J Jarlsgård skrev:
3:222 Bostäder större än 55 m2
Bostäder med en boarea (BOA) större än 55 m2 ska utformas med hänsyn till det antal personer som de är avsedda för. (BFS 2016:6).

Allmänt råd
Bostäder med en BOA större än 55 m2 bör ha plats för parsäng i minst ett rum eller i en avskiljbar del av ett rum för sömn och vila.
Bostäder med en BOA större än 55 m2 som är avsedda för flera studenter kan utformas utan plats för parsäng i något rum eller i en avskiljbar del av ett rum för sömn och vila. (BFS 2016:6).

Kanske kan gå, dock ingen garanti för det. Det blir en bedömningsfråga.
jo precis, ritar man en tvåa på 55 kvadrat så får du ju svårt att inte ha ett tvåpersonssovrum, men när vi pratar småhus skulle ju föräldrasovrummet lika gärna kunna ligga en trappa upp och då inte vara tillgängligt, men ändå godkänt. Nu skulle ju TS förvisso inreda vinden senare, men det brukar inte vara ngt problem att inte ha föräldrasovrummet på det tillgängliga planet.
 
J Grisbacka skrev:
Kraven är ju ställda så att man med enkla medel ska kunna lösa tillgängligheten. I fallet vändradie utanför badrummet är det ju enkelt att ta bort garderoberna så är saken löst. Sen är korridoren verkligen för smal, men jag kan ändå förstå att det gått igenom. De stora och viktiga frågorna är lösta.
Ja, du kan ta bort garderoberna och möta kravet för korridoren. Men gör du det så stöter du ett annat krav, nämligen kravet på förvaring.

Vad jag kan se så är det för tajt vid "dörrnischarna" I sovrummen också.

Men nu blir det OT på hög nivå,

Ts. Jag hade i största möjliga mån sett till att följa de riktlinjer som finns i SS 91 42 21. Det är fullt möjligt med den storlek på hus som du tänkt dig :) gällande ovanvåningen och dess volym så hade jag nog undersökt lite mer hos leverantören!

Vore det möjligt så tror jag 6*12 med 45° tak rent estetiskt blir mer rätt i proportionerna för ett ladhus. Ett ladhus "bör" eftersträvas ha proportionerna 1:2 eller ännu hellre 1:3 och uppåt. Dvs, 1m bredd för varje 3 meter längd :)
 
J Grisbacka skrev:
jo precis, ritar man en tvåa på 55 kvadrat så får du ju svårt att inte ha ett tvåpersonssovrum, men när vi pratar småhus skulle ju föräldrasovrummet lika gärna kunna ligga en trappa upp och då inte vara tillgängligt, men ändå godkänt. Nu skulle ju TS förvisso inreda vinden senare, men det brukar inte vara ngt problem att inte ha föräldrasovrummet på det tillgängliga planet.
Det hade säkert gått att argumentera sig till, men det är inte alls säkert att det blir straight forward då det blir en bedömningsfråga från byggnadsnämnden. :)
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Det hade säkert gått att argumentera sig till, men det är inte alls säkert att det blir straight forward då det blir en bedömningsfråga från byggnadsnämnden. :)
Fast det är ju inte alls ovanligt att hus ritas och byggs utan ett enda sovrum på markplan, med möjlighet att iordningställa ett tillgängligt enkelsovrum någonstans. Jag har aldrig varit med om att det varit ett problem.

J Jarlsgård skrev:
Ja, du kan ta bort garderoberna och möta kravet för korridoren. Men gör du det så möter du ett annat krav, nämligen kravet på förvaring.

Vad jag kan se så är det för tajt vid "dörrnischarna" I sovrummen också.

Men nu blir det OT på hög nivå,

Ts. Jag hade i största möjliga mån sett till att följa de riktlinjer som finns i SS 91 42 21. Det är fullt möjligt med den storlek på hus som du tänkt dig :) gällande ovanvåningen och dess volym så hade jag nog undersökt lite mer hos leverantören!

Vore det möjligt så tror jag 6*12 med 45° tak rent estetiskt blir mer rätt i proportionerna för ett ladhus. Ett ladhus "bör" eftersträvas ha proportionerna 1:2 eller ännu hellre 1:3 och uppåt. Dvs, 1m bredd för varje 3 meter längd :)
Förvaringen räcker gott och väl till utan de två garderoberna. Men som vi båda påpekat så finns det många andra ”problem” i det huset, men jag tycker det är en bra plan på det stora hela.

Jag håller med om att om du (TS) nu vill bygga det som permanentboende (jag skulle nog inte gjort det, bara för att själv kunna ha större frihet) så ska du absolut följa SIS. Men som du märker så är det en frivillig standard med ibland ganska luddiga formuleringar, och vissa slentriantolkningar som ofta görs är direkt felaktiga. Ofta görs misstaget att rullstolsanpassa även där det inte behövs, till exempel på icke tillgängliga plan, eller att all förvaring är rullstolstillgänglig, när den inte behöver vara det osv.

jag tycker att ”tillgänglighetsreglerna” är väldigt viktiga och bidrar starkt till att äldre och handikappade kan bo hemma på ett värdigt sätt. Jag har själv sett vad som händer när vård/omsorg ska utföras i för trånga lägenheter, och det är sorgligt att se när man måste ställa en påstoalett i vardagsrummet för att badrummet är för trångt för att den boende ska kunna ha hjälp där, för att nämna ett exempel.

Men just därför är det också viktigt att man faktiskt följer föreskrifterna och inte gör det onödigt svårt för sig själv genom att inte läsa dem ordentligt.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag läste något om att tanken var att uppfylla Tillgänglighetskraven?

Med denna planlösningen så görs dessvärre det inte. Dubbelsängrummet behöver vara minst 2.8*3.7m vill jag minnas. Utöver det ska det även finnas tillräckligt med förvaring.

Vidare saknar hallen yta för förvaring skulle jag säga.

Försöker komma på lite konkreta tips på hur du kunnat ändra om lite, men det står still för stunden... Återkommer (y):cool:
Varför inte bygga det som ett fritidshus då har du mycket lättare att uppfylla regelverket och är friare i planering. Sen kan det ju bli permanent vid ett senare tillfälle
 
5 år utan fastighetsavgift? Det gäller väl inte fritidshus?
 
Det är väl 15 år avgiftsfrihet från fastighetsavgift för fritidshus
 
Tack och åter tack till alla som orkar engagera sig och bidra! Vi lyssnar, vrider och vänder på förslag och kritik.

Har skissat på en alternativ lösning med ett mer långsmalt hus med grundmått 6x13,2 för att det ska passa stilen bättre. Undersöker också möjligheterna till högre lutning på taket.
Det är ett grovt utkast, har bara slängt ut möblerna, så man ska inte lägga någon större vikt i placering av dessa.

Det återstår att se över t.ex. dörröppningar och fönster. Man kan konstatera att det för tillfället saknas en placering för trappa, men att en trappa skulle kanske kunna få plats mellan hall och vardagsrum och då också fungera som en avdelare, t.ex. för att få en vägg till i vardagsrummet. Får troligen bli en rätt kompakt trappa i så fall.

Jag baserar måtten i stora sovrummet på att en enkelsäng då är 80 istället för 90 (heja SS 839661 T1). D.v.s. 70+80+80+120 = 3,5 meter. Då får man precis in en godkänd tvättstuga på 180 cm bredvid. Badrummet är och nosar på minimimåtten (det gröna är avståndskraven för toalett och det gråa är vändcirkel för rullstol.

Grovt planritningsskiss av långsmalt hus med två sovrum, kök/vardagsrum, badrum, teknikrum och hall, inklusive möbler och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Om vi tänker vinden, vad är tänkt att finnas där uppe?
2st sovrum och en wc? Eller ska det finnas ett badrum där uppe eller inget av det?

Om wc är tanken så borde det gå bra med en längsgående trappa, funkar inte riktigt med den layouten du har just nu förvisso, men med lite justeringar borde det gå fint :)
 
J Jarlsgård skrev:
Om vi tänker vinden, vad är tänkt att finnas där uppe?
2st sovrum och en wc? Eller ska det finnas ett badrum där uppe eller inget av det?

Om wc är tanken så borde det gå bra med en längsgående trappa, funkar inte riktigt med den layouten du har just nu förvisso, men med lite justeringar borde det gå fint :)
Ja precis, iallafall två rum (sov-/lekrum). Får det plats en WC är det en bonus.

Såg det rimligt ut i övrigt på nedervåningen? Jag tror att alla dörrar till sov- och badrum bör vara ok i tillgänglighetsperspektiv nu.
Fick förlänga ena köksväggen för att få in ett vettigt kök, men det skapade å andra sidan ett utrymme för en garderob i hallen (och ändå ha 120cm fritt till hörnet på badrummet).
 
J Jarlsgård skrev:
Nu lärde jag mig något nytt! Det jag utgick ifrån är ss 91 42 21, vilket då blir lite emotsägande.. Att samma standard säger att en normal säng är 80*200 och sedan själv avger 2.7*3.7 som minimimått (pga att man använder sig av en 180cm säng) ... Jag sniffar förvirring!
I och med att SS 91 42 21:2006 är utfärdad just 2006 och SS 839661 T1 är utfärdad 1996 skulle jag säga att den förstnämnda, och senare utgivna, är rådande. Bevisa mig gärna fel! :)

I praktiken går det förmodligen fin-fint att rulla in ett 3500 brett sovrum med 160cm bred säng. Man kunde kanske möjligtvis hävda att det är möjligt att tillgänglighetsanpassa rummet genom att byta till en smalare säng (dvs till en 160).
Testa vetja.
 
Jag tog måtten 7.2x12 och då fick jag till detta.

Översiktsplan av en våning med mått, visar två sovrum, ett badrum, vardagsrum och teknik/tvätt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en våningsplan med mått 7.2x12m, sovrum, WC och förslag på öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När ovanvåningen väl är inredd så hade man med fördel kunnat ta ner väggarna till lilla sovrummet där nere för att få till en större öppenyta :surprised:

På ovanvåningen har jag satt kattvindsväggarna utifrån 38° taklutning och så som takstolarna ser ut i min bok ;) vilket då genererar att de är ca 100cm hög bröstningshöjd
 
Redigerat:
  • Gilla
MaxEO och 1 till
  • Laddar…
Har du tagit höjd (dvs tjocklek) för att enligt "Säker vatten" så gäller att vattenledningar i yttervägg inte får dras i isoleringen utan du måste bygga på väggen inåt. På ritningen ser det ut att vara samma väggtjocklek på toaletten som på öriga ytterväggar.
Och mtp framtida inredning av övervåningen - om det skall finnas toalett även där så måste ju avloppet dras nånstans. Hur tjocka är inneväggarna - går det plats ett 110mm avloppsrör?
 
D doubleH skrev:
Har du tagit höjd (dvs tjocklek) för att enligt "Säker vatten" så gäller att vattenledningar i yttervägg inte får dras i isoleringen utan du måste bygga på väggen inåt. På ritningen ser det ut att vara samma väggtjocklek på toaletten som på öriga ytterväggar.
Och mtp framtida inredning av övervåningen - om det skall finnas toalett även där så måste ju avloppet dras nånstans. Hur tjocka är inneväggarna - går det plats ett 110mm avloppsrör?
Vilken av alla ritningar har du i åtanke? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Vilken av alla ritningar har du i åtanke? :)
Inlägg #68 till exempel.
När jag skriver "du" så åsyftas TS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.