Staffans2000
Japp.

Grunnar på att dra till Norge. Men hur tusan gör man med lånen. Mitt nuvarande hus är obelånat.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Japp.

Grunnar på att dra till Norge. Men hur tusan gör man med lånen. Mitt nuvarande hus är obelånat.

Staffan
Du tar lån i den stad du ska till , samt land.
I Norge bör du ha lån, dom har ännu förmögenhetsskatt så då får du skatta förmögenhet om du köper den kontant, köper du hus bör du ha uthyrning i den för att få bästa avdragen, därför har dom ofta hybel (uthyrningsrum eller lite lägenhet i husen) inte som vi är vana att ha hus, ja nu vid covid kom det fram att vi svenskar bor mest själva i hus i hela världen ,,,deras system bygger på marknadshyror , på så sätt sköts bostadsmarknaden, höj hyrorna och bostadskön minskar.
Man säljer och skattar i det land bostaden är i. villa försäkringar o sådant är nästan dubbelt så dyra som Sveriges.
 
Staffans2000
Tackar för svaren.

Kollar på skattetabeller och tror mig förstått att det blir en skatt på arbete på Ca: 35% om man tjänar 700 000 kr. Samt att förmögenhetsskatten på över 1 500 000 kr. är 0,85%. Kan det stämma? Är förmögenhetsskatten årlig eller engångs?

https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/nor/sve/i07.asp

Staffan
 
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tackar för svaren.

Kollar på skattetabeller och tror mig förstått att det blir en skatt på arbete på Ca: 35% om man tjänar 700 000 kr. Samt att förmögenhetsskatten på över 1 500 000 kr. är 0,85%. Kan det stämma? Är förmögenhetsskatten årlig eller engångs?

[länk]

Staffan
Ja du tänkte högt upp i Norge, du kan snacka med skatteetaten, men du kan välja kildeskatt första tiden om du skriver dig som Norsk medborgare , då har du 25% skatt upp till ca 639750 kr , du kan sedan välja själv när du vill betala vanlig skatt utöver det , på så sätt får du alla avdrag man har rätt till i deklaration , en förmån man får när man invandrar, du kan nu har dubbelt medborgarskap mellan No-Sv sedan Jan i år., så du behöver inte ta bort ditt svenska, brukar bara ta två månader ca att bli norsk när man är nordiskmedborgare.
Norska systemet bygger på att man ska låna, alla förmåner kommer via lån, du tjänar nog mer på smart skatteplanering där .
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jo men sedan gäller det väl även att lyckas bli "utskriven" från Sverige. Svenska skattemyndigheter vill att du betala skatt i Sverige om du har tillräckligt stark koppling hit. Kan räcka att äga en andel av en sommarstuga eller liknande.
 
Staffans2000
T Takläggare skrev:
Ja du tänkte högt upp i Norge,
Nej. Inte långt upp i Norge. Som högst upp till Ålesund, men siktar in mig på området innanför Bergen vid Hardangerfjorden. Så här till exempel https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=190954849
Det var den tabell jag råkade hitta. Det ser ut som om de har ett skattemässigt glesbygdsstöd.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Jo men sedan gäller det väl även att lyckas bli "utskriven" från Sverige. Svenska skattemyndigheter vill att du betala skatt i Sverige om du har tillräckligt stark koppling hit. Kan räcka att äga en andel av en sommarstuga eller liknande.
Haha ja skatteverket är den sista som släpper dig från sverige, försäkringskassan är den första som drar redan första dagen du blir Norsk.
 
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Inte långt upp i Norge. Som högst upp till Ålesund, men siktar in mig på området innanför Bergen vid Hardangerfjorden. Så här till exempel [länk]
Det var den tabell jag råkade hitta. Det ser ut som om de har ett skattemässigt glesbygdsstöd.
Var bra pris på huset:)
Jag är Norsk medborgare, har bara mitt gamla svenska personnummer nu, men inte SV medborgare, tar tydligen längre tid o bli Svensk än Norsk fast man varit Sv sedan födseln .
 
T Takläggare skrev:
Var bra pris på huset:)
Jag är Norsk medborgare, har bara mitt gamla svenska personnummer nu, men inte SV medborgare, tar tydligen längre tid o bli Svensk än Norsk fast man varit Sv sedan födseln .
Är du född i Sverige, men utvandrade (och blev medborgare i Norge) innan vi fick dubbla medborgarskap (2001 har jag för mig att det var) så tror jag inte det ska vara några större problem att bli medborgare i Sverige igen .. Å andra sidan är det väl främst rättigheten att rösta i riksdagsvalet som är fördelen med att vara det ...
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Inte långt upp i Norge. Som högst upp till Ålesund, men siktar in mig på området innanför Bergen vid Hardangerfjorden. Så här till exempel [länk]
Det var den tabell jag råkade hitta. Det ser ut som om de har ett skattemässigt glesbygdsstöd.
Helt klart intressant tråd, den får jag följa ... Bakgrundsfråga dock, har du inkomster i Norge?
 
T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är du född i Sverige, men utvandrade (och blev medborgare i Norge) innan vi fick dubbla medborgarskap (2001 har jag för mig att det var) så tror jag inte det ska vara några större problem att bli medborgare i Sverige igen .. Å andra sidan är det väl främst rättigheten att rösta i riksdagsvalet som är fördelen med att vara det ...
Var till Norge förra året, kom dit i Aug, blev Norsk i Oktober, flytta hem till midsommar, ansökte om Svensk då reglerna för att ha dubbla medborgarskap med Norge infördes i Jan I år.
Nu med Sv regler så tar det längre tid, men mitt gamla person nr kom snabbt, då skattar jag i sv igen. men medborgare tar längre tid.
 
T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är du född i Sverige, men utvandrade (och blev medborgare i Norge) innan vi fick dubbla medborgarskap (2001 har jag för mig att det var) så tror jag inte det ska vara några större problem att bli medborgare i Sverige igen .. Å andra sidan är det väl främst rättigheten att rösta i riksdagsvalet som är fördelen med att vara det ...
Här har du ändringen om dubbelt medborgarskap, när den infördes i Norge. Utan att vara född med den rätten.

  • Jeg er norsk og ønsker å bli statsborger av et annet land
    Hvis du er norsk statsborger og blir statsborger av et annet land etter 1. januar 2020, vil du kunne ha dobbelt statsborgerskap, ifølge norsk lov.

    Norge vil ikke ta fra deg det norske statsborgerskapet ditt hvis du blir borger av et annet land. Du trenger ikke levere noen søknad til norske myndigheter for å beholde det norske statsborgerskapet ditt.

    Du må fortsatt undersøke om det landet du ønsker å bli statsborger av godtar at du beholder det norske statsborgerskapet ditt. Dette må du spørre myndighetene i dette landet om.

 
Staffans2000
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Helt klart intressant tråd, den får jag följa ... Bakgrundsfråga dock, har du inkomster i Norge?
Inte än. Men jobbar:) på det.
 
T Takläggare skrev:
Var till Norge förra året, kom dit i Aug, blev Norsk i Oktober, flytta hem till midsommar, ansökte om Svensk då reglerna för att ha dubbla medborgarskap med Norge infördes i Jan I år.
Nu med Sv regler så tar det längre tid, men mitt gamla person nr kom snabbt, då skattar jag i sv igen. men medborgare tar längre tid.
Just det, när du säger det .. Norge godtog inte dubbla medborgarskap förut (tur att det inte finns några människor födda i Iran där, hur hade det gått?).. Så du var tvungen att avsäga dig ditt svenska medborgarskap ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.