A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Genom termodynamikens lagar! Testa att lägga en termometer i en lufttät glasburk (eller annan burk, men praktiskt att kunna se den) och flytta burken från ett kallt till ett varmare utrymme. Den kommer att stiga helt utan luftförflyttning.

Men jag säger förstås inte emot att det blir en snabbare värmetransport med rejält blås och därmed fungerar bättre i praktiken.
Hur menar du egentligen,ska värmen sprida sig med tiden även om fläkten bara går på låg hastighet?
 
C Comfort Thomas skrev:
Ja får man runt det med ventilationen så köper jag det då det sprids på det viset :ok:
Ja, och eftersom vi har två små kattfröknar, som är som barn i huset, stänger vi inte dörrarna till sov- och badrum, utan har dem på glänt, så luften har fri passage.
 
Handyman 1 skrev:
Tycker det är märkligt hur folk värmer hela huset på lägsta fläktläget,tyst till den grad att pumpen inte hörs om man inte står med näsan framför! måste ju vara en helt öppen planlösning om det ska vara möjligt ens teoretiskt,ska jag själv få ut varmluft längst bort i huset(110m2) är det högt fläktläge som gäller med stöttning av elradiator i rummen längst bort när det är kallare.
Anledningen till att folk inte kör högsta fläktläget är att de inte förstår hur stor besparingen kan bli. Fläkten drar endast mellan ca 5 till 30 W. Kompressorn, det vill säga utomhusdelen, drar kanske 1000 till 1500W.

Om fläktläget sänks måste kompress och jobba hårdare. Man sparar kanske 10 W på inomhusenheten men ökar kompressorn med 300W. Värmepumpen kommer att arbeta för att uppnå börvärdet som är inställt på fjärrkontrollen oavsett vilket fläktläge du har.

En större pump har högre lägsta ”input power”. Den har en ganska hög energi användning även när det är milt utomhus. Den har också högre kapacitet vid riktigt kall väderlek.

Jag har två värmepumpar. En i villan som har sänkt energianvändningen från 30 000 kWh till 9000 kWh. Huset är på 165 kvm byggt i början på åttiotalet. Ingen annan uppvärmning. Och i fritidshuset strax norr om Stockholm har jag sänkt energin från 7000 kWh till 2000 kWh per år. 80 m² boyta från 70 talet.
 
Hallen verkar vara en vanlig plats och troligen ideal i många hus, dels för spridning och dels för ljud. Dock ej detta hus, tyvärr. Det finns inte ens väggyta nog någon stans i denna lilla hall så den skulle kunna få plats. Också illa för spridningen av luften, det är en massa vinklar och vrår in i huset. Har sen en lång smal hall in i huset som jag föreslog som alternativ men dels blir det krångligare med rören och dels skulle luften inte spridas lika bra där. Dessutom finns det ingen bra plats för utomhusdelen i så fall.

Vardagsrummet är 20-25 m2, så det är ju den större delen av huset. Med två större öppningar ("portaler"? utan dörrar) till kök och kontor.

Jag tänker också att ovanför tv:n är underskattat ljudmässigt, iaf för oss. Är vi i soffan så är tv:n på eller så spelar vi musik eller så. Annars är vi inte i vardagsrummet på det viset. Så tror det är den bästa placeringen. Det är väl mer risken för hårfönseffekten jag tänker då, men jag vet jag kommer uppskatta det de varma dagarna man ligger i soffan och funderar på anledningar att köra bil för att få sitta i AC.

Där emot blir det nog ett ventilationshål till hallen för att överföra varmluft hit, den kommer blåsa mer eller mindre rakt in i detta.
Så jag tror och hoppas det gör susen med en vettig luftvärmepump.
Inte minst på elräkningen. Vi snittar ca 22-23 kwh per år nu, på två pers på 60 m2. Visserligen laddar jag elbil nu mer också vilket ju drar upp, men det är ändå rätt mycket på denna lilla stuga med bara vi två pers kan jag tycka. Elförbrukningen toppar rätt bra vintertid. :)
(Tilläggisolering och fasadbyte står på listan det med).
 
Förutsättningarna skiljer sig från fastigheter och i ditt fall låter det onekligen som det bara är i vardagsrummet som det är vettigt.
Många gånger är inte placering ovanför tex ytterdörr i hallen den bästa placeringen men det kan vara en kompromiss för att få bort ljud/blåst från där man vistas mest men det kan också bero på att kunden tycker innerdelen är så ful så dom vill inte ha den i tex vardagsrummet :)
Hög förbrukning för så litet hus men laddning till elbilen kanske är en storförbrukare.
 
Tänker att jag kan svara upp lite på hur jag upplever installationen nu när jag haft den ett tag, om någon funderar på samma maskin.

Först och främst bör jag säga att jag inte har någon tidigare erfarenhet av luftvärmepumpar, och jag har bara kört den i syfte att värma än så länge.

Jag vet inte om det är min som är ett måndagsex men jag är väldigt nöjd med att den ställdes på en gjuten platta. Den vibrerar rätt bra emellanåt och dessa vibrationer hade absolut märkts i väggen om den hängts i fasaden.

Ljudvolymen varierar, den verkar inte gilla att gå på ett fast läge jättelänge. Jag brukar ställa den i läge 3/5 under natten och på dagen sätta den på det tystaste. Ljudet finns där såklart, men mer att man hör tystnaden när man stänger av den snarare än att det stör under drift (på tystaste). Går den jättelänge (över ett dygn) på samma hastighet kan den låta mer och det är bra att variera hastigheterna för att hålla ljudnivån nere.

Funktionen att värma är jättebra, den värmer i princip alla rummen som inte stängs till med dörr (ingen kioskvältare att den inte kan värma stängda rum kanske :D).

Överlag är jag nöjd. Spontant, efter att ha betalat sådär 22-23 efter rot med installation och allt, så kan man säkert hitta något likvärdigt mycket billigare. Den låter nog lite mer än jag hade räknat med, men det beror nog mest på okunskap/erfarenhet av att ha en sådan i hemmet.

Jag köpte till wifimodulen till min och skall man köpa denna serie rekommenderar jag det verkligen. Appen är mycket smidigare än fjärrkontrollen och det är kul att ha koll på elförbrukningen.

Den har stått på sen den installerades (25:e sep) vilket nu är 46 dagar, och hittils har den dratt 319,3 kWh, vilket snittar 6.9 kWh per dag. Då har snitttemperaturen varit ca 10-11 grader ute, kanske. Jag vet inte hur det är mot andra pumpar, men spontant känns det som en vettig förbrukning. Då har den också stått rätt varmt inställt skall tilläggas, den står på 24 grader, så det är lite extra varmt i vardagsrummet (till min sambos fördel) och håller tempen bra i det kallare rummet bredvid där jag jobbar hemifrån där tempen är runt 21-22.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hur har den funkat nu under vintern? Har en 14 år gammal panasonic som kanske ger upp snart, och är väldigt nöjd med min daikin bergvärme.
 
D rob_t_j72 skrev:
Hur har den funkat nu under vintern? Har en 14 år gammal panasonic som kanske ger upp snart, och är väldigt nöjd med min daikin bergvärme.
Den har levererat som förväntat. Även de kallaste dagarna (-16 till -20) har den matat på obehindrat. Tycker appen är lite dålig på att spara historik och data. Men i övrigt är jag bara nöjd faktiskt. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.