Lägsta fläkthastighet är inget att sträva efter om man vill ha bra verkningsgrad, ska man inrikta sig på lägsta möjliga så är det tveksamt om man ska köpa en så pass dyr modell !!
Ju högre fläkthastighet desto bättre effektivitet
 
C Comfort Thomas skrev:
Lägsta fläkthastighet är inget att sträva efter om man vill ha bra verkningsgrad, ska man inrikta sig på lägsta möjliga så är det tveksamt om man ska köpa en så pass dyr modell !!
Ju högre fläkthastighet desto bättre effektivitet
Det är väl sant generellt men om man behöver ha innerdelen där man är och rör sig ofta så behöver man ha en tyst funktion som ger önskad värme (eller kyl-) effekt även vid lägre fläktlägen.

Förbrukningssiffrorna kommer att tala ett tydligt språk, maskinen går på en bråkdel av maximal effekt för det mesta vilket översätts till ett mycket högt utbyte i termer av COP.

Man måste komma ihåg att dessa maffiga innedelar har en enorm fläktkapacitet i m³/min flyttad luft även i de lägsta fläktlägena. Se tidigare inlägg i tråden för en sammanställning av vad som gäller för aktuell maskin, Daikin XRH40.
 
Jo jag har ganska bra koll på olika märken och modeller :cool:

Det blir inte speciellt bra COP med lägsta fläkthastighet, försöker man få ut så varm luft som möjligt med låg fläkthastighet för att på det viset få hög effekt är det inte så bra effektivitet.

Spridningen till resterande del av fastigheten blir dessutom sämre och man får stötta med annan värmekälla tidigare.

Att man sparar pengar är ingen som ifrågasätter men om man utnyttjar maskinen lite för lite så Har man kanske kunnat välja en annan modell som är billigare.

Många gånger kan näst bästa eller tredje bästa placeringen vara bättre om man då istället kan använda lite högre fläkthastighet utan att störas och nå större yta.

Men är man som slutkund nöjd så är det bra (y)
 
C Comfort Thomas skrev:
Spridningen till resterande del av fastigheten blir dessutom sämre och man får stötta med annan värmekälla tidigare.
...
Många gånger kan näst bästa eller tredje bästa placeringen vara bättre om man då istället kan använda lite högre fläkthastighet utan att störas och nå större yta.
Jag håller med om detta, som lekman då. Naturligtvis en dum idé om man hela tiden behöver hålla nere fläkthastigheten pga att maskinen upplevs störande. Så är inte fallet här, maskinen arbetar med en mycket bra effektivitet trots att fläkten normalt sett går på en nästan omärkligt låg och ohörbar nivå.

I vårt fall är innerdelen placerad på en yttervägg och blåser mot en kakelugn i andra änden av rummet. Den blåser så att säga framför tv:n från sidan och luftströmmen stör inte folk som tex sitter och kollar på tv osv. Fläkten står på Auto dvs den väljer själv lämpliga fläktlägen, även öppen-spisfunktion aktiverat.

Det är möjligt att TS behöver fundera ett varv till på placeringen av innedelen över tv:n, men om jag förstår funktionerna rätt på maskinen så kan den ställas in så att den undviker att blåsa direkt mot folk i rummet som den kan känna av.

Sedan är det också så att begreppet ”blåsa” är ganska överdrivet vad gäller denna maskin i fläktläge auto efter att ha kört den här maskinen nu i 1 1/2 år. Det märks knappt att det blåser något, lufttemp i värmedrift är rätt hög och det är ytterst sällan vi upplevt att det känns som att ”det blåser” från VP varken i kylläge eller vämeläge. Luftvolymerna som flyttas är som sagt väldigt stora och sker över en stor yta så man märker det knappt.

Dessutom får man inte glömma att maskinen automatiskt går över till mer driftsekonomiskt optimala lägen om den känner av att inga folk finns i rummet. Hur dessa kan upplevas om man vore i rummet just då vet jag inte.
 
Autoläget som flera använder kan göra att fläkten går ner lite väl mycket, tycker det fungerar bäst om man låser den på läget man själv står ut med ljud och blåsmässigt .

Luftvolymen är i mina ögon inte ”väldigt stor” som du utrycker det på den fläkthastighet men det beror på hur man upplever det själv.

En del gillar dom där närvarosensorerna och då är det bara att köra, huvudsaken är som sagt att man som kund tycker man har gett rätt pris för rätt produkt.

Köpa en för överdimensionerad värmepump som man se det skrivs om ibland är ofta inte rätta modellen att välja, visst den kan hålla huset varmt den veckan det är skitkallt men den kanske går betydligt sämre under dom långa perioderna på höst och vår som en mer väldimensionerad värmepump skulle göra.
Dessutom får man en längre payoff tid om den dessutom är dyr.
Var bara lite offtopic :cool:

Sen finns det dom som bara tittar på SCOP utan att även kika på p-design (dimensionerad effekt) som tyvär tillverkarna får välja lite själv men det var också utanför ämnet !
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ok, ja det går säkert att köra sådana här anläggningar ännu mera effektivt om man petar upp fläktlägena. Då till priset av komfort.

Men litet hårda data kan vara på sin plats eftersom vi nu har tillgång till uppgifter om förbrukning före och efter värmepumpsinstallationen vintern 2018, i december kring lucia.

Stugan: ca 60 kvadrat boendeyta, plus vindsvåning som normalt inte värms upp mer än ibland vid gäster osv, då med el-konvektor. Byggår ca 1890 dvs överlag dåligt isolerad. Kakelugn finns och var flitigt utnyttjad innan VP installerades, därefter bara sporadiskt för myseldning. El-element i alla rum, termostatstyrda för ca 20 grader.

Förbrukning 2018:
- el, 9.324 kWh
- ved, ca 20 kubik, kostnad 10.000 kr (?)

Förbrukning 2019:
- el, 9.111 kWh
- ved: försumbart, endast litet då och då - myseldning
- AC har körts hela sommaren, ganska låg inverkan på elförbrukningen men extremt värdefullt komfortmässigt att ha max 23 grader eller vad hon ställde in.

Slutsats.

Återbetalningstid på investeringen är drygt 2 år i detta fall, litet ”orättvis” kalkyl iofs eftersom det är rätt uppenbart att det varit ganska låg effektivitet på dessa 20 kubik (stjälpt) ved, främst björk. Man ska aldrig elda mer ett par brasor per dygn i kakelugnar för optimal bränsleeffektivitet och här var det betydligt mer eldning. Men skit samma, det är uppenbart att all denna eldning nu blivit överflödig pga VP och att det i princip inte kostar något mer av el... snarare tvärtom.

Till detta ska läggas nyttan av synnerligen effektiv AC på sommaren, och inte minst att slippa släpa med ved för att ordna uppvärmningen. Ett bättre inomhusklimat med väldigt jämn temperatur, tycker även att luftkvaliteten förbättrats - om det beror på VP:s funktioner för detta ändamål eller bara mindre av eldning vet jag inte.
 
Redigerat:
Magnus E K
När jag befinner mig i samma rum som pumpen (och inte sover) föredrar jag nästan att alternera mellan fullt blås och helt avstängt. För kallt? Ställer den på 24 grader och fläktläge 5 så är det problemet snart löst. För varmt eller för mycket buller? Sätter ner den till 18 grader så tystnar den strax (brukar inte köra off direkt för har fått för mig att pumpen kan må dåligt av det). Fungerar dock inte när det är för kallt ute (kallare än enstaka minus) för då sjunker temperaturen för snabbt och tar för lång tid att få upp den igen.
 
  • Gilla
Gongofer
  • Laddar…
Ja det är förvånansvärt effektiva maskiner det här.

Dat var faktiskt först nu pga denna tråden som jag fick anledning att ta en titt på de rena vinsterna vi upplevt i den rätt nyliga VP-installationen i svärmors stuga.

Främsta målen vi hade var att hon skulle behöva släpa mindre med ved och eldning. Visst hon gillar det och det kändes bra men det är ett väldigt släpande med ved.

Som mål 2 var att få effektiv AC under sommarmånader, inte kul att ha uppåt 30 grader inomhus det är rent av farligt för äldre.

Som synes, det blev i princip samma elräkning efter att VP installerades, med skillnaden att allt av eldning av ca 20 kubik ved försvann. Och med en väldigt betydande ökning av komfort, luftkvalitet, bekvämlighet som en bonus.

Exakta beräkningar av energianvändning osv är mycket svåra i detta fall men det får bara konstateras att det var en extremt lyckad investering. Gravt överdimensionerad eller ej, Daikin xrh40 har levererat mycket stor nytta till svärmor i sin lilla 1800-tals stuga.
 
Ja Harald man kan spara mycket på sin luft/luft värmepump och ingen har sagt emot detta , det är oftast själva poängen med dessa och att man kan köra ac väldigt billigt om man gör det på ett vettigt sätt.
Min poäng var att för en del så kan en billigare modell vara mer rätt om man inte utnyttjar en kraftig och ibland rätt dyr modell.
Svårt med ”hårda data” ibland då det är ved inblandat och hur kalla vintrar det var som man jämför med, här var det tex ovanligt varmt vintern 2019.
Ljudvolymen spelar stor roll och därav jag skrev att kanske inte det bästa stället teoretiskt är det rätta alla gånger.
Luftkvalitet förbättras oftast då den suger i sig mycket damm som syns på filtren, en del tycker att alla andra filter/rening gör nytta och andra inte.
Som sagt , huvudsaken är att man känner sig nöjd själv :cool:

Magnus:
Mest ekonomiskt är att försöka hitta balansen mellan inställd börtemperatur och en fläkthastighet man står ut med då dom går mest ekonomiskt om den slipper starta upp och gå på max då det är sämst verkningsgrad då.
 
C Comfort Thomas skrev:
Ja Harald man kan spara mycket på sin luft/luft värmepump och ingen har sagt emot detta , det är oftast själva poängen med dessa och att man kan köra ac väldigt billigt om man gör det på ett vettigt sätt.
Min poäng var att för en del så kan en billigare modell vara mer rätt om man inte utnyttjar en kraftig och ibland rätt dyr modell.
Svårt med ”hårda data” ibland då det är ved inblandat och hur kalla vintrar det var som man jämför med, här var det tex ovanligt varmt vintern 2019..
Jo jag förstår vad du menar Thomas och du har rätt generellt. Skulle jag ha mer ”krassa” uppvärmningsbehov av viss yta och under välspecificerade förhållanden så kan man räkna på pumpar som kan vara mera optimala energimässigt sett. Kanske en mindre anläggning skulle vara mer optimal energimässigt.

Och ja, jag vet att de data jag redovisar är väldigt knapphändiga, påverkade av hur olika vintrar varit. Man får se det som enbart fingervisande i bästa fall.

Kanske inte har framgått men det vi optimerade efter var egentligen enbart komfort. Dvs så lågt och så omärkligt fläktljud och upplevd blåseffekt som möjligt, detta eftersom anläggningen behövde installeras i husets typ ”storstuga” där folk oftast befinner sig.

När folk inte befinner sig i det rummet så kan anläggningen göra det som är mest optimalt ur värmespridnings/effektivitetshänseende. Vilket den gör med automatik.

Det känns som att vårt val blev lyckat, i synnerhet under just dessa förutsättningar att vi inte kunde installera VP på ett mer avskilt ställe utan exakt där alla befinner sig. Då behövs en anläggning som har stor luftkapacitet och kan arbeta effektivt på väldigt låga och nästan ljudlösa fläktlägen.
 
Magnus E K
C Comfort Thomas skrev:
Mest ekonomiskt är att försöka hitta balansen mellan inställd börtemperatur och en fläkthastighet man står ut med då dom går mest ekonomiskt om den slipper starta upp och gå på max då det är sämst verkningsgrad då.
Jag har också hört det där att den skulle vara mindre effektiv när den får gå hårt, men kan inte riktigt se det på min förbrukning som aldrig varit så låg som senaste året (även om vädret förstås också spelar in). Brukar göra likadant med fossilbilen ibland, endast full gas eller frirulla vilket sägs kunna minska bränsleförbrukningen. Och det är lite lustigt det där med vilket fläktljud man står ut med; har inget emot högsta när jag känner att det kommer skön värme men däremot kan det vara irriterande när den plötsligt varvar upp till synes utan anledning.
 
Ett tips till dom som söker ”tysta” luftvärmepumpar är golvmodeller, tyvär så är dom i övre prisspannet
Kan tyvär vara problem att hitta bra placering då det ofta är låga fönster eller möbler efter alla väggar som är bra placering
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har också hört det där att den skulle vara mindre effektiv när den får gå hårt, men kan inte riktigt se det på min förbrukning som aldrig varit så låg som senaste året (även om vädret förstås också spelar in). Brukar göra likadant med fossilbilen ibland, endast full gas eller frirulla vilket sägs kunna minska bränsleförbrukningen. Och det är lite lustigt det där med vilket fläktljud man står ut med; har inget emot högsta när jag känner att det kommer skön värme men däremot kan det vara irriterande när den plötsligt varvar upp till synes utan anledning.
Låser du fläkten på lämplig fläkthastighet så slipper du att den varvar upp plötsligt, den gör troligen det då den känner att det är långt till inställt börvärde.
Men jag envisas med att du bör ändra hur du använder den även fast du har låg förbrukning :cool:
 
Magnus E K
C Comfort Thomas skrev:
Låser du fläkten på lämplig fläkthastighet så slipper du att den varvar upp plötsligt, den gör troligen det då den känner att det är långt till inställt börvärde.
Men jag envisas med att du bör ändra hur du använder den även fast du har låg förbrukning :cool:
Nja, om jag kör den i läge säg 3 så kommer den ändå pendla mellan läge 1 och 3, utom när det är tillräckligt kallt ute (men då blir det ju avfrostningar istället). Så när den går från 1 till 3 så märks det tydligt och stör mer än om den gick på 3 hela tiden. Den försöker väl minimera genomsnittliga bullernivån men resultatet är inte helt lyckat.
 
Ja den går ner till lägsta när du uppnått börvärdet och ligger bara och känner av innertemperaturen.
Och mycket riktigt så stannar den vid avfrostningar.

Upplevs det som mycket störande så känns det som den är felplacerad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.