Hej!
Sitter och filar på Internetlösning i stugan...

Fibern kommer in i en fiberbox i friggeboden. I boxen finns det 4-5 portar. En port är dedikerad till tv. (Testat att köra tv genom routern men det funkar inte.) I en port sitter idag Wi-Fi-router.... men dålig täckning i huset....

Från friggeboden till stugan går en (1!) ethernet-kabel.... Jag behöver då två kablar till huset... (en internet/en tv) Tänker att jag löser det med en splitter ...

Men flyttar jag router till huset tappar jag wifi:t i friggan....

Så min idé nu är ett mesh nätverk.
En mesh-puck i den ena porten på fiberboxen.
En mesh-puck inne i huset på andra sidan splitter och kabel....

Skulle det funka? Hur många portar brukar det finnas på meshenheterna? Har ju några prylar jag gärna kopplat trådat.....

Här skulle en skiss hur jag tänker underlättat....
 
  • Gilla
OscarHell
  • Laddar…
Det finns nog lite varianter på hur du kan lösa det. Det är ju "egentligen" tänkt att mesh ska byggas upp trådlåst, så skulle krävas att det är teckning mellan friggeboden och stugan. Då skulle du kunna ha ditt internet via trådlöst mesh och använda kabeln mellan byggnaderna enbart för tv och därmed slippa splitta.

Men låter som att du mer är inne på att ha en mesh med trådad backhaul, dvs att den första är kopplad via kabel. Det ska finnas de som har två portar, vilket skulle räcka för dig. En som backhaul och sedan den andra till en switch för att koppla in trådade enheter.

Annan variant är att ha kvar routern i friggeboden, sen i stugan sätter du en switch med en inkopplad accesspunkt. (Vilket skulle kunna sägas ger en motsvarande lösning mot att använda en mesh med trådad backhaul)
 
Ja, det jag är ute efter är väl egentligen att ha ”ett” wifi... kunna gå sömlöst från friggan via uteplatsen in till stugan. Min tanke var att koppla båda meshenheterna på fiberboxen, men du har ju rätt, det måste vara bättre att koppla fiberbox-mesh1-mesh2.... och sen en switch kopplad till mesh2 för att kunna koppla in värmepump och vad mer det nu skulle kunna tänkas behövas....

Är det någon som har tips om modell/märke? Jag är van vid asus men jag kan lära om....
 
Kul att du verkar ha hittat en lösning som fyller dina nuvarande behov.
 
G Gallianoman skrev:
Min tanke var att koppla båda meshenheterna på fiberboxen
Kan du koppla in två enheter i din fiberbox? Jag har också 4 portar i min, en för TV och en för internet. De andra två är oanvända. Jag misstänker att du måste koppla in en router i en av portarna och därifrån skapa ditt nätverk. Det ska ju iofs inte vara något problem oavsett lösning du väljer. Mesh-produkterna ska väl fungera så att en tar på sig rollen som router. (Eller så kan du leta efter en modell som fungerar så)

Det finns en hel del mesh-lösningar numera. Vet att Googles blev ganska populär när den kom. Även Asus har varianter.
Men har inte någon direkt erfarenhet av mesh - själv valde jag att att använda mig av accesspunkter från Ubiquiti för att jag dels ville ha trådat och att de skulle kunna drivas med PoE (vilket inte fanns någon mesh Då iallafall som klarade, kanske finns nu)

Edit: Verkar som att det försvann inlägg.. tar bort text som var relaterat till dessa
 
För att få wifi i friggeboden, wifi i huset samt en kabel med TV i huset behöver du
1. En vettig router i friggeboden. Den tar emot internet, skickar vidare ditt interna nät samt TV via EN kabel till huset. Du måste veta vilket VLAN som används för TV.
2. I huset sitter en router till. Den splittar ut TV till ett separat uttag där du kan koppla in TVn/boxen samt fungerar som accesspunkt för internet.
Vettig router betyder här router som har en switch med vlan-stöd.

Det kräver en del konfiguration dock, inte plug and play.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Aha, vlan alltså.... det var en ny spelare på plan.... Efter att ha googlat lite verkar en del mesh-system ha stöd för vlan.... innebär det att jag kan sätta en meshpuck i friggan, koppla in två kablar mellan fiberboxen (en tv, en nätverk) och förstapucken - sen på nästa puck plockar jag ut ”tv-strömmen” ur en port och nätverk ur en annan port (plus wifi från båda puckarna) ?

Är inte riktigt med på hur jag vet ”vilket” Vlan som används för tv.. Menar ni att jag väljer det i inställningarna på pucken? Först tolkade jag det som att det var en särskild sort vlan som min tv-leverantör stöder - men så menades inte va?
 
Det är kommunikationsoperatören (KO) som bestämmer vilka olika VLAN som ska användas för tex IP-TV & IP-telefoni.
KO är alltså fibernätsägaren.

Har du ”Telia öppen fiber” så används oftast VLAN 845 för IP-TV.

Ut från tjänstefördelaren/bredbandsdelaren/CPEn kan det se ut på följande sätt:
Internet ligger otaggat på port1,
IP-TV ligger taggat på port1 & otaggat på port2
IP-telefoni ligger taggat på port1 & otaggat på port3.

Otaggat går att använda direkt, medan taggat måste avtaggas av någon enhet som klara VLAN.


Men om du kopplar så som bilden i mitt förra inlägg så behöver du inte veta vilka VLAN som KO använder utan du kan skapa egna.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Nöjer du dig med 100Mbit så kan du dela en ethernetkabel så de bara använder 4 trådar för varje koppling.

En till TV och en till Interna nätverket.
Det är den simplaste fast kanske inte bästa lösningen, beroende på vad du har för krav.

Två svarta ethernetkabelsplittare med dubbla RJ45-uttag för att dela upp en nätverksanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Skiss som visar två LAN-anslutningar versus en VLAN-anslutning med märkningen 1, 2, 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre bilden, 2 lan-kablar som kan användas fritt. Kan kopplas till samma LAN (switch) eller olika.

ip-tv trafiken kan inte passera en routers NAT/brandvägg. Därför behövs en extra lan-kabel för ip-tv.

Om man bara har en kabel och vill köra IP-TV, ip-telefoni och internet över denna, kan man ta till VLAN. Nedre bilden.

VLAN, virtuellt Lokalt Nätverk, är ett sätt att låta en LAN-kabel användas gemensamt isf flera LAN-kablar. Varje paket får ett extra nummer, vlan id, för att skilja paketet åt. Man kallar detta för att paketen är vlan-taggade mellan vlan-switcharna.
Normal otaggad trafik kommer ut ”efter” vlan-switchen. Funktionen ovan blir som om man haft 3 lan-kablar.
 
  • Gilla
Gallianoman och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]

...
VLAN, virtuellt Lokalt Nätverk, är ett sätt att låta en LAN-kabel användas gemensamt isf flera LAN-kablar. Varje paket får ett extra nummer, vlan id, för att skilja paketet åt. Man kallar detta för att paketen är vlan-taggade mellan vlan-switcharna.
Normal otaggad trafik kommer ut ”efter” vlan-switchen. Funktionen ovan blir som om man haft 3 lan-kablar.
Men måste jag ändå veta vad operatören stöder för Vlan (fattade för att det var så längre upp i tråden) ...

Jag är fortfarande inne på att skaffa ett meshsystem för enkelhetens skull - men se till så att meshpuckarna stöder vlan - och har minst tre (eller två in och 1 ut) portar då....
 
G Gallianoman skrev:
Men måste jag ändå veta vad operatören stöder för Vlan (fattade för att det var så längre upp i tråden)
Varken med kopplingen i min bild, @liket eller @blackarrow förslag/förtydliganden med att plocka ut otaggade internet & otaggade IP-TV från var sin port på tjänstefördelaren kräver att du behöver veta KO’s VLAN.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Varken med kopplingen i min bild, @liket eller @blackarrow förslag/förtydliganden med att plocka ut otaggade internet & otaggade IP-TV från var sin port på tjänstefördelaren kräver att du behöver veta KO’s VLAN.
Så om jag köper en lösning som har två WAN-portar och 2 lan portar och stöd för Vlan så kommer jag i mål?

Typ:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4883874

Då borde jag kunna plocka ut tv-signalen ur puck 2:s ena LAN-port och Internet ur den andra? Sen köra en switch på nätporten för att koppla in trådbundna prylar.... (Värmepump etc)
 
Frågan är väl på vad sätt Mesh-puckarna stödjer VLAN?

Det finns operatörer som har VLAN id på internet. Då måste första Deco noden konfigureras att känna igen och plocka av den taggen.
Den andra porten på första noden kan konfigureras för att få ut IP-TV.

Vad är det som är enklare med Mesh? Vill du inte använda din kabel mellan friggeboden och stugan?

Hur konfigurerar man IPTV på ett deco system? (SE), tp-Link (2019-05-24)
Denna guide visar hur man aktiverar IPTV på ett deco system. Det supportas endast på deco M5 system men kommer att komma till andra modeller med kommande programvaruuppdatering.
Observera att IPTV funktionaliteten endast fungerar på ena ethernet porten på deco huvudenheten, dvs på den första deco enheten som är inkopplad till din internet uppkoppling.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.