Vi hade samma dilemma, visste att vi ville ha ett vitt hus.

Provade oss fram genom att måla upp alla kandidater på större skivor och placerade dessa mot huset. Tillslut stod det mellan S0502-Y och Nordsjö vit(har tyvärr inte någon NCS på den).

Valet föll på Nordsjö vit då vi tyckte att den såg bäst ut i våra ögon. Vi upplever inte dörr och fönster som gula även om de är i S0502-Y.
 
Jag skulle nog tycka att fasaden och fönster funkar bra med den lite gulare, men foder och infattningar skulle jag vilja ha kritvita för att sticka ut lite. Blir så tråkigt hus annars.
 
Mycket är relativt så jag tycker det är klokt att hålla sig till samma vita kulör. Ska man bryta tycker jag det är bättre att bryta av lite mer. Och gå på t.ex S0502Y på fönster och dörrar för att sedan vara ljusgrå S1500N på vägg.

Ju vitare man väljer destå jobbigare blir det att kolla på i direkt solljus. Värt att tänka på.

Jag har S0502Y på allt förutom garageporten som är mer kritvit
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Mycket är relativt så jag tycker det är klokt att hålla sig till samma vita kulör. Ska man bryta tycker jag det är bättre att bryta av lite mer. Och gå på t.ex S0502Y på fönster och dörrar för att sedan vara ljusgrå S1500N på vägg.

Ju vitare man väljer destå jobbigare blir det att kolla på i direkt solljus. Värt att tänka på.

Jag har S0502Y på allt förutom garageporten som är mer kritvit
Håller med där, ska man bryta är det bättre att ta lite mer så det blir en tydlig skillnad. Hustypen TS valt tror jag enhetlig kulör blir bra.
 
A Aprikos skrev:
Ska bygga ett hus som kommer att bli vitt.
Fönster är redan beställda och de är i färgen S 0502-Y, dvs vita med gul ton.

Vi undrar vilken färg och färgkod vi ska välja till fasadfärgen.
Det vi är rädda för är att fönster ska upplevas gula om fasaden blir kritvit.
Annars, tycker vi generellt att ju ”vitare” ju snyggare men som sagt nu behöver vi kanske blanda i lite gult i färgen för att helheten ska bli bra.
Kan tillägga att fasaden kommer grundmålad och vi ska göra två strykningar fasadfärg själva.

Dörr, lampor mm kommer bli grå förmodligen.

Så, först och främst vilken färgkod ska vi välja?
Tar även tacksamt emot tips på vilken fasadfärg vi ska välja, vi söker efter ett prisvärt alternativ och vill inte välja premiumfärg för 2500kr burken.


[bild]
Oj vad vi har ältat exakt samma frågeställning senaste månaderna :)
Vi bygger nytt hus och missade lite att välja en vitare färg på fönster så det blev S0502-Y. Vi vill ha riktigt vitt hus men inte så att det sticker i ögonen, dvs 0500-N gick helt bort. Det vi då funderade på var antingen Alcros standardvita, 0502-Y (utan S) eller S0502-Y. Alcros standardvita fick vi också rekommendationen att undvika pga att den är för vit när naturens färger utomhus spelar in (dvs den fungerar bättre inomhus).

S0502-Y kändes lite för varm/gul och vi ville gärna ha det något vitare. Rekommendationerna vi fick var att inte välja vitare än 0502-Y (utan S). Pratade med en Jotun-butik som sa att den vanligaste vita färgen de säljer är 0502-Y (utan S). Vi körde på den och är mycket nöjda. Visst ser vi hus som upplevs något vitare men den känns riktigt vit och fräsch och fönstren skiljer visserligen något men inte ens vi som är extremt petiga ser eller stör oss på det.

Lycka till och hoppas det blir bra :D
 
Q Qewla skrev:
Vi hade samma dilemma, visste att vi ville ha ett vitt hus.

Provade oss fram genom att måla upp alla kandidater på större skivor och placerade dessa mot huset. Tillslut stod det mellan S0502-Y och Nordsjö vit(har tyvärr inte någon NCS på den).

Valet föll på Nordsjö vit då vi tyckte att den såg bäst ut i våra ögon. Vi upplever inte dörr och fönster som gula även om de är i S0502-Y.
Ganska säker på att Nordsjövit är typ 0502-Y.
Dvs vitt med lite gult i (men inte fullt så mkt gult som S 0502-Y)
 
L Lund skrev:
Oj vad vi har ältat exakt samma frågeställning senaste månaderna :)
Vi bygger nytt hus och missade lite att välja en vitare färg på fönster så det blev S0502-Y. Vi vill ha riktigt vitt hus men inte så att det sticker i ögonen, dvs 0500-N gick helt bort. Det vi då funderade på var antingen Alcros standardvita, 0502-Y (utan S) eller S0502-Y. Alcros standardvita fick vi också rekommendationen att undvika pga att den är för vit när naturens färger utomhus spelar in (dvs den fungerar bättre inomhus).

S0502-Y kändes lite för varm/gul och vi ville gärna ha det något vitare. Rekommendationerna vi fick var att inte välja vitare än 0502-Y (utan S). Pratade med en Jotun-butik som sa att den vanligaste vita färgen de säljer är 0502-Y (utan S). Vi körde på den och är mycket nöjda. Visst ser vi hus som upplevs något vitare men den känns riktigt vit och fräsch och fönstren skiljer visserligen något men inte ens vi som är extremt petiga ser eller stör oss på det.

Lycka till och hoppas det blir bra :D

Stort tack för svar!
Verkar som vi brottats med exakt samma tankar.
Kul att höra att det blev bra för er med 0502-Y på allt förutom fönster som är S 0502-Y.
Just nu lutar det åt samma för oss.

Har du möjligtvis bilder på hur det blev?
Även nyfiken på vad ni valde för färger på fasadlampor :p
 
A Aprikos skrev:
Stort tack för svar!
Verkar som vi brottats med exakt samma tankar.
Kul att höra att det blev bra för er med 0502-Y på allt förutom fönster som är S 0502-Y.
Just nu lutar det åt samma för oss.

Har du möjligtvis bilder på hur det blev?
Även nyfiken på vad ni valde för färger på fasadlampor :p
Vi har en trävilla med många stora fönster, tänkt en klassisk 1,5-plansvilla men i modern tappning. Så vi valde silverfärgade fönsterbleck, grå entrédörr och mellangrått tak. Tyvärr har jag inga bra bilder, det är antingen för soligt eller för mulet för att färgen ska se korrekt ut, dessutom är ställningen fortfarande kvar. Huset ser vitt ut men jämför man med något som är riktigt kritvitt så ser man absolut det gula i färgen så var försiktig med t.ex. vilken garageport ni tar.

Kul att du frågar för det är väl nästa sak vi diskuterat länge :D Vi ville ha något enkelt då vi kommer ha spottar i takfoten så det blev denna från Bauhaus (dock inte så blank i verkligheten). Lite för billig tyckte vi men modellen och färgen passar in bra samt att man kan byta ljuskälla och anpassa styra och vitbalansen.

Trävilla under konstruktion, med gråa väggar och silverfärgade fönsterbleck, täckt av byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack!

Det ser ändå bra ut tycker jag, även om det inte är världens bästa bild :rofl:.
Ser vitt ut och ser ingen skillnad mellan fönster och fasad.
Inget som ser gult ut någonstans heller :p

Tror vi satsar på 0502-Y alltså!
Frågan är bara vilken färg vi ska ta.
Googlat lite men hittar ingen färdig produkt, kanske måste brytas.
Vilken körde ni sen och vad kostade det?

Tror det hade varit snyggt med vita fasadlampor på vårt hus men det känns lite vågat, att risken är att ngt ser gult ut.


L Lund skrev:
Vi har en trävilla med många stora fönster, tänkt en klassisk 1,5-plansvilla men i modern tappning. Så vi valde silverfärgade fönsterbleck, grå entrédörr och mellangrått tak. Tyvärr har jag inga bra bilder, det är antingen för soligt eller för mulet för att färgen ska se korrekt ut, dessutom är ställningen fortfarande kvar. Huset ser vitt ut men jämför man med något som är riktigt kritvitt så ser man absolut det gula i färgen så var försiktig med t.ex. vilken garageport ni tar.

Kul att du frågar för det är väl nästa sak vi diskuterat länge :D Vi ville ha något enkelt då vi kommer ha spottar i takfoten så det blev denna från Bauhaus (dock inte så blank i verkligheten). Lite för billig tyckte vi men modellen och färgen passar in bra samt att man kan byta ljuskälla och anpassa styra och vitbalansen.

[bild]
 
A Aprikos skrev:
Tack!

Det ser ändå bra ut tycker jag, även om det inte är världens bästa bild :rofl:.
Ser vitt ut och ser ingen skillnad mellan fönster och fasad.
Inget som ser gult ut någonstans heller :p

Tror vi satsar på 0502-Y alltså!
Frågan är bara vilken färg vi ska ta.
Googlat lite men hittar ingen färdig produkt, kanske måste brytas.
Vilken körde ni sen och vad kostade det?

Tror det hade varit snyggt med vita fasadlampor på vårt hus men det känns lite vågat, att risken är att ngt ser gult ut.
När det kom till val av färg stod det mellan Alcro Bestå, Jotun Ultimate eller Jotun Infinity. Frågade några målare som samtliga rekommenderade Jotun Infinity (flera av dom sålde alla tre). Eftersom jobbet är så omfattande på vårt 1,5-planshus valde vi den dyraste och därmet förhoppningsvis bästa. Skulle inte rekommendera att snåla på kvalitén på fasadfärgen men vill ni spara lite så ta Bestå eller Ultimate.

Vi har ca 150m2 panel + garage och tror vi lagt ut ca 25.000-30.000 på färg men då har vi en hel del kvar och målat ganska rikligt.
 
  • Gilla
Sfrepe
  • Laddar…
Vi har målat huset i somras med S-0502Y. Den ser lite gräddigare ut än kritvit tycker jag. Men när vi målade fick man ha solbrillor på sig för att orka med hur bländande fasaden kändes. Nöjd med resultatet, men gillar inte kritvitt heller. Föredrar en mjukare färg.
 
  • Gilla
boden och 1 till
  • Laddar…
Här är en dagsfärsk bild på hus med 1002-Y på både fasad och fönster.

Vit villa med orange takpannor och 1002-Y färg på fasad och fönsterkarmar, parkerad bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa1900 och 4 till
  • Laddar…
Känns helt klart som 0502-Y är det som gäller för oss.
Det blir inte för gult och kommer matcha ganska bra med detaljerna som är S 0502-Y.

Men vilken färg ska vi köpa?
Söker en prisvärd variant.
Gärna om den finns färdig så man kan beställa hem på nätet.
 
Jag kan flika in att utomhus kommer även s0502-y se väldigt vit ut. Du kommer inte uppleva den som gul på samma sätt som inomhus där belysningen är varmare/rödare.

Jag skulle kunna gå så långt att påstå att man inte ser skillnad på färgerna om de inte är precis bredvid varandra. Så kör hellre samma på allt är min rekommendation.

(Har själv ett hus med foder i s0502-y och fasad in s1502-y)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Flugger skiljer på recepten mellan S-0502-Y och 0502-Y.
De har t o m olika populärnamn i deras kulörprover. Och det syns skillnad, där S- är betydligt gulare.
Men hur varje vit nyans är kan säkert variera mellan olika fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.