Hej.

Blivit mycket prat i en annan tråd ang 3d program, så jag tänker vi kan fortsätta här. Vet inte om den ligger i rätt forumdel, kanske moderator kan flytta till lämplig plats annars.

Jag skriver mitt senaste inlägg här igen:

Fusion 360 - 495$ /år
Solidworks - 40$ /år

Är fusion värt 12x så mycket? Jag vill gärna inte lära mig, och fastna, i ett program som blir sämre för varje år som går.
 
Hur är dessa jämfört med Freecad som är öppen källkod och en hel del plug-in?
 
Fusion360 är väl gratis för hobbybruk?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fusion360 är väl gratis för hobbybruk?
Ja, som jag fattat rätt så 1 år i taget.
Men reagerade på inläggen om försämrad gratis version, så jämförde om man skulle betala för den. Antar att dom bra funktionerna fortfarande finns i betalversionen.
 
Den här länken visades i en annan tråd här på forumet, där det tas upp vilka funktioner som kommer att försvinna i Fusion360 för privata användare:

Hade planer på att ladda ner detta program tidigare men när man sett videon så är jag inte längre intresserad...
 
H Husägaren87 skrev:
Antar att dom bra funktionerna fortfarande finns i betalversionen.
Jag tror inte att de försämrar programmet utan snarare för de som kört programmet "gratis" som "personel users".
Känns som om det egentligen var ett sätt att locka användare som när de sedan har lärt sig programmet och tycker att det är användbart, då ändrar man på konceptet och vill att dessa personer börjar betala för att få ha kvar alla "bra" funktioner som tidigare var "gratis".
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fusion360 är väl gratis för hobbybruk?
Ja, denna tråd grundar sig dock i ett inlägg i annan tråd där det är en inlänkad video i vilken det framkommer att en del funktioner kommer försvinna för de som har den licens som är gratis. Det som kommer drabba folk mest är gissningsvis att inte kunna göra PDFer av ritningar och att bara kunna ha 10 samtidiga dokument (inte riktigt samma sak som fil dock). Utöver det försvinner simuleringar, molnrenderingar och lite annat.

För egen del tror jag att flersidiga ritningar var en jobbig grej, och det med PDFerna.

En annan intressant sak är att Marble Machine X kommer att flyttas från Fusion 360 såg jag i en video rätt nyligen.
 
Att vara utan möjligheten att skapa PDF ritningar blev droppen för mig. Men i överlag så undrar man hur långt det kommer gå med tiden. Kommer det finnas kvar en gratis version ens om några år, kommer funktion efter funktion försvinna eller ersättas med en sämre variant i gratisprogrammet tills man ger upp och köper (eller byter platform).
 
Känns ju som om programtillverkarna gärna sprider gratisversioner tills de har fått tillräckligt många användare sedan slår bantningskniven till och allt blir till slut betalversioner. Vilket kan bli dyrt om man endast skall "köra" för hobbybruk.
 
Jepp men därför känns det säkrare med en traditionell off-line version, då är det inte lika lätt att stänga av. T.ex. Solid Edges licens garanterar det förblir gratis, det är helt off line så även om dom drar in det kan du fortfarande använda det.
 
Tack för infon om Fusion360, då lägger jag den på "inte mer"-högen.
 
Idag har jag faktiskt fått ett mail från Autodesk om ändringarna, skickat "direkt" från
Shannon McGarry
Community Marketing Manager

Jag vill inte behöva läsa hennes mailkorg den kommande tiden.
 
Haha nej den blir nog inte rolig :)
Själv har jag suttit och kollat 20 min beginner tutorial på Youtube om Solidworks, blir väl att jag går över till det direkt istället för att fortsätta på fusion.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja jag kommer behöva se mig om efter ny programvara, med mitt begränsade behov så ska jag nog kika på freecad först.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jag kommer behöva se mig om efter ny programvara, med mitt begränsade behov så ska jag nog kika på freecad först.
Ja, kanske samma här..
Ser ju mest att jag kommer använda det till 3d skrivaren och för att göra ritningar till möbler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.