Tomture61 Tomture61 skrev:
Är också mycket intresserad över att byta utegips till vindduk , förför är det ena bättre än det andra ?
Utegipset ger även stabilitet till stomme vilket är en fördel under byggfasen främst.
När väl panel / OSB / gips kommer på och låser stommen så fungerar den i stort sett som endast en vindbarriär dvs vindduk.

När vi byggde visste jag att vi väldigt snart efter stomresningen skulle slå på liggande panel så vi valde att hoppa över utegipset till förmån för vindduk. (billigare per m2 och snabbare att montera).

Vad jag inte riktigt förstår är jämförelsen att byta ut både västkustskivan + utegipset mot vindduk. Då pratar vi äpplen och päron på riktigt.
 
R Robin Wahlman skrev:
Utegipset ger även stabilitet till stomme vilket är en fördel under byggfasen främst.
När väl panel / OSB / gips kommer på och låser stommen så fungerar den i stort sett som endast en vindbarriär dvs vindduk.

När vi byggde visste jag att vi väldigt snart efter stomresningen skulle slå på liggande panel så vi valde att hoppa över utegipset till förmån för vindduk. (billigare per m2 och snabbare att montera).

Vad jag inte riktigt förstår är jämförelsen att byta ut både västkustskivan + utegipset mot vindduk. Då pratar vi äpplen och päron på riktigt.
Vem säger att man ska byta ut både västkustskiva och gips mot en vindduk?
 
Härligt med intressanta diskussioner!

Ang utegipset så är det för att stabilisera då en del av huset kommer att ha en ca 6m hög vägg. Så den behövs i såna fall ersättas med något annat stabiliserande, men just i detta syfte så tycker jag själv att utegips är en bra lösning.

Installationsskiktet var något min konstruktör föreslog, något jag själv inte ville ha, utan som ni säger det går bra i 45:an. Motiveringen var att det går snabbare med ett extra utrymme för installation samt att om man har badrum mot yttervägg så fanns det någon teori om att det blir dubbla tätskikt mot varandra om man kör direkt mot 45:an. Minns inte exakt.
Fiskarheden eller om det var Trivselhus kör tydligen detta som standard.

Personligen är jag mest tveksam till västkustskivan då den känns så omodern, men funkar säkert!
 
F flimsy skrev:
Installationsskiktet var något min konstruktör föreslog, något jag själv inte ville ha,
Fiskarheden eller om det var Trivselhus kör tydligen detta som standard.
Fiskarheden kör med dubbla 45x45, stående och liggande. Eller gjorde åtminstone.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Jag bygger just nu liknade din tanke.

22*2 lockpanel
Spikregel 28*70
50mm västkustskiva
Vindduk
170 stomme
Plast
45*45 instalationsskit som isoleras
Osb
Gips
Har givetvis följt ditt bygge! (y)

Väldigt likt vår konstruktion förutom då att vi behöver stabilisera med utegips. Ska verkligen fundera på det där innersta installationsskiktet som vår konstruktör vill ha. Även snickarna var iofs väldigt nöjda med det sättet att bygga. Går snabbt!
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
I badrum vi yttervägg byter man ut ångspärren mot en ångbroms just för att inte bygga in fuktkänsliga material mellan 2 täta skikt, har nog svårt att tro att hustillverkarna vill avvika från säker vattens rekommendationer. Att ha ett helt tomt skikt köper jag att det går snabbare med dragningarna, men då är det inte säkert att dosorna hamnar precis där man önskar då väggreglarna hamnar i vägen och jacka ur dessa kan riskera att punktera fuktspärren.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Absolut att det går snabbare att bygga men man tappar ju även 2x27mm i alla rum.

Bygger gör man ju bara en gång. Rummen ska man leva med resten av livet.
 
R Robin Wahlman skrev:
Vad är din motivering till det svaret?

uppriktigt nyfiken.

Vindduken går fortare att montera och tror inte du räknar hem västkustskivan på husets livslängd med moderna uppvärmning. :)

Edit, för stadga så funkar 2 korslagda farexband rätt bra, och går fort att montera.
 
Redigerat:
  • Gilla
AnteBäver
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Jag hade bytt den dels för att den är billigare och mycket mer lätt jobbad. Skulle det dock vara behov i stabilitetssynpunkt skulle jag kanske överväga utegipsen eller lösa det på andra sätt. Man skulle även kunna byta ut västkustskivan till en paroc was35tt, då kan man skippa vindduken(om huset inte är för högt)
Parocs was35tt och Rockwools Västkustskiva fungerar båda utan vindduk. Förutom i hörn och höga byggnader.
Dock skulle jag ändå rekommendera vindskyddsduk bakom för att skydda stommen under byggtiden samt det är svårt att få skivorna helt kloss mot varandra i alla skarvar. Kostnaden/tiden är försumbar.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Kan någon förklara varför så många vurmar för 45mm isolering på varma sidan av diffusionsspärren?
Jag planerar att börja bygga inom ett år och vill nog sätta installationsskikt (oisolerat) direkt innanför diffspärren.
 
richardtenggren
Finns det inte risk att det blir burkigt utan isolering?
Tyckte kostnaden var försumbar och vill inte ta risken att det låter burkigt, typ som oisolerade innerväggar lätt gör.
 
Heij83
F flimsy skrev:
Har givetvis följt ditt bygge! (y)

Väldigt likt vår konstruktion förutom då att vi behöver stabilisera med utegips. Ska verkligen fundera på det där innersta installationsskiktet som vår konstruktör vill ha. Även snickarna var iofs väldigt nöjda med det sättet att bygga. Går snabbt!
Jag har ett ganska högt hus och har klarat det bra utan utegips.
Man bör ha det strävat på insidan tills man fått på 28*70 på utsidan och lite panel. Då får du upp en bra stabilitet.
(OBS. Takpannorna i detta fall ska inte på innan 45*45 instalationsskiktet är på, då riskerar man det blir topp tungt)
 
  • Ett högt hus under konstruktion med isolering och ställningar utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Högt hus under konstruktion med gul isoleringsskivor och omonterad panel samt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Heij83
T Tjrex skrev:
Parocs was35tt och Rockwools Västkustskiva fungerar båda utan vindduk. Förutom i hörn och höga byggnader.
Dock skulle jag ändå rekommendera vindskyddsduk bakom för att skydda stommen under byggtiden samt det är svårt att få skivorna helt kloss mot varandra i alla skarvar. Kostnaden/tiden är försumbar.
Vindduken är även bra om man ska blåsa isolering.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Finns det inte risk att det blir burkigt utan isolering?
Tyckte kostnaden var försumbar och vill inte ta risken att det låter burkigt, typ som oisolerade innerväggar lätt gör.
Jag tar hellre risk för burkigt än risk för kondens.
Grundprincipen är isoleringsfritt på varma sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.