Hej alla kloka där ute.

Vi har nyligen köpt hus, nu när det börjar bli lite kallare på nätterna tänkte jag att jag ska skruva på el radiatorn i sonens rum.

Den är av märket Adax Neo med digital display.
Jag får igång det och en lampa lyser som ska indikera på att det värmer, har dragit upp till 35 grader men fortfarande kallt. Vad kan felet vara? Har även återställt och kalibrerat, valde då 27 grader bara för att se så det fungerar även om det inte var så varmt i rummet förstås.

Med vänlig hälsning
S
 
Finns det någon central termostat som styr elementen?
 
useless useless skrev:
Finns det någon central termostat som styr elementen?
Hm, ursäkta min amatörnivå. Hur kan jag veta det?

Testat ett annat element i ett annat rum, det funkar.
 
Om det finns en rumstermostat sitter det en liten dosa på väggen i t.ex. hallen eller vardagsrummet och styr värmen till och från via någon kontaktor (relä) vid elcentralen. Om det fungerar i ett annat rum så finns det kanske ingen centralstyrning. Kan vara fel på en radiator. Kolla så det inte finns något överhettningsskydd som löst ut på den.
 
J Josth skrev:
Om det finns en rumstermostat sitter det en liten dosa på väggen i t.ex. hallen eller vardagsrummet och styr värmen till och från via någon kontaktor (relä) vid elcentralen. Om det fungerar i ett annat rum så finns det kanske ingen centralstyrning. Kan vara fel på en radiator. Kolla så det inte finns något överhettningsskydd som löst ut på den.
Enda dosorna som finns är för golvvärme, i badrummet uppe, nere samt i hallen där nere. Elementet som verkar defekt är på ovanvåningen. Inget med det att göra? Ska se om jag kan hitta hur man ser det på manualen tack.
 
Verkar inte finnas någon sådan på detta element? Iaf inte som jag kan läsa mig till. Står inte med på deras hemsida heller.. några andra förslag?
 
Undersök med förre husägaren om det kan finnas någon garanti kvar på radiatorerna? Annars tror jag det enklaste är att beställa hem ett nytt Adax Neo på nätet med samma storlek och antal Watt. Anlita någon elektriker för att byta radiatorerna.
 
J Josth skrev:
Undersök med förre husägaren om det kan finnas någon garanti kvar på radiatorerna? Annars tror jag det enklaste är att beställa hem ett nytt Adax Neo på nätet med samma storlek och antal Watt. Anlita någon elektriker för att byta radiatorerna.
fick precis svar av dem att det elementet inte är optimalt och inte blir så varmt, men funkar enligt dem? Dock upplever jag elementet rakt av kallt. Max lite ljummet..

Ok, att byta element är inget man ger sig på själv med andra ord?
 
Undrar om du har en 400V radiator som är kopplad 230V? fas+nolla
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Undrar om du har en 400V radiator som är kopplad 230V? fas+nolla
Hur kan jag ta reda på detta?
 
Går det att fälla fram radiatorn något så borde det finnas en märketikett på baksidan som talar om spänning och effekt etc. Jämför spänningen med andra radiatorer i huset.
 
J Josth skrev:
Går det att fälla fram radiatorn något så borde det finnas en märketikett på baksidan som talar om spänning och effekt etc. Jämför spänningen med andra radiatorer i huset.
Tack snälla skall kolla upp detta imorgon.
 
S Solimelo skrev:
Hur kan jag ta reda på detta?
Kolla på typskylten på radiatorn och mät spänningen i kopplingsboxen bakom radiatorn.
 
J Josth skrev:
Går det att fälla fram radiatorn något så borde det finnas en märketikett på baksidan som talar om spänning och effekt etc. Jämför spänningen med andra radiatorer i huset.
400v och 800 watt var elementet, ett annat fungerande var också 400v.

Fasen, då lutar det åt att elementet gjort sitt? Är över 5 år gammalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.