Jag har en altandörr som är väldigt svårstängd, speciellt om det varit fuktigt ett tag.
Den verkar svälla och skrapar då mot tröskeln.
Det är 4 gångjärn och jag tror inte det går att lyfta av dörren eftersom den slår i en dropp-plåt som sitter ovanför dörren och är fastmonterad under väggpanelen.

Man kan nog lyfta ett par cm men jag tror gångärnstappen är längre.

en bricka i varje gångjärn skulle nog lösa problemet men hur få dit den?
Finns det öppna brickor som man kan trä på från sidan och sen klämma till så de inte ramlar ut?

Eller ska man skruva av gångjärnen ett efter ett och trä på bricka och sedan skruva på plats igen?
 
Sådana här kanske är det du söker. Det hade jag testat i första hand:
Rostfri spårryttare, en typ av låsanordning för skruvförband, visas i mitten av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sissle
  • Laddar…
Nu har jag kollat i överkanten av dörren att glipan mellan dörr och karm är mindre på gångjärnssidan än i handtagssidan av dörren. Så den hänger snett kan man tycka.
Men då borde ju skillnaden vara betydligt större om man kollar på glipan i dörrens sida vid gångjärnen, men det är det inte utan själva dörrbladet verkar ha skevat till sig. Konstigt eftersom det sitter ett 3-glasfönster i huvuddelen av dörren. Det borde ju spricka i så fall...

Och, ja dörren tar i tröskeln längst ut mot låssidan.
 
Bilder på gångjärn och glipor mellan karm och dörrblad underlättar (översiktsbild där alla springor syns på in och utsida).
 
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag kollat i överkanten av dörren att glipan mellan dörr och karm är mindre på gångjärnssidan än i handtagssidan av dörren. Så den hänger snett kan man tycka.
Men då borde ju skillnaden vara betydligt större om man kollar på glipan i dörrens sida vid gångjärnen, men det är det inte utan själva dörrbladet verkar ha skevat till sig. Konstigt eftersom det sitter ett 3-glasfönster i huvuddelen av dörren. Det borde ju spricka i så fall...

Och, ja dörren tar i tröskeln längst ut mot låssidan.
Åk till bygghand om och köp en gångjärnsknäck. Det löser dina problem.
 
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag kollat i överkanten av dörren att glipan mellan dörr och karm är mindre på gångjärnssidan än i handtagssidan av dörren. Så den hänger snett kan man tycka.
Men då borde ju skillnaden vara betydligt större om man kollar på glipan i dörrens sida vid gångjärnen, men det är det inte utan själva dörrbladet verkar ha skevat till sig. Konstigt eftersom det sitter ett 3-glasfönster i huvuddelen av dörren. Det borde ju spricka i så fall...

Och, ja dörren tar i tröskeln längst ut mot låssidan.
Gångjärnsriktare heter det
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/gangjarnsriktare-2000017312
 
Men hur kan det fungera med gångjärnsbrytning då?
Vid gångjärnet är dörrspringan 1-2 mm hela vägen uppifrån och ner. Dvs där sitter den rakt och korrekt i karmhålet.

Om man skall tippa dörren så att den höjs 5 mm i övre hörnet på låssidan så kommer ju undre hörnet på samma sida att åka sidledes 10-15 mm och det finns det inte plats för....
Jag tycker det verkar som att dörren själv har skevat till sig genom att ytterkanten har åkt ner. Då hjälper det ju inte att tippa dörren med gångjärnen, väl? Långsidorna är fortfarande parallella och passar i karmens öppning. Det är kortsidorna som lutar.

På öppningssidan sitter det också såna här brytskydds-skenor som gör att man inte kan tippa dörren för då går den inte att stänga sen.
 
Bild på gångjärnen? Det sitter inte skruvar inbyggt i dem? I.s.f. höjer du dörren med dem utan att stoppa in brickor.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag tycker det verkar som att dörren själv har skevat till sig genom att ytterkanten har åkt ner.
du kan ju kolla genom att mäta diagonalen på dörrbladet
 
B Bo Berglund skrev:
Men hur kan det fungera med gångjärnsbrytning då?
Vid gångjärnet är dörrspringan 1-2 mm hela vägen uppifrån och ner. Dvs där sitter den rakt och korrekt i karmhålet.

Om man skall tippa dörren så att den höjs 5 mm i övre hörnet på låssidan så kommer ju undre hörnet på samma sida att åka sidledes 10-15 mm och det finns det inte plats för....
Jag tycker det verkar som att dörren själv har skevat till sig genom att ytterkanten har åkt ner. Då hjälper det ju inte att tippa dörren med gångjärnen, väl? Långsidorna är fortfarande parallella och passar i karmens öppning. Det är kortsidorna som lutar.

På öppningssidan sitter det också såna här brytskydds-skenor som gör att man inte kan tippa dörren för då går den inte att stänga sen.
Sry förstod inte vad du menade förr utan bild men nu är jag med. Låter som att karmen har rört på sig. Skaffa en karmskruvsnyckel och justera karmen. Följ med på motsvarande sida bara.
Inget konstigt med att det dörrar kärvar vid dem olika årstiderna.
 
C C.Lundin skrev:
Bild på gångjärnen?
Har inte kunnat ordna bilder tidigare. Men här är gångjärnet i alla fall.
Huset är från 1977 så inga moderna gångjärn med justering.
Och inga karmskruvar heller, karmen verkar vara spikad på plats...
Äldre stil på ett dörrgångjärn monterat på en brun dörrkarm, med synliga skruvar och utan justeringsmöjlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


T tergo skrev:
du kan ju kolla genom att mäta diagonalen på dörrbladet
Mätte just diagonalerna på dörren, de var samma längd på max 1 mm när.
Så det är huset som har rört sig...
 
Redigerat:
B Bo Berglund skrev:
Har inte kunnat ordna bilder tidigare. Men här är gångjärnet i alla fall.
Huset är från 1977 så inga moderna gångjärn med justering.
Och inga karmskruvar heller, karmen verkar vara spikad på plats...
[bild]


Mätte just diagonalerna på dörren, de var samma längd på max 1 mm när.
Så det är huset som har rört sig...
Återigen så är det nog att knäcka ggj i över Kant som får dörrn att lyfta från tröskeln...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
De gånjärnen har en skåra/inkast där du stoppar in justerbrickor (tex justerbricka 249), du lyfter dörrbladet lite så det är fritt i skåran sedan stoppar du in justerbrickor i samtliga gångjärn för att justera höjd.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Eller prova lägga in tunn plastbit mellan karm och gångjärn så dörren flyttas ut lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.