R
A Andy78 skrev:
Ja och?
Precis det jag skrev och postade en bild på.

Jag har tre gånger högre bandbredd ner, över tjugo gånger högre bandbredd upp, och mindre än en fjärdedels svarstid jämfört med du. Hela tiden.

Jag trodde ditt inlägg var något slags försök att visa att 4G är lika bra som fiber. Ursäkta om jag hade fel.
 
R RoAd skrev:
Precis det jag skrev och postade en bild på.

Jag har tre gånger högre bandbredd ner, över tjugo gånger högre bandbredd upp, och mindre än en fjärdedels svarstid jämfört med du. Hela tiden.

Jag trodde ditt inlägg var något slags försök att visa att 4G är lika bra som fiber. Ursäkta om jag hade fel.

Men det är ju inte konstigt du har ju köpt sådan tjänst.
 
Om du känner att det du har idag räcker och vill vänta.
Speciellt om det är draget ända fram till huset, då hade jag inte oroat mig för extra kostnader.

Det du sparar in på att vänta är i stort sett anslutningskostnaden fram till dess att du väljer att ansluta.
Abonnemangskostnaden per månad skiljer sig inte så mycket på fiber resp mobilt bredband 100-200kr.
 
R
A Andy78 skrev:
Men det är ju inte konstigt du har ju köpt sådan tjänst.
Ja, och nu är det min tur att undra vad din poäng egentligen är. Går det att köpa motsvarande tjänst trådlöst?
 
R
A Andy78 skrev:
Om du känner att det du har idag räcker och vill vänta.
Speciellt om det är draget ända fram till huset, då hade jag inte oroat mig för extra kostnader.

Det du sparar in på att vänta är i stort sett anslutningskostnaden fram till dess att du väljer att ansluta.
Abonnemangskostnaden per månad skiljer sig inte så mycket på fiber resp mobilt bredband 100-200kr.
Och kanske vänta ett par år som vi blev informerade om tidigare idag.
 
R RoAd skrev:
Ja, och nu är det min tur att undra vad din poäng egentligen är. Går det att köpa motsvarande tjänst trådlöst?
Det nämndes bra hastighet på mobilt bredband.
Så jag la upp en bild på min hastighet som jag har på en plats där jag ofta här.
500mbit över mobilt bredband om det är det du menar med trådlöst nej det finns inte ännu på konsumentmarknaden.
 
R RoAd skrev:
Bara det faktum att TS inte märker någon skillnad alls på fiber och 4G, bortsett från att man inte bör göra två saker samtidigt på 4G, säger ju det mesta :)
Jag märker inte ens den skillnaden.

Däremot finns det en annan skillnad och det är att man får en till faktura att betala.

Och bara för att fiber i sig kan fylla en bra funktion så innebär det inte att alla fibernät/fiberföreningar som finns är välfungerande och att det alltid är en bra idé att hänga sig så fort man har ett gäng eldsjälar utanför dörren.

Huruvida trådlöst internet räcker eller inte är en smaksak.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
.
Huruvida trådlöst internet räcker eller inte är en smaksak.
Nja... det är snarare en fråga om hur många som är uppkopplade mot samma mast och hur mycket dessa använder av tillgänglig kapacitet som avgör huruvida den bandbredd som finns kvar för dig räcker för dina behov.

Detta är ingen smaksak kan jag lova... vet av egen erfarenhet hur illa det kan bli när trafiken stockar sig vid högtrafik på master, man får endast en bråkdel av rimlig hastighet enligt aktuellt abonnemang.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Detta är ingen smaksak kan jag lova... vet av egen erfarenhet hur illa det kan bli när trafiken stockar sig vid högtrafik på master, man får endast en bråkdel av rimlig hastighet enligt aktuellt abonnemang
Har varit med om just detta. I början på året tittade jag på ett nät till ett B&B som inte hade fått fiber ännu så vi skulle köra på en lösning med 4G. Testade lite med telefonen, hade runt 90 Mbit med Telia.
Nån månad senare, efter installation och montering av Poyntingantenn (mimo) kom vi upp i max 20 efter ett otal tester. Detta skulle då serva ett antal rum/byggnader samt deras privata hus med tonårsbarn.
Vi fattade inget först, men sen kom vi på att skolorna hade stängt i samma veva, så väldigt många ungdomar var hemma och använde det mobila bredbandet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nja... det är snarare en fråga om hur många som är uppkopplade mot samma mast och hur mycket dessa använder av tillgänglig kapacitet som avgör huruvida den bandbredd som finns kvar för dig räcker för dina behov.

Detta är ingen smaksak kan jag lova... vet av egen erfarenhet hur illa det kan bli när trafiken stockar sig vid högtrafik på master, man får endast en bråkdel av rimlig hastighet enligt aktuellt abonnemang.
Tänk om man bara kollar privat-Mail en gång i veckan, betalar räkningar en gång i månaden.

Då gör det inget att man självklart inte får mer än en bråkdel av hastighet enligt aktuellt abonnemang.
 
T
R RoAd skrev:
Vet inte vad jag ska förstå. Du gör påstående som helt enkelt är fel.

Fiber är bättre än trådlöst även i praktiken och det är inte "helt onödigt" med fiber för 99% av befolkningen.

Du verkar dessutom göra samma fel som många andra i dessa trådar gör ideligen. Du ser till vad man kan klara sig med idag men tänker inte på framtiden.
Jag ger upp du har bestämt dig för en felaktig slutsats.

Trådlöst kommer hänga med in i och möta alla våra behov i framtiden på ett bättre sätt än en stenåldersfiber i marken.
 
  • Haha
Lilak och 1 till
  • Laddar…
T thadanne skrev:
Trådlöst kommer hänga med in i och möta alla våra behov i framtiden på ett bättre sätt än en stenåldersfiber i marken.
Vad är det som är "stenålder" med just fiber menar du?
Är det tekniken som sådan...dess prestanda...eller är det endast för att den inte är trådlös?
 
T TheGame skrev:
Har börjat inse att våran 100/100 inte räcker snart här, får nog öka till 250 eller 500.
2 vuxna + 2 snart tonårstjejer.

Ni som är i/snart samma situation och väljer bort fiber gör ett stort misstag imo.
Njä, jag kan få fiber när jag vill eftersom det ligger förberett i tomtgräns. :cool: Men jag tror att det mobila kommer utvecklas så det inte kommer behövas.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Njä, jag kan få fiber när jag vill eftersom det ligger förberett i tomtgräns. :cool: Men jag tror att det mobila kommer utvecklas så det inte kommer behövas.
Vad är skälen till att du tror det?
 
R
T thadanne skrev:
Jag ger upp du har bestämt dig för en felaktig slutsats.

Trådlöst kommer hänga med in i och möta alla våra behov i framtiden på ett bättre sätt än en stenåldersfiber i marken.
Om jag ska ta dig på allvar får du komma med bättre argument än att fiber är "stenålder" och att "trådlöst kommer att möta alla våra behov". Det finns ju ingen substans alls i det.

Vi kan börja med att du svarar på detta:

Vilken trådlös teknik kommer att ge oss hastigheter på gigabit/s och uppåt de närmsta åren? Fiber är redan där som färdig produkt till slutkund. Ja det finns t.o.m. operatörer som erbjuder 10Gbit/s till privatpersoner. Nej, 5G på några meters avstånd räknas så klart inte, det måste ju nå ut i hushållen om det ska ersätta stenåldersfibern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.