D doubleH skrev:
Inlägg #68 till exempel.
När jag skriver "du" så åsyftas TS
Jag misstänkte att det var det inlägget, tänkte mer att det blev enklare när man härleder det till ett inlägg även om jag förstår att det var ett övergripande inlägg :cool::D
 
D doubleH skrev:
Har du tagit höjd (dvs tjocklek) för att enligt "Säker vatten" så gäller att vattenledningar i yttervägg inte får dras i isoleringen utan du måste bygga på väggen inåt. På ritningen ser det ut att vara samma väggtjocklek på toaletten som på öriga ytterväggar.
Och mtp framtida inredning av övervåningen - om det skall finnas toalett även där så måste ju avloppet dras nånstans. Hur tjocka är inneväggarna - går det plats ett 110mm avloppsrör?
Mycket bra poänger. Det kommer att vara 190 eller 195 mm isolering i ytterväggen, sen ångspärr och sen ett installationsskikt på 45 mm (också med isolering). Har förstått det som att det är ok att dra vattnet i det installationsskiktet (som i figur fig. 2.13a i Säker Vatten) men har inte grävt ner mig på detaljerna än. Det går väl att få till rördragningen på 45mm djupt utrymme med en väggdosa typ denna? https://www.lksystems.se/sv/lk-vaggdosa-uni-enkel_77746958.aspx

Den högra badrumsväggen på denna ritningen bör göras tillräckligt bred för avlopp/avluftning, ska se till att justera för detta direkt. Tack för det!
 
Lägger du ingen isolering mellan rören och innerväggen bör det väl vara okej
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lägger du ingen isolering mellan rören och innerväggen bör det väl vara okej
Jag brukar alltid föreskriva isolerad mellanväggar runt sovrum samt runt hygienutrymmen.
 
Absolut ljudisolerade innerväggar. Det var förläggning av vattenrör i yttervägg jag syftade på. Det bör vara okej att lägga dom likt denna bild

Skiss av förläggning av vattenrör i en yttervägg markerad med "ute" och "inne".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isoleringen var en tilläggstanke mot ljudgenomgång.
 
M MaxEO skrev:
Mycket bra poänger. Det kommer att vara 190 eller 195 mm isolering i ytterväggen, sen ångspärr och sen ett installationsskikt på 45 mm (också med isolering). Har förstått det som att det är ok att dra vattnet i det installationsskiktet (som i figur fig. 2.13a i Säker Vatten) men har inte grävt ner mig på detaljerna än. Det går väl att få till rördragningen på 45mm djupt utrymme med en väggdosa typ denna? [länk]

Den högra badrumsväggen på denna ritningen bör göras tillräckligt bred för avlopp/avluftning, ska se till att justera för detta direkt. Tack för det!
I yttervägg vid våtrum skall man ju inte ha plast - då riskerar du att stänga in fukt mellan plasten och våtrummets fuktspärr...
Blir dubbel fuktspärr = inte bra...
 
D doubleH skrev:
I yttervägg vid våtrum skall man ju inte ha plast - då riskerar du att stänga in fukt mellan plasten och våtrummets fuktspärr...
Blir dubbel fuktspärr = inte bra...
Hmm, i Säker Vatten (https://www.sakervatten.se/download...B05FC4C2265405C1/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf) står det som nedan. Jag tänker att det blir svårt att få huset tätt annars?

Ytterväggen byggs så här:
› Fasad
› Spikläkt liggande och stående för att få erforderlig luftspalt, minst 28 mm.
› Fasadskiva 50 mm.
› Vindskyddande skiva 9 mm med ånggenomgångsmotstånd mellan 0–5000 s/m.
› Stående väggreglar, 95–300 mm, c/c 600 mm med isolering.
› Ångbroms med ånggenomgångsmotstånd mellan 90 000–190 000 s/m
› Installationsutrymme, liggande reglar 45 x 45 mm c/c 450 mm med isolering 45 mm.
› 15 mm stående konstruktionsplywood P30 med skarv på regel. OBS! Kortling 45x45 vid varje skivskarv. Skivan skruvas i alla bakomvarande reglar.
› Stående våtrumsskiva enligt branschregler för tätskikt, förskjuten 450 mm i sidled i förhållande till konstruktionsplywooden. OBS! Kortling 45x45 vid varje skivskarv. Skivan skruvas i alla bakomvarande reglar.
› Tätskiktsfolie eller plastmatta med ytskikt av keramik ska ha ett ångenomgångsmotstånd över 1 000 000 s/m. Plastmatta eller målat yt- och tätskikt ska ha ett ångenomgångsmotstånd över 40 000 s/m. I övrigt enligt respektive branschregler för tätskikt.


Illustration av en väggkonstruktion med keramik, detaljerad beskrivning av lager och material enligt byggregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Ångbroms, inte plast.
 
  • Gilla
doubleH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.