R Ro88an skrev:
För min del blir Plastmo för dyrt (17-20 tusen), och även inköp av vanligt plasttak. Jag har 30 fack under balkongen som är 50 x 180 cm mellan balkarna. Jag ska prova att sätta upp en list-ram med råspont på det måttet, och montera med största lutning inom balkarna som medges. För jag har en massa råspont som jag köpte fel en gång, med en hink grundolja till och med.

Sen se vad som krävs för att det ska bli tätt nog ... fogmassa eller papp ovanpå eller vad, om det ens behövs. Papp skyddar ju råsponten förstås så det är nog bra. Tänker mig att bygga en sektion då och då tills alla 30 fack är fixade. Sen på sikt bygga in detta med ett snyggare plant undertak (ytterpanel t.ex.). Torde väl ta ett tag innan det ruttnar om lutningen blir ok.

Edit: Ser iofs att B-max har en "oljehärdad trossbottenskiva" som är billig och kanske enklare/bättre än råspont.
Använde den skivan på andra halvan altan/balkong. List upp mot trallens undersida, lite lutning och den ”glatta” sidan upp. Isolerade sedan och spikade upp innertak som på andra hälften. På balkongen nåtade jag alla springor på den halvan, utom en som fick agera ventilation. Det ligger plastgräs över hela balkongen.
 
  • Altanrenovering med isolerat innertak och ny list längs trallens undersida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall på en balkong med synliga skruvhuvuden och en lutning nära räcket, avsedd för isolering och plastgräsöverdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
Det gick åt nåtmassa (tub) för ca 1300kr. Och jag borde haft en batteridriven fogpistol
 
Hej,

Vi har en balkong på huset där reglarna går ut från huset. Det är endast trall skruvat på reglarna vilket gör att vattnet rinner igenom ner på reglarna och på marken under balkong där vi bland annat har vår huvudentré. Reglarna har blivit gröna av alger och även svarta på sina ställen.

Kan utsattheten av regn ha påverkat bärigheten och hur jag i så fall kan veta det?

Då det även regnar ner på en när man står och låser upp dörren skulle ett tak behövas men kan inte komma på en bra lösning, vill helst att reglarna också blir skyddande från regnet. Någon som kan ha några tips?

Undersidan av en balkong med algtillväxt på träreglar och vattenfläckar, synlig snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under balkong med träreglar täckta av gröna alger och svarta fläckar där vattnet rinner genom trallen ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har ett utsatt, öppet läge men det torkar ju alltid ut. Det verkar vara trycket virke så det ska hålla - ett bra tag. Du kan sätta ett plasttak, korrugerat, undertill. En regel i framkant ger tillräcklig lutning så håller du dig torr under altanen.
 
Mitt förslag kanske inte är så estetiskt, och du får en del smuts på plasten som regnet inte alltid sköljer bort. På med slangen lite då och då.
Bärigheten vet jag inte riktigt hur du testar, men fukten i virket kan ju mätas?
 
Tänker också att de torkar eftersom det är ett öppet läge, men får mäta fuktigheten och se hur de mår.
Har också funderat på det och att sedan bygga in det som jag såg att du hade gjort. Kanske sätta några snygga spottar sen så att man får bra belysning vid dörren, får fundera lite och ta tag i det när solen tittar fram lite oftare!
 
Använder du balkongen mycket?
 
Nej inte direkt, enstaka måltider brukar införtas där. Tänkte du på något speciellt?
 
Ett sätt kan vara att lägga plåt på brädorna, med lite lutning. Men då är det kanske lite ojämnt för möbler. Falsad takplåt. Borde gå med enkelplåt.
 
U
TIL-TAK original som nämndes tidigt i tråden täcker även reglarna men är rätt dyrt. Kanske värt det om inte balkongen är så stor.
 
TIL TAK såg intressant ut, har CC30 så Lightversionen skulle fungera fint. Tack för tipset!
 
K Kjell_G skrev:
Gjort liknande under balkong, men valde att lägga kanalplast mellan bjälkarna. Skruvade lister med fall mot plåt som fångar upp och leder bort vatten. Sågade taket så det precis fick plats och skruvade listerna underifrån. Det blev en liten kupning på skivorna. Utrymmet är 4m långt och 1,8 brett. Lade en silikonsträng mot bjälkarna också. Häftade dit undertak från B-Max.
[bild][bild][bild][bild][bild]
Är i färd med att kopiera din lösning under min balkong. Vore intressant att höra hur det gått för dig efteråt. Nöjd? Har det hållit tätt? Hade du gjort ngt annorlunda?
 
Det fungerade jättebra -fram till in en stormvind nu i juni. Regnet kom in horisontalt och det läckte, troligtvis från balkongen, men kan också kommit från stolpen där jag inte tätat fullt. Det droppade en del från innertaket och var förstås en besvikelse. Tog inte ner nåt utan lät tiden gå och soltorkade, så nu syns inga spår nånstans. Troligen har jag missat här och var i nåtningen mellan trallen på ovansidan.
Det har ju regnat och blåst tidigare utan läckage men det här var ett extremt oväder med virvelvindar och mängder av regn. Förhoppningsvis en engångsföreteelse
 
  • Gilla
Daniel kofot
  • Laddar…
Kan ju säga också att detta gällde den inglasade delen, den andra halvan med korrugerad plast var helt tät, och där har jag inte tätat trallen alls på balkongen. Så där fungerade avrinningen helt ok.
 
  • Gilla
Daniel kofot
  • Laddar…
D Danielkh skrev:
Är i färd med att kopiera din lösning under min balkong. Vore intressant att höra hur det gått för dig efteråt. Nöjd? Har det hållit tätt? Hade du gjort ngt annorlunda?
För min del har det funkat utmärkt. Det har inte läckt (inget som jag har märkt i alla fall). Jag skulle nog göra likadant igen om jag skulle göra om
 
  • Gilla
Daniel kofot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.