Tänkte dela med mig av mitt projekt som jag har fördrivit tiden med sedan i våras.
En ny trappa upp till altanen från framsidan på huset, en utbyggnad med en infälld spa-pool samt en platsbyggd soffa.

Trappan va nödvändigt, spa-poolen kom till efter ett impulsköp i värmeböljan.

Trappan:

Uppbyggnad av ny trätrappa till altan med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny trappa under konstruktion av trä som leder upp till en altan på framsidan av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa utomhus som leder upp till en altan, omgiven av gräsmatta och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa på framsidan av huset leder upp till en altan med utsikt över ett grönt fält och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa i trädgården, leder uppåt med naturen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Efter det så blev det en utbyggnad åt ena hållet samt ett nytt räcke.

Nybyggd trädäckutbyggnad med kryssformat trästaket och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trädeck med räcke brevid en klippa och del av uterum med öppna sektioner och utemöbler sett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck under konstruktion med nytt räcke och verktyg synliga, utvidgning nära stora stenblock och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av träutbyggnad och räcke på trädäck med verktyg och skruvdragare framför en paviljong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt trä räcke på en utbyggd terrass med utsikt över en lummig trädgård och gult fält i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utbyggnad av trädäck med ny träkonstruktion bredvid äldre gråa plankor, med stolpar för räcke och en blommande rapsfält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träplattformsutbyggnad med obehandlat räckesstolpar, mot bakgrund av blommande fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trätrall bredvid befintligt mörkare trädäck som leder mot ett nytt räcke, med stor sten och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utbyggd träterrass med nytt ljust räcke och en paviljong intill en stor sten och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med räcke, utemöbler och utsikt över grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 7 till
  • Laddar…
Efter det så följde några veckors grävande. Massor av stenar och rötter men det gick till slut.

Grävt område med stenar och rötter, en skottkärra och trädgårdsredskap mot en bakgrund av mossbeklädda stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd mark vid en stenmur med synliga rötter och stenar bredvid en vedbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd mark med stenar och rötter, en spade och en slägga, vid grunden till en trappa i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd jord i en trädgård med stenar och trärötter nära en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med grävda stenar och rötter på en gräsmatta som en del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd grop i trädgården med stenar och grönska i bakgrunden, redo för makadam och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd yta i trädgården med gräsklipp, stenar, skottkärra och trädgårdsverktyg visande pågående markarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppblåsbar pool med vatten intill träveranda och stora stenar, grävmaskiner synliga i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd mark med synliga rötter och stenar nära husgrund och utomhus eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över en trädgård med en grushög, en grävd grop och vedskjul med staplad ved, intill en grönskande omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I botten har jag ca 10cm makadam och ovanpå det 50mm XPS
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
Efter utgrävning va det dags att börja konstruera igen.
Jag har sällan en klar plan för allt utan mycket ger sig längs vägen. Jag har 2st gjutna plintar vid den sidan som är mot vedskjulet och i andra sidan har jag fäst med 10mm expanderbult i stenarna.

Det är lite svårt att få det rakt när man fäster i stenarna på det sättet. Men lite snett är ju också rakt som man brukar säga.

Byggprojekt under konstruktion med träreglar fästa i sten och jord, nära ett vedskjul och en upp och ner-vänd trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av träram runt ovanmarkspool nära verktyg och vedskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av träram runt en uppblåsbar pool med stenar och vedskjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av trädäck runt en uppblåsbar pool med synliga verktyg, material och två gjutna plintar nära ett vedskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprocess av trädäck runt en rund pool, med omgivande stora stenar och vedskjul fullt med brännved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigställd trätrall runt en blå uppblåsbar pool, med synliga plintar och spotlights, inbäddad i en klippig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående trädäcksbygge runt en fristående pool med synliga plintar och vedskjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis sikt av en rund pool med blå mosaik, omgiven av en oktagon-bestyckad trätrall och små inbyggda spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog bort en del av den befintliga trallen för att få ihop det bättre. Den vände jag sedan upp och ner och återanvände.
Frisen runt poolen är en oktagon som jag sedan sågade små kilar till och skruvade på insidan.
Spottarna är 0,25W från Jula.
 
Stolparna till planket är stadigt förankrade i stenarna. En lucka gjordes för att komma åt pumpen.
Stommen till soffan är påbörjad, i den ena delen kommer en vattentät låda av formplyfa att byggas för förvaring av dynor och kuddar.

Stolpe förankrad med vinkeljärn i stenig mark täckt med mossa, del av byggprojekt för trädgårdsplank och soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpar för ett plank förankrade i sten med metallbeslag, inledande arbete på en soffas stomme i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av trädäck med inbäddad pool, stadiga stolpar i sten och påbörjad soffstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggprojekt med trätrall runt en uppblåsbar pool, otäckt plank och soffstomme på en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd uteplats med inramad uppblåsbar pool, påbörjade stolpar för plank, och en stomme till en soffa, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggprojekt med stadigt förankrade stolpar, en inbyggd pool, stommen till en soffa och trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggt däck med trästolpar, påbörjad soffstomme och verktyg framför en uppblåsbar pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av trädgårdsprojekt med pågående bygge av trädäck, stolpar för plank och en oavslutad soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över pågående byggarbetsplats med halvfärdigt trädäck, soffa under konstruktion, plankstolpar och pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild på trädgård med pågående byggprojekt inklusive stolpar, plank och soffstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggprojekt med förankrade stolpar i sten, en träram runt en liten pool, halvfärdig soffstomme och trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är så långt jag har kommit idag. Det som är kvar är som synes lite trall, soffan och planket.
Plankets utformning är inte bestämd än men det lutar åt sågad tryckimpregnerad lockpanel.
 
  • Gilla
Marcusskold och 17 till
  • Laddar…
Snyggt det är härligt att se hur andra jobbar och sliter. :)
Det blir en härlig plats att vara på "både sommar o vinter"
/B
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Snyggt. Vilken lutning har trappan?
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Funkar det bra att bygga in en uppblåsbar pool? Funderar själv på att bygga trädäck och är sugen på någon form av bubbelbad...
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
En applåd för ett seriöst bygge! Gillade oktagonen med sina passbitar. Själv hjälpte jag en kompis med sitt bad. Vi riktade altanen som ej var i våg, sedan grillning när poolen fylldes upp
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
T
Riktigt snyggt! Det var bra jobbat :) Väldigt fina inramningar och fin oktagon. Vilken toppenaltan ni har nu!
Bara hoppas på fin sommar nästa år också.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Hej! Pumpen på vårt Lay-Z-Spa hade en 72 timmars timer så att spaet stängde av sig om man inte stängde av/på värmaren under den tiden. Vi hade dock igång vårt över en vinter ändå o det gick bra. Om man inte är noga med rengöringen så kan pumpen stanna av den anledningen. Så det är bra om det är smidigt att koppla loss pumpen vid bekymmer. Vi byggde också in vårt Lay-Z-Spa men fick vid några tillfällen av olika anledningar koppla loss pumpen och värma upp den inomhus, då den inte startar när det är under +4 grader. Det finns även en återställningsknapp för temperaturen lite diskret på sidan av pumpen som man måste trycka in efter man har värmt upp den för att kunna starta den igen.
 
  • Gilla
Mcfluffy och 1 till
  • Laddar…
Wow vad du jobbat och snyggt blir det. Kul att du delar med dig, tack
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Snyggt.
En fundering snurrar runt i mitt huvud. Du skrev att du planerar medan du jobbar. Blir det inte sjukt många vänd till butikerna för att komplettera eller försöker du jobba så långt det går med det du har?
Själv är jag alldeles för strukturerad och vet både i huvudet och på papperet vad som skall göras och inhandlas innan jag sätter igång. Fast det är klart med slitjobb med sten så är det ganska skönt med en vända för att inhandla något.
 
S stolleprov skrev:
Funkar det bra att bygga in en uppblåsbar pool? Funderar själv på att bygga trädäck och är sugen på någon form av bubbelbad...
Jag tycker det, den står stabilt på backen och jag har sett till att ha gott om plats runt pumpen. Det som blir lite krångligt är att det inte går att spänna fast locket som det är tänkt men det är ganska lätt att lösa.
 
P perolito skrev:
En applåd för ett seriöst bygge! Gillade oktagonen med sina passbitar. Själv hjälpte jag en kompis med sitt bad. Vi riktade altanen som ej var i våg, sedan grillning när poolen fylldes upp
Tack! Jag la väldigt mycket tid på den detaljen och är väldigt nöjd med resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.