Mikael_L
S Stuff skrev:
Nu var ju TS frågeställning löst redan på sida 2. Grannen har ännu ej givit sig till känna och väckt något konflikt men här finns det ändå ytterligare 3 sidor diskussion med argument, lagparagrafer etc. Helt i onödan.
Men kanske inte. Om det nu blir en eftersläng kan ju TS ha hunnit fundera lite mer på vad som kan komma och vad man kan svara, så ifall detta händer, så är det ju bra för TS. Om det inte händer, så har vi alla som läst och skrivit slösat bort några minuter till av ens liv. Men jag hade ändå inte tänkt kolla TV, skriver och läser hellre här. :rofl:


Och vad gäller extra och onödig sidoinformation, så kan jag ju berätta att när jag byggde huset så bollade jag oerhört mycket frågor och funderingar här, många saker som jag egentligen misstänkte att jag redan hade svaret på :oops:
Men OJ vad värdefullt det var. Det visade sig då och då att fast det jag tänkt/trott kanske var rätt, så kom det ofta ännu bättre förslag, och även när en lösning presenterats så kom det ännu bättre idéer sen när tråden kändes klar.
Detta ser jag som styrkan i forum som detta. Det är därför jag tycker det är oerhört mycket bättre att dryfta en tanke här än med en målare/snickare/mattläggare/betongare som jag känner, dvs här får jag många personers åsikt att väga, frågar jag en yrkesman så får jag väl ofta ett bra råd, men inte alls säkert det allra bästa.
Det är mer krävande att få info från forumet, det blir mer jobb med att fundera och sålla efteråt, passar inte alla. Men det passar mig.

Men jag är oerhört tacksam för byggahus.se, det gjorde definitivt huset mycket bättre. :heart: :cool:
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 9 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
As requested:

[länk]
Tack. Det var intressant läsning. Synd bara att man inte fick veta hur det slutade.
 
Från en annan tråd där det som vanligt gled in på ämnet hönshus
 
  • Skärmdump av diskussionsforum där medlem diskuterar situation med ett hönshus och hus i dåligt skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Hm. Lite sorgligt slut i dubbel bemärkelse.:confused:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om e-on inte varit emot det borde det inte ens ha gått till ei för ett avgörande? eller hur?

Jag snokade rätt på detta genom att jag hittade en låst nyhetsartikel i en lokalblaska. Så jag kunde inte läsa mer än det som visades i google sökträffen samt ett par rader i början av artikeln. Men där framgick det att det var en bondgård som tidigare skickat ström till sina andra produktionsenheter (i stöd av lagen om undantag av koncession) men som nu slutat vara aktivt lantbruk utan istället bl.a. satt upp några stugor för uthyrning.
Men det skulle alltså e-on satt sig emot (dvs upptäckt annan användning av befintlig elanläggning).

Det är inte säkert att detta ens är samma händelse som avhandlas i ei´s avgörande. Men det vore nästan märkligt ifall det rörde sig om två liknande fall i lilla Ljungby.
Det är två olika fall som det rör sig om. Vill minnas att det i andra fallet var fastighetsägaren som sökte förhandsbesked och fick negativt besked från energimarknadsinspektionen när jag läste om det någonstans. Fastighetsägare uppmanas ofta att söka förhandsbesked när det inte finns några tydliga riktlinjer vad som gäller.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då kontaktar man sin elnätsägare, inte ei.
Ei avgör i ärenden, ungefär som tingsrätten i andra frågor. Jag går inte till tingsrätten för att ansöka om lov att ta ner en björk på grannens tomt, eller bygga en friggebod nära. Utan det är först om vi inte kommit överens.

Det enda jag ville visa var att elnätsägare kan jaga efter sin ensamrätt på elnätsdragning, såpass att de t.o.m får ärendena drivna och avgjorda hos Ei till deras nackdel. Dvs de borde insett att det fanns en risk att de inte hade rätt redan i början.
hela syftet med att söka förhandsbesked/bindande beslut i frågor kring nätkoncession är när man inte är överens med sin nätägare kring hur förordningar och förordningsmotiv ska tolkas. Det är inte så att nätägarna i regel ”jagar” sina kunder i dessa frågor men får de frågan eller om någon uppmärksammar dem så måste de svara. Det är iaf min uppfattning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Är inte charmen med ett forum att halvintressanta frågeställningar kan glida över till att hjälpaTS på ett bredare sätt? TS frågar om hur man spikar ett bra golv, men enligt dig så får man inte ge svaret ”gjut det istället, det är bättre”.

Med din logik borde du själv vara tyst. Eftersom case closed. Dock inte jag, för jag deltar fortfarande i sidospåren. Så jag hoppas att du nu pudlar genom att inte svara. För du läser ju inte ens denna färdigutredda tråd längre. Inte GJ100 heller.
Absolut är det charmen med ett forum. Har egentligen inget emot sidospåren men tycker det är tröttsamt att det alltid blir ETT sidospår. Alltid uppmålas grannen som en bov, bråkstake och ett potentiellt problem. I många fall, som detta, har TS inte ens diskuteras saken med grannen men ändå sitter alla här och förutsätter att det kommer bli en konflikt och "gaddar ihop sig" mot grannen tillsammans med TS.
Många problem med grannar tror jag egentligen grundar sig att man inte har en god relation med sina grannar och därför inte kan resonera i god ton om saker som behöver lösas. Kan säkert handla om blyghet och konflikträdsla.
Då blir det inte särskilt konstruktivt att sitta här på ett forum och måla upp negativa konflikt-scenarion. Då kommer TS aldrig att våga prata med sina grannar.
Att börja rycka fram lagtexter som TS kan slå i huvudet på grannen när han kommer och knackar på känns faktiskt inte hjälpsamt i det långa loppet. Det resulterar bara i att TS kommer inleda eventuell diskussion med taggarna utåt. Är det inte mer produktivt om vi istället hjälper TS med våra bästa recept på kanelbullar som hon kan avnjuta tillsammans med grannen om/när denne kommer och knackar på?
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
B
S Stuff skrev:
Absolut är det charmen med ett forum. Har egentligen inget emot sidospåren men tycker det är tröttsamt att det alltid blir ETT sidospår. Alltid uppmålas grannen som en bov, bråkstake och ett potentiellt problem. I många fall, som detta, har TS inte ens diskuteras saken med grannen men ändå sitter alla här och förutsätter att det kommer bli en konflikt och "gaddar ihop sig" mot grannen tillsammans med TS.
Många problem med grannar tror jag egentligen grundar sig att man inte har en god relation med sina grannar och därför inte kan resonera i god ton om saker som behöver lösas. Kan säkert handla om blyghet och konflikträdsla.
Då blir det inte särskilt konstruktivt att sitta här på ett forum och måla upp negativa konflikt-scenarion. Då kommer TS aldrig att våga prata med sina grannar.
Att börja rycka fram lagtexter som TS kan slå i huvudet på grannen när han kommer och knackar på känns faktiskt inte hjälpsamt i det långa loppet. Det resulterar bara i att TS kommer inleda eventuell diskussion med taggarna utåt. Är det inte mer produktivt om vi istället hjälper TS med våra bästa recept på kanelbullar som hon kan avnjuta tillsammans med grannen om/när denne kommer och knackar på?
Att bara komma och vifta med en bullpåse och se glad ut funkar inte alla gånger, det finns personer (som denna granne) som absolut inte vill ha något att göra med sina grannar. TS har bl.a skrivit

B Bocca skrev:
...

Vi är långt i från bästa vänner och så som jag ser det så försöker nu grannen jävlas lite, dom har inte använt stolpen sedan 2017 och har gott om annan belysning.

...
B Bocca skrev:
...

Tyvärr kan vi inte prata med varandra, men tänkte att det ju bör vara en hint för dom att lampan är kopplad från min el.

...
 
TS hur har det gått. Har grannen frågat vad som hänt med hans el än? :D
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
B
Appendix Appendix skrev:
TS hur har det gått. Har grannen frågat vad som hänt med hans el än? :D
Nej vi har inte hört något alls.

Dock har vi kompletterat vår urkoppling med en lapp i stolpen som elen kommer i från till en eventuell elektriker som kommer ut och felsöker. Inte lätt för en stackars elektriker att veta vart tomtgränser går, så då tänkte vi att en lapp som förklarar kanske hjälper till...

Lovar att återkoppla om (när) något mer händer.
 
  • Gilla
jnse och 8 till
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Hur gör man det?

Fas, nolla och jorden ligger nu alla tvinnade i en toppklämma. Som ligger långt i från mina kablar. Så borde jag väl vara safe? Och snarare grannen få problem om dom kopplar på på samma kabel?
Kortslutning av fas och nolla kan nog vara bra men att koppla ihop fasen med jord verkar mycket oansvarigt. Visserligen kommer säkringen att gå fort men knappast tillräckligt fort för att säkert förhindra personskador och kanske kan andra skador uppstå också. Om personskador uppstår får nog den ansvarige med rätta räkna med att straffansvar föreligger. Det kan nog förresten föreligga redan nu om det skulle upptäckas.
 
F FGLIN skrev:
att straffansvar föreligger. Det kan nog förresten föreligga redan nu om det skulle upptäckas.
Straffansvar? För att man kopplat ur en belysningsstolpe på grannens fastighet med hjälp av elektriker och dessutom informerat med en lapp. Vad skulle brottet bestå i? Vad skulle "upptäckas"?
 
  • Gilla
GargamelSE och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ju nu reglerat att inte vem som helst får koppla sånt här och det finns vissa kunskapskrav kopplade till det, så det kommer inte duga för den som kopplar in det att svänga sig med saker som att den inte förstod vad den kopplade in.
Så finns det något framtida straffansvar så kommer det drabba den som kopplar in hos grannen, inte den som kopplade ur hos TS.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
D Dodger skrev:
om han får för sig att dra egen el till stolpen och missar att koppla ur din tidigare matande kabel så kommer det att bli spänning på den urkopplade kabeln i din stolpe
.
Vore väl ett bra tillfälle att få tillbaka lite av strömmen grannen tjuvat.

/ Patrik
 
  • Gilla
Bocca
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Straffansvar? För att man kopplat ur en belysningsstolpe på grannens fastighet med hjälp av elektriker och dessutom informerat med en lapp. Vad skulle brottet bestå i? Vad skulle "upptäckas"?
Om grannen försöker koppla in el från sin sida utan att först koppla bort den kortslutna ledningen från TS så riskerar grannen att få ut spänning på sina jordledningar. Pga kortslutningen kommer säkringen att gå snabbt men även korta spänningssättningar kan tänkas medföra fara. En säkring släpper fram mycket mer ström än vad som krävs för att ta livet av någon och är mera branskydd än personskydd. Det som vid ett sådant inkopplingsförsök skyddar en person som har kontakt med något ledande som är anlutet till grannens jordsystem är dels att säkring eller ev jordfelsbrytare löser ut snabbt dels att ledningslängden till centralen förhoppningsvis är kortare än den är till fas via kortslutningen (eller egentligen att impedansen till centralen blir lägre). I centralen är fas och nolla hopkopplade. Med en kortslutning får man kanske räkna med att potentialen stiger en del även där men förhoppningsvis är det matande systemet dimensionerat för att klara kortslutningar. Risken är kanske inte överdrivet stor men tillräcklig för att jag ska tycka det är oansvarigt och skulle något tråkigt hända (och dit räknar jag inte att grannens säkring går) så ligger straffansvar nära till hands. Det vore ju intressant att få höra vad någon från elbranschen har att säga om saken.

(Det som skulle upptäckas är den olämpliga hopkopplingen av fas och jord.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.