D derpious skrev:
Okej, va synd. Kan man byta ut den gamla adaptern på ett smidigt sätt, eller bör man köpa en väggadapter som tipsats om tidigare i tråden?
Svårt att veta vilka förutsättningar som finns när man inte har sett hela installationen. Men att byta transformator brukar vara enkelt. Ringklockan kan du ersätta med tex en Google Home mini i stället. Så seplar den upp själva ringljudet. Så du ersätter helt enkelt ringklockan du har idag med en transformator som är på 24V som matar ström till Nest:en
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
L lingonlingon skrev:
Svårt att veta vilka förutsättningar som finns när man inte har sett hela installationen. Men att byta transformator brukar vara enkelt. Ringklockan kan du ersätta med tex en Google Home mini i stället. Så seplar den upp själva ringljudet. Så du ersätter helt enkelt ringklockan du har idag med en transformator som är på 24V som matar ström till Nest:en
Ja, jag har flera Google produkter så jag kan leva utan ringklockan. Okej, jag får kolla på en annan transformator... Behöver nog hjälp från någon då jag inte förstår exakt vad jag behöver.
 
L lingonlingon skrev:
Du behöver tex en sån här [länk]

Men alltid bra att ta hjälp av elektriker eller annan kunnig om man inte kan själv :)
Tack, såg att andra hade föreslagit en liknande tidigare i tråden. Jag har en vän som kan hjälpa mig om jag köper en sån.
 
L Lord Vader skrev:
Om du tittar längre upp i tråden så finner du detta:
Jag köper trafo från Kjell [länk]
Fungerar jättebra och ger 24V. Klockrent så att säga :)!
Jo, fast jag löser det hellre med befintliga kablar och ny adapter än nya hål och ny kabel till närmsta strömuttag.
 
D derpious skrev:
Jo, fast jag löser det hellre med befintliga kablar och ny adapter än nya hål och ny kabel till närmsta strömuttag.
Ja, då fattar jag. Jag satte in min nätadapter i proppskåpet, fick hjälp av en kompis som är elektriker att enkelt sätta ett vägguttag där inne (skåpet är inbyggt i trä). Lycka till!
 
L Lord Vader skrev:
Ja, då fattar jag. Jag satte in min nätadapter i proppskåpet, fick hjälp av en kompis som är elektriker att enkelt sätta ett vägguttag där inne (skåpet är inbyggt i trä). Lycka till!
Hjälper dock mig föga med ett vägguttag i proppskåpet. Jag antar att din ringklockas gamla kablar gick dit? Men det gör inte mina :) de går till ett hål i väggen där det inte går att sätta nåt vägguttag
 
Ja, trafon till den gamla Friedland satt där. Men jag struntade i ringklockan och matar Nest Hello med endast ström, utan att gå via en klocka. Har en Nest Hub Max i köket och en Nest Hub på ö.v., så det plingar bra ändå.
 
L Lord Vader skrev:
Ja, trafon till den gamla Friedland satt där. Men jag struntade i ringklockan och matar Nest Hello med endast ström, utan att gå via en klocka. Har en Nest Hub Max i köket och en Nest Hub på ö.v., så det plingar bra ändå.
Ja, jag behöver inte ha ringandet, har hub max, Citation One osv.
Men kablarna från ringklockan går dit, så om jag ska ha ström någon annanstans ifrån så måste jag göra nya hål osv för elkablarna.
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
L Lord Vader skrev:
Tack för svar. Jag köper trafo från Kjell [länk] , tror det blir bättre för mig.
Var har du kopplat in din trafo? Inne eller ute?
Jag har ett IP klassat uttag utomhus under bron. Tänkte koppla in den där, men vet inte hur trafon tål fukt?!?
 
Jag har den inne i proppskåpet, den är IP-klassad IP33, vilket många vägglyktor har. Så den går att sätta ute, bäst i lite skydd. Googla IP33 :)
 
  • Gilla
Errco
  • Laddar…
M MikaelGson skrev:
Hej!
Det är "Up and running".
Då 24V modellen var slut, blev det ett köp av denna 12V.
[länk]
Tänkte att 24v skulle komma in men verkar inte så. Tickar den fortfarande på? Om så köra jag nog på det då min "ful-lösning" inte är så visuellt tilltalande...
 
W willeewonka skrev:
Tänkte att 24v skulle komma in men verkar inte så. Tickar den fortfarande på? Om så köra jag nog på det då min "ful-lösning" inte är så visuellt tilltalande...
Min fungerar ypperligt med 24V. Kanske finns andra som söker Tufvassons? Har sett en del grossister som har.
 
Elfa.se har en mängd olika varianter att välja på. Bland annat lite mindre tufassons
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.