KiB.
 
Man kan slå ut trådlös 4G / 5G med störsändare, en sådan kostar 300 kr på Alibaba.

Lite svårare med nedgrävd kabel. alt plåt hölje runt, får man gå runt å leta, å försöka klippa.
 
@PluppenPlupp ja lite svårare är det att fimpa fiber men inte särskilt svårt ändå.

I februari 2012 så klipptes/höggs all fiber i en fiberbrunn av, samtidigt öppnades ett kk-skåp för telefoni å allt i skåpet slogs sönder. Detta skedde bara några tiotal meter från en Nettobutik. Anledningen tros vara att slå ut överföringen av butikens inbrottslarm. Det var nämligen inbrott i butiken samma natt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=4969138

https://www.monsteras.se/Nyheter/Alla-anslutningar-till-Moensteraas-Stadsnaet-aater-i-drift


Vi ska inte tala om hur lätt det är att fimpa elnätet i Sverige.
 
Att detta öht är en diskussion är märkligt.
Vad är de bärande argumenten för att inte dra in fiber, förutom kostnaden?

Att ifrågasätta nyttan av ett stabilt, snabbt och säkert bredband är 2020 är, för mig, helt främmande.

Allt fler tjänster blir digitala , IoT växer, dataöverföringar innehåller allt mer information och blir därmed tyngre. Argumenten för är många, och starka. Argumenten mot, not so much.

Går just nu en distanskurs via video. Det hade jag inte kunnat med en mobil uppkoppling. Jag visste inte heller när jag drog in fiber 2003 att jag skulle göra det. Detta sagt för att exemplifiera en nytta som du inte vet att du kanske kommer att ha av din fiber när du drar in den. En nytta du inte saknar förrän du måste avstå kursen för att din trådlösa, svajiga uppkoppling inte klarar av det.

När jag drog in fiber visste jag inte vilken nytta jag skulle ha av det, men var säker på att det skulle visa sig.

Har du pengarna, så bara gör det.
 
  • Gilla
Lucif3r och 5 till
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
...och ingen normalanvändare kommer att behöva mer än 640kb minne i sin PC inom överskådlig tid.
För er som inte minns det, så var orden Bill Gates och kostade Microsoft enorma mängder
tid och pengar.

/ Hälsningar, Fredrik
Och ändå fanns det redan 1982 en maskin med ungefär samma prisbild som en förstärkt PC från en annan leverantör som kunde använda 4 MB.

PCn var avsiktligt förenklad för att det skulle gå snabbt att konstruera den (inklusive att IBM tog kringkretsar från Intel istället för att konstruera dem själva.)
 
Bokstavligt talat några dagar efter att jag skrev i denna tråd att jag skulle byta ADSL mot mobilt fick jag erbjudande om fiber installation ("nu är jag övertygad, vi är avlyssnade!"). Så nu blir det fiber i alla fall. Betydligt billigare än när jag frågade om efterinstallation förra året och jag slipper att själv höra av mig till grannarna. Frågar är nu om jag ska makulera uppsägningen av ADSL eller ändå byta till mobilt fram till installationen är klar (senast hösten 2021)
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Av min, visserligen ringa, erfarenhet av installationer av tjänster så brukar det nästan alltid dra ut på tiden. Mitt eget fiber blev försenat med över ett år :rolleyes:
Det var visserligen "mer jobb", eftersom det var hela stammen som skulle dras och inte bara biten in i huset. Men även när jag behövde några extra fiberstrån dragna in i huset när jag uppgraderade till 500/500(varför dom inte drog tillräckligt många strån från början vet jag inte...) så tog det bortåt 2 månader innan dom behagade göra det(dom sa vid beställning att det skulle ta ca en vecka.... mjo tjena...).

Hurvida du bör säga upp ditt ADSL och köra mobilt tills fibret är klart - när det än må bli - är det nog bara du själv som kan svara på. Hur mycket betalar du för ADSL? Hur mycket betalar du för mobilt? Hur stabilt är ditt ADSL? Hur bra mottagning har du på mobilt? Hur ser din dataanvändning ut? osv osv.

När jag drog mitt fiber så hade jag typ inget val... ingen 3G täckning, ADSL'et dog när det blåste ute... Det var ingen rolig period :p
Hade det varit idag när jag t om har 4G täckning(om än med lagom halv-kass mottagning) så hade jag valt mobilt över ADSL tillsvidare.
 
L Lucif3r skrev:
Av min, visserligen ringa, erfarenhet av installationer av tjänster så brukar det nästan alltid dra ut på tiden. Mitt eget fiber blev försenat med över ett år :rolleyes:
Det var visserligen "mer jobb", eftersom det var hela stammen som skulle dras och inte bara biten in i huset. Men även när jag behövde några extra fiberstrån dragna in i huset när jag uppgraderade till 500/500(varför dom inte drog tillräckligt många strån från början vet jag inte...) så tog det bortåt 2 månader innan dom behagade göra det(dom sa vid beställning att det skulle ta ca en vecka.... mjo tjena...).

Hurvida du bör säga upp ditt ADSL och köra mobilt tills fibret är klart - när det än må bli - är det nog bara du själv som kan svara på. Hur mycket betalar du för ADSL? Hur mycket betalar du för mobilt? Hur stabilt är ditt ADSL? Hur bra mottagning har du på mobilt? Hur ser din dataanvändning ut? osv osv.

När jag drog mitt fiber så hade jag typ inget val... ingen 3G täckning, ADSL'et dog när det blåste ute... Det var ingen rolig period :p
Hade det varit idag när jag t om har 4G täckning(om än med lagom halv-kass mottagning) så hade jag valt mobilt över ADSL tillsvidare.
Jag tror att mobilt kommer vara mer stabilt, men något långsammare. Minst 200kr billigare men jag måste köpa 4g router för ca 1500. Men eftersom det nog tar minst ett år att få fiber kommer jag ju spara mer än 1500 i månadskostnad. Så det får nog bli mobilt.
 
Marojo Marojo skrev:
Jag tror att mobilt kommer vara mer stabilt, men något långsammare.
Varför tror du att mobilt bredband kommer att vara mer stabilt? Vad menar du med ”stabilt” i så fall? Kanske missförstår jag vad du menar.
 
Många routrar stödjer ju annars 3/4G via en USB-adapter, och vad jag har sett är 3/4G USB-adaptrar inte speciellt dyra. Många operatörer brukar även kunna skicka ut en gratis om man har abonemang hos dom.

Så du behöver ju nödvändigtvis inte köpa en router som är specifikt för 3/4G, utan det går ju att köpa en "vanlig" modell lite bättre(ca 1000-lappen) som du sen även har nytta av när du får fibret :)
Jag har en ASUS RT-AC66 som visserligen börjar bli till åren, men den stödjer ovannämnda 3/4G via USB adapter.
 
Kommer med stor sannolikhet få erbjudande om att dra in fiber i vårt 1800-tals torp långt från civilisationen där vi spenderar några veckor per år. Kostnad ca 25000. Tvekar inte en sekund. Att då ens överväga att tacka nej till fiber i den permanenta bostaden är för mig obegripligt
 
L Lucif3r skrev:
Men även när jag behövde några extra fiberstrån dragna in i huset när jag uppgraderade till 500/500(varför dom inte drog tillräckligt många strån från början vet jag inte...)
Behövs inga extra fibertrådar för att höja från tex 10/10 till tex 500/500 inte ens för 10000/10000. Det måste ha varit för att ha två separata fiberabonnemang, eller så var det för att ni bytte nätoperatör.


När vi skaffade fibern till villan (för drygt 12 år sedan) så kunde man bara få 100/100 som max, den utrustning som monterades i bägge ändar kunde bara klara 100/100. För ett antal år sedan så höjde vi hastigheten till 250/250 och då behövdes den aktiva utrustningen bytas i bägge ändarna (samtidigt), den nya utrustningen klarar 1000/1000.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Böt varken operatör eller något extra abonnemang. Utrustningen böts också så klart.
Tyckte också det lät märkligt det där med trådarna, men även teknikern som utförde arbetet sa att det behövdes...
 
Marojo Marojo skrev:
Jag tror att mobilt kommer vara mer stabilt, men något långsammare. Minst 200kr billigare men jag måste köpa 4g router för ca 1500. Men eftersom det nog tar minst ett år att få fiber kommer jag ju spara mer än 1500 i månadskostnad. Så det får nog bli mobilt.
Du kan ju säkert få/köpa en billig smartfån som kan få leka wifi-hotspot om det räcker så länge.
 
L Lucif3r skrev:
Böt varken operatör eller något extra abonnemang. Utrustningen böts också så klart.
Tyckte också det lät märkligt det där med trådarna, men även teknikern som utförde arbetet sa att det behövdes...
Kan inte stämma, man behöver inte byta några fiberdelar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.