Mikael_L
Men visst är allt detta OT.

Jag kan väl upprepa.
TS verkar inte vilja ha så mycket med grannen att göra så därför råder jag att inte säga eller göra något. Om grannen är lite hyggligt normalt funtad kommer inte denne heller säga något, utan möjligen tycka att det var synd att det upptäckts att han fick gratis belysning, möjligen skämmas lite.

Så vill du inte ha med grannen att göra mer än nödvändigt, säg ingenting, du har ju bara kapat bort en av dina egna kablar, inget som angår grannen, inget man behöver berätta.

Men skulle nu grannen vara av annat virke, och komma och klaga eller vilja göra någon deal, så är det ju bara att kort svara att några deals är inte intressanta, samt att det faktiskt är förbjudet att avleda el till andra fastigheter, samt att det även då skulle vara en del av din elanläggning som du då har anläggningsansvar för.
Man behöver inte grotta ner sig mer än så. Det är inte tillåtet, och något intresse av arrangemanget finns ju inte, så då finns det ju inte heller något intresse av att försöka hitta kryphål eller hoppas att det kan gå obemärkt förbi.

Helt enkelt så, vill du inte ha med grannen att göra mer i denna fråga, nämn inget, ställ dig ointresserad av något arrangemang, och bråkas det så säg bara att det är förbjudet och dåligt, utan att gå in på det djupare. Skulle han vilja ha lagparagrafer så hjälper vi dig med vad som reglerar detta.
 
  • Gilla
sijo 50 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte det. Kan det inte bara vara så att "stugbyn" ansökt om ett förhandsbesked för att vara säker på att de gör rätt?
Då kontaktar man sin elnätsägare, inte ei.
Ei avgör i ärenden, ungefär som tingsrätten i andra frågor. Jag går inte till tingsrätten för att ansöka om lov att ta ner en björk på grannens tomt, eller bygga en friggebod nära. Utan det är först om vi inte kommit överens.

Det enda jag ville visa var att elnätsägare kan jaga efter sin ensamrätt på elnätsdragning, såpass att de t.o.m får ärendena drivna och avgjorda hos Ei till deras nackdel. Dvs de borde insett att det fanns en risk att de inte hade rätt redan i början.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle han vilja ha lagparagrafer så hjälper vi dig med vad som reglerar detta.
Om vi nu ska hjälpa TS här så är mitt förslag att TS låter grannen leta sina egna lagparagrafer. Som du själv skriver "Så vill du inte ha med grannen att göra mer än nödvändigt, säg ingenting".

Jag har svårt att se att man behöver motivera det självklara i att man inte vill betala någon annans belysning med några lagparagrafer.
 
Mikael_L
X Xaktly skrev:
polisanmäl grannen, olaga kraftavledning.
Jag kan ju också nämna lite om detta.
I praktiken finns det nog endast domar om fall där det tagits el som inte registrerats av elmätaren (vilket inte är fallet här), jag är inte säker på detta, men det är typiskt att elnätsleverantörerna driver dessa brott mot åtal. Men det händer inte här, ty elnätsägaren har fått betalt för varenda Wh.

Brottet finns i brottsbalken kap8 §10 och heter numera "olovlig energiavledning" för det kan även beivras för t.ex. stöld av fjärrvärmeenergi.
Det finns inget där som direkt motsätter att det kan handla om något mellan två privatpersoner, men jag tror det allmänt skulle ses som svårare att bevisa sakförhållandena i sådana fall. Och i just detta fall i tråden så är det hopplöst, ty grannen har nog inte gjort någon egen aktiv åtgärd för att avleda kraft, så han går inte alls att sätta dit för detta brott.
 
  • Gilla
Xaktly
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har svårt att se att man behöver motivera det självklara i att man inte vill betala någon annans belysning med några lagparagrafer.
Jag också.
Men som du vet så finns det människor till allt. :D
 
Att ingen nämt hönshuset......
 
  • Gilla
  • Haha
arowe17 och 5 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Att ingen nämt hönshuset......
Jag har varit nära... :crysmile: Men jag besinnade mig... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det är för att man egentligen ska lägga en länk till tråden när man hänvisar till hönshuset och gamla trådar kan vara svårhittade :(
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Sätt en strömbrytare på den kabel som går till grannens stolpe, så är det du som väljer när det ska vara tänt.
Finns sånna elektroniska strömbrytare du kopplar till Smarthome,( tex Telldus) Så kan du släcka ner grannens utebelysning med mobilen sen, eller t.ex. sätta timerfunktion och låta den tända/släcka varje kvart sedan
 
Länka gärna till hönshuset. Har sett det nämnas lite då och då och skulle gärna läsa den tråden.:)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast den här sidodiskussionen om eventuell olaglighet tycker jag nog är rätt tramsig.
Jag vet att diskussionen fortsätter, MEN är det inte så att är man själv tramsig så kan det vara lämpligt att bemötas tramsigt? Om grannen är en jobbig person man vill ha så lite att göra med som möjligt, så är argumentet ”olagligt och fel” kort bra och tillräckligt och utan känsloinnehåll. ”Jag vill inte betala för din 1W lampa” är sämre.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast den här sidodiskussionen om eventuell olaglighet tycker jag nog är rätt tramsig.
Jag vet att diskussionen fortsätter, MEN är det inte så att är man själv tramsig så kan det vara lämpligt att bemötas tramsigt? Om grannen är en jobbig person man vill ha så lite att göra med som möjligt, så är argumentet ”olagligt och fel” kort bra och tillräckligt och utan känsloinnehåll. ”Jag vill inte betala för din 1W Led-lampa” är sämre.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag vet att diskussionen fortsätter, MEN är det inte så att är man själv tramsig så kan det vara lämpligt att bemötas tramsigt? Om grannen är en jobbig person man vill ha så lite att göra med som möjligt, så är argumentet ”olagligt och fel” kort bra och tillräckligt och utan känsloinnehåll. ”Jag vill inte betala för din 1W Led-lampa” är sämre.
Är det inte också så att detta forum har en förmåga att måla upp problem och konflikter innan de ens har inträffat?
Nu var ju TS frågeställning löst redan på sida 2. Grannen har ännu ej givit sig till känna och väckt något konflikt men här finns det ändå ytterligare 3 sidor diskussion med argument, lagparagrafer etc. Helt i onödan. TS har kopplat ur sin kabel från sin elanläggning. Case closed :p
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Är det inte också så att detta forum har en förmåga att måla upp problem och konflikter innan de ens har inträffat?
Nu var ju TS frågeställning löst redan på sida 2. Grannen har ännu ej givit sig till känna och väckt något konflikt men här finns det ändå ytterligare 3 sidor diskussion med argument, lagparagrafer etc. Helt i onödan. TS har kopplat ur sin kabel från sin elanläggning. Case closed :p
Är inte charmen med ett forum att halvintressanta frågeställningar kan glida över till att hjälpaTS på ett bredare sätt? TS frågar om hur man spikar ett bra golv, men enligt dig så får man inte ge svaret ”gjut det istället, det är bättre”.

Med din logik borde du själv vara tyst. Eftersom case closed. Dock inte jag, för jag deltar fortfarande i sidospåren. Så jag hoppas att du nu pudlar genom att inte svara. För du läser ju inte ens denna färdigutredda tråd längre. Inte GJ100 heller.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.