte är någon som kommer på tanken att sålla ut egen jord i den skalan.
Sen är det ju inte bara kornstorleken, utan jorden skall ju i övrigt ha en bra sammansättning också för bra resultat.

Själv är jag ute efter det omvända, att ta bort jord från grus.
 
Måtte ju va väldigt nog vilket väder det är när man sållar jorden är det lite blött och klibbigt går nog halva joden rakt i skottkärran
 
För min del är det intressant främst för att det är en plats som är svår att komma till med maskiner. Går inte riktigt att komma dit även om man går med att köra sönder en grannes tomt eller hugga ner lite tallskog, så därför vill jag kunna återanvända så mycket som möjligt på plats. Nu sållar jag för hand istället, vilket innebär att jag har ett projekt som räcker hela hösten!
 
  • Gilla
sette
  • Laddar…
Lite återkoppling - jag lyckades få tag på en Scheppach RS400! Jag återkommer med en rapport när jag monterat och testat den. Jag kommer troligen att sälja den efter att jag har använt den, alternativt hyra ut den i Stockholm via Hygglo. To be continued..
 
S sette skrev:
Lite återkoppling - jag lyckades få tag på en Scheppach RS400! Jag återkommer med en rapport när jag monterat och testat den. Jag kommer troligen att sälja den efter att jag har använt den, alternativt hyra ut den i Stockholm via Hygglo. To be continued..
Ny eller begagnad? Är fortfarande ute efter en. Sållar jord för hand. Många kubik blir det :sweat:
 
Scheppach RS400 finns till salu på tyska Amazon för € 365.
 
Pressa på hos Bauhaus som har sålt den av och till de senaste åren. Jag högg en RS400 när de helt plötsligt hade 10 på lager i januari.(hade anmält intresse för en RS350). Sedan har jag läst här att Bauhaus, som verkar vara enda leverantör av Scheppach i Sverige, vägrar beställa hem.
 
Bra där! Amazon är ju färska i Sverige och det ser ju helt riktigt ut att de kan leverera. Leverantören finns i Tjeckien.
 
Jag försökte köpa min maskin via Amazon, men misslyckades. Jag kontaktade därför Scheppach och fick till svar att Plano maskin i Umeå är den svenska återförsäljaren. Andreas på Plano hjälpte mig att beställa en maskin. Det var 1 månads leveranstid, och då hade jag nog lite tur. Plano kunde även vara behjälpliga om man behöver beställa reservdelar.
https://planomaskin.se/sv/
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.