Tycker det är lite synd att sabba passargerarutrymmet med ett batteri så skulle försöka få in det ovanpå växellådan

Bild på ett fordonsskelett i en verkstad med markerat område för batteriinstallation ovanför växellådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är väl en sommarbil med en inte så stor motor så ett stort MC batteri kommer att få igång motorn, men blir åket för lätt så är det ju bra med mera bly.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är väl en sommarbil med en inte så stor motor så ett stort MC batteri kommer att få igång motorn, men blir åket för lätt så är det ju bra med mera bly.

Protte
Jo, och jag lär ju knappast stå på torget och spela musik hela nätterna.. :rofl:
 
Mitt batteri sitter centrerat över växellådan
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fortsatt på "torpedväggen"...

Måste köpa lite blandat stål så jag kan fortsätta med monteringen av stol och pedalstället... Plus att nissen som har en Miata att sälja i delar skjutit upp att skruva isär sin bil i totalt 4 veckor nu... Det går sådär nu...
 
  • Metall ramverk för bilsäte montering med delvis installerat pedalställ och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man vill inte verka otacksam, men när man svetsar tunnplåt önskar man ibland att det var lite längre mellan 20 och 80 A..
.
 
  • Svetsarbete på en tunnplåtskonstruktion med ett svetsverktyg och metallklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsmaskinens kontrollpanel med inställningsrattar för svetsström mellan 20 och 80 ampere.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det är lite synd att sabba passargerarutrymmet med ett batteri så skulle försöka få in det ovanpå växellådan

[bild]
Tittade lite på hur lotus gjorde... Det här verkar ju smidigt... Men det blir nästan 30 cm till brytaren, går det? Bra stöldskydd, men mindre bra om man måste bryta snabbt?
 
  • Motorutrymme i en grön klassisk bil med synligt batteri och Cosworth-motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallramkonstruktion med måttband som visar avstånd till brytare, verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jahapp... Såhär blev det...

Likförbannat flexar det liiite... Men inte i fästet utan i själva pedalstället... Det var ju 5000 väl investerade spänn... :rolleyes:
 
  • Metalliskt pedalställ monterat på ram, med besvikelse över flex vid användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det blir ju lite så om man bygger på en plåtplatta ;)
 
richardtenggren
Du kanske kan förstärka med en profil under?
Om du vill borra några extra hål i det fina pedalstället för att binda ihop det :)
 
Jag har två olika idéer, endera sätta ett stående plattjärn som skruvas i den undre skruven på huvudcylindrarna, vilket svetsas i två plattjärn som kläms mellan ramen och pedalstället..

Alternativt ett 25x3 plattjärn som svetsas i pedalstället under, och fästs på tvären mellan de ordinarie fästpunkterna...
 
  • Närbild på ett pedalställ i ett byggprojekt med plattjärn, svetsfogar och skruvfästen som diskuteras för förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har två olika idéer, endera sätta ett stående plattjärn som skruvas i den undre skruven på huvudcylindrarna, vilket svetsas i två plattjärn som kläms mellan ramen och pedalstället..

Alternativt ett 25x3 plattjärn som svetsas i pedalstället under, och fästs på tvären mellan de ordinarie fästpunkterna...
Efter närmare undersökning så finns det två versioner av samma "Pro-Race V2" pedalställ, "universal fit" och "kit car".
på "universal fit" har plåtstrukturen en bockad kant. Kostar också lika mycket som det jag köpte, fast då ingår inte huvudcylindrar. Pedalerna verkar vara samma... Till "universal fit" säljer man också en förstärkningsplåt för montering i bilar som saknar torpedvägg, vilket man inte säger knyst om i infon om "kit car"-modellen ..

Lutar nog åt att jag kopierar förstärkningen rakt av, även om jag är sugen på att modifiera pedalstället så det blir kraftigare ...
 
  • Bild på Pro-Race V2 pedalställ med bockad kant för 'universal fit', utan huvudcylindrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart Pro-Race V2 universal fit pedalställ med bockad kant och montagehål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Eller såhär kanske?
 
  • Verktygsutrustning med röda markeringar för justeringar eller korrigeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Gjorde ett fäste att testa med...
Får hoppas det räcker...
 
  • Fäste i metall med bultar, prövat i en konstruktionsram av stål med blå skyddspluggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett hemsnickrat metallfäste med skruvar och plastdetaljer på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Det lär inte försämra i alla fall. Ett stag till där bara mellan broms och kopplings cylindern så sitter det som berget sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.