Strip Strip skrev:
Vad kan det ta en normalbegåvad elektriker att koppla in en redan monterad laddbox, dra kablage i nedgrävt kabelrör med dragtråd, samt montera JFB, säkring och elmätare? Två gubbar gånger vardera 5,5 timmar måste väl ändå anses helt orimligt?
Hos oss tog det en gubbe cirka 2-3t, men då monterade han laddboxen, drog kabeln på väggen, borrade ner genom helgjutet betongbjälklag, och kopplade in den i en ny undercentral, som han dessutom monterade. Varför skall de vara två? Var kabel mycket tung att lyfta? Laddar ni eldrivna skördetröskor?
 
Jag fick betala runt 20.000. Sedan fick jag 50% tillbaka från naturverket.

El installation gick hos mig på 3t. sedan separat kostnad för konfigurering och dokumentation och servicebil som är även värd runt 2t. Han gjorde det helt själv.

Installation dimensionerad till 25A (måste naturlitvis säkra upp för att kunna nytja det).
Rördragning i marken längs huset ung 5 m. Metalrör på gaveln frän elskåp och sedan upp till ladboxen.
Garo laddbox som har en lastbalansering, jfb och för att kunna balansera en strömmätare.

Min elektriker är seriös, gedigen, service medveten och kom innan för att förbereda sig (det som ledde till en offert). Sedan har han haft en hel del uppdrag att installera ladboxer och många större project, så han var väl förberedd och vistte vad som behöver göras.

Jag valde en laddbox med typ 2 kontakt så man är hyfsad förbered till framtiden. Nu kan bilen bara ta 16A 1 fas, men skulle man skaffa sig en modernare elbil, då kan man ha nytta avv 3 fas och till max 25A. Enligt elektrikern var det min elanslutning som begränsar, så det var inte lönt att förbereda till 32A.

Även laddbalansering verkar funka bra. Aldrig haft problem med någon huvudsäkring (på 16A) . Bor i en småvilla med bergvärmepump, bastu och en del prylar i köket.
 
Vi säljer laddboxar med installation på jobbet....5500:- kostar installationen och då ingår 15m kabel. till kommer 60:-/m om det behövs mer. Ingår håltagning i 1st väg...får bli mycket extra jobb innan man kommer till 30000kr ;) //Martin
 
Slutrapport:

Jag ringde naturvårdsverket och förklarade att jag hade en faktura som var större än vad jag tänkt betala och fick rådet att vid ansökan om stöd skicka med den felaktiga fakturan och ett litet brev som förklarar saken. Viktigt att man inte ansöker om stöd för större kostnader än man faktiskt har/haft, men fakturan måste inte vara betald när ansökan görs. Jag sökte stöd endast för 24.524 kronor, vilket var summan jag avsåg att betala, och skickade med en liten sammanställning över de kostnader jag ansåg rimliga. Ansökan godkändes inom nån timma och några dagar senare satt det 10.000 kr på mitt konto.

Efter några turer med elfirman fick jag en kreditfaktura på 6.659 kr vilket ger en slutlig kostnad om 24.810 kronor. Vi kom även överens om att 25A säkringen ska levereras, men jag erbjöd mig att själv byta ut den. Tyvärr misslyckades de även med detta och gav mig 2 st 25A och en 40A säkring :rolleyes:
Nu skiter jag i det här, köper mig en riktig säkring nån annanstans (är det nån här som har svinbra rabatt på sånt?) och sätter det på kontot för oförutsedda utgifter.

Känslan:
Åter igen står jag med besvikelsens beska kvar i munnen, efter att ha släppt in ytterligare en hantverkare i mitt hem. Jag tror inte att någon medvetet försökt lura mig, men jag tror den bekväma vanan att obehindrat kunna skyffla så förbannat mycket pengar ur kundernas fickor gör att man inte längre behöver vara varken noggrann eller mån om klienternas plånböcker. :(
 
Det blir nog ofta dyrare än man tänkt. Min installation kostade totalt också en liten bit över 20, då var min laddbox mycket billigare (Easee) men jag tog med en laddkabel till laddaren och en ny elcentral (kapsling) monterades "bakom" laddboxen, jag sökte inte för hela beloppet installationen kostade eftersom jag också fick ett motorvärmaruttag och ett trefasuttag med tillhörande säkringar som jag tog på egen faktura. Men eftersom även utan dessa extragrejjor det kostade > 20.000 så blev det ändå maxbelopp. Då grävde jag också själv.

Skulle man lejt för grävning, återställning etc så vet jag inte var det skulle slutat, och hade man inte fått bidrag så skulle elbil inte löna sig ens fram till pension ;)
 
Strip Strip skrev:
Slutrapport:

Jag ringde naturvårdsverket och förklarade att jag hade en faktura som var större än vad jag tänkt betala och fick rådet att vid ansökan om stöd skicka med den felaktiga fakturan och ett litet brev som förklarar saken. Viktigt att man inte ansöker om stöd för större kostnader än man faktiskt har/haft, men fakturan måste inte vara betald när ansökan görs. Jag sökte stöd endast för 24.524 kronor, vilket var summan jag avsåg att betala, och skickade med en liten sammanställning över de kostnader jag ansåg rimliga. Ansökan godkändes inom nån timma och några dagar senare satt det 10.000 kr på mitt konto.

Efter några turer med elfirman fick jag en kreditfaktura på 6.659 kr vilket ger en slutlig kostnad om 24.810 kronor. Vi kom även överens om att 25A säkringen ska levereras, men jag erbjöd mig att själv byta ut den. Tyvärr misslyckades de även med detta och gav mig 2 st 25A och en 40A säkring :rolleyes:
Nu skiter jag i det här, köper mig en riktig säkring nån annanstans (är det nån här som har svinbra rabatt på sånt?) och sätter det på kontot för oförutsedda utgifter.

Känslan:
Åter igen står jag med besvikelsens beska kvar i munnen, efter att ha släppt in ytterligare en hantverkare i mitt hem. Jag tror inte att någon medvetet försökt lura mig, men jag tror den bekväma vanan att obehindrat kunna skyffla så förbannat mycket pengar ur kundernas fickor gör att man inte längre behöver vara varken noggrann eller mån om klienternas plånböcker. :(
Är det alltid så att man blir uppskörtad när man har hantverkare hemma? Nu kunde du ifrågasätta fakturan pga sannolikt för firman överraskande kompetens från din sida. Men jag hade ju snällt fått betala. Eftersom de backade med en gång utan protest så visste de att fakturan inte var ok. Är det möjligt att detta är satt i system? De flesta av oss förstår ju inte om fakturan är ”saltad”.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Är det alltid så att man blir uppskörtad när man har hantverkare hemma? Nu kunde du ifrågasätta fakturan pga sannolikt för firman överraskande kompetens från din sida. Men jag hade ju snällt fått betala. Eftersom de backade med en gång utan protest så visste de att fakturan inte var ok. Är det möjligt att detta är satt i system? De flesta av oss förstår ju inte om fakturan är ”saltad”.
Man kan ju klocka hur länge de jobbar, lägga på rimlig tid för resor och materialinköp, se om de verkar jobba på när de är på plats... kolla några av grejorna på fakturan vad de kostar på nätet. Det går ju att göra även om man inte har koll exakt vad de gör eller de behöver.

Tyvärr är det nog många bäckar små, tid för att köpa material, extrakostnad på material, tid och kostnad för resor, ställtider mm. Men samtidigt måste ju även hantverkarna ha en rimlig arbetssituation och kan ju inte jämt tvingas att jobba så svetten lackar.

Att både tim och materialpriser är såpass höga är väl för att det är brist på bra hantverkare, plus att skatter etc gör att även en hantverkare som tar ut rimlig lön ändå blir en rätt hög timkostnad. Många hantverkare är väl dessutom ungefär lika välavlönade som många av oss tjänstemän med längre utbildning. Är de duktiga och lär sig längs vägen så ser jag iofs inget problem med det. Det trista är väl när man får betala mycket även för en person som inte har speciellt hög kompetens...
 
J JohanLun skrev:
Man kan ju klocka hur länge de jobbar, lägga på rimlig tid för resor och materialinköp, se om de verkar jobba på när de är på plats... kolla några av grejorna på fakturan vad de kostar på nätet. Det går ju att göra även om man inte har koll exakt vad de gör eller de behöver.

Tyvärr är det nog många bäckar små, tid för att köpa material, extrakostnad på material, tid och kostnad för resor, ställtider mm. Men samtidigt måste ju även hantverkarna ha en rimlig arbetssituation och kan ju inte jämt tvingas att jobba så svetten lackar.

Att både tim och materialpriser är såpass höga är väl för att det är brist på bra hantverkare, plus att skatter etc gör att även en hantverkare som tar ut rimlig lön ändå blir en rätt hög timkostnad. Många hantverkare är väl dessutom ungefär lika välavlönade som många av oss tjänstemän med längre utbildning. Är de duktiga och lär sig längs vägen så ser jag iofs inget problem med det. Det trista är väl när man får betala mycket även för en person som inte har speciellt hög kompetens...
Nu är ju arbetstid svårt att kolla, jag är ju på jobbet då, jag vet Inte ens om de är där. Problemet är delvis att pengarna skattas två gånger, först när jag tjänar dom och sen en gång till när hantverkarna skall ha betalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.