Jag har också satt plast, ungefär som på bilderna här ovan. Men sedan satte jag plåt i form av fönsterbleck på kanterna, så det inte skall läcka ner vatten vid plastkanterna.
 
  • Gilla
JRo1976
  • Laddar…
Smarta lösningar på detta!
Men ingen som använt plåttak?

fick några skivor plåttak som jag tänkte lägga som ”tak” under altan golvet för att skydda förrådet som blir där under.
Eller är plåt inte att föredra?

Tacksam för svar.
 
Följer denna tråd som verkar vara aktiv från många. Mitt problem är att få tätt runt betongpelarna som finns mitt under altanen.
Någon som vet om det finns fungerande lösningar på detta?
 
Eftersom jag ändå skall byta trallen, så passade jag att fota hur det ser ut uppifrån. Som synes så har det samlats en hel del där "kanalerna" passerar reglarna. Mao inte tillräckligt stort hålrum, alltså. Nu blir det rengöring och tvätt. Tänker mig att sätta den nya trallen avsevärt tätare och förhoppningsvis blir det mindre bös på taket i framtiden.
 
  • Trall under demontering visar reglar och insamlade löv och skräp i kanalerna på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett liknande behov, men här handlar det om en trallbalkong som sitter ovanför entren och har försökt med alla möjliga lösningar att sätta skivor mellan reglarna osv, men det blir inte tätt. Särskilt inte eftersom några balkongreglar (som går från huset och utåt= är skarvade då balkongen är utbyggd.
Så enda lösningen jag kan komma på är att skruva av trallen på balkongen och sätta någon form av plåt mellan trall och reglar eller bygga något heltäckande underifrån som ni pratar om här.
Det kommer ju inte bli någon snö direkt på plasten så antar att konstruktionen inte behöver vara så stark.
Så vad har ni för vinkel på taket (som minst)?
Sätter ni skruvarna underifrån inte har någon regel alls under taket? I så fall måste man dra i varenda vecka antar jag?
Eller har ni på något sätt lyckats sätta en regel under taket ändå och skruvar sedan upp hela paketet på något sätt underifrån? Känns inte som det går med tanke på att taket är veckat. Hur tusan gör ni då?
 
Jag och Mad_Man har gjort annorlunda. Han har byggt en kryss struktur ovan taket och sen skruvat genom plasttaken underifrån (se hans bilder tidigare i tråden). Jag har bara kapat regler så att jag får en lutning över taket. Sen har jag skruvat tvär regler underifrån och genom plasten på "topparna" i plasten där dem möter reglerna. På detta sätt slapp jag tvär regler på den övre sidan av taket som kan samla löv och annat skit. Fördelen men Mad_Mans konstruktion är att han kan använda farmar skruv så att det blir helt tätt. I min konstruktion blir det hål i plasten som man kan inte få helt tätt, men å andra sidan så länge som man inte skruva i "dalarna" i plasten är läckage risken låg, och jag har inte märkt att det har droppat vatten under taket. Lutningen i min konstruktion som är 3 meter lång är en 95 mm regel som är sågat på diagonalen ned till 40 mm för att få en lutning som är lite under 2%.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
JRo1976 JRo1976 skrev:
Jag och Mad_Man har gjort annorlunda. Han har byggt en kryss struktur ovan taket och sen skruvat genom plasttaken underifrån (se hans bilder tidigare i tråden). Jag har bara kapat regler så att jag får en lutning över taket. Sen har jag skruvat tvär regler underifrån och genom plasten på "topparna" i plasten där dem möter reglerna. På detta sätt slapp jag tvär regler på den övre sidan av taket som kan samla löv och annat skit. Fördelen men Mad_Mans konstruktion är att han kan använda farmar skruv så att det blir helt tätt. I min konstruktion blir det hål i plasten som man kan inte få helt tätt, men å andra sidan så länge som man inte skruva i "dalarna" i plasten är läckage risken låg, och jag har inte märkt att det har droppat vatten under taket. Lutningen i min konstruktion som är 3 meter lång är en 95 mm regel som är sågat på diagonalen ned till 40 mm för att få en lutning som är lite under 2%.
Men har du bara skruvat där tvärreglarna på undersidan möte reglarna ovanför? Normalt har jag för mig att man skruvar fast ett plasttak i varannan eller var tredje dal, men här har du alltså 60cm utan skruv om jag förstår rätt?
Eller har du gjort som jag funderat lite på. Att bygga taket löst först med taket skruva ovanifrån i underreglar och sedan lyfta upp konstruktionen och dra fast den. Men det orkar man kanske inte och det knäcks.
 
Jag har också entré under en balkong-altan som sträcker sig längs hela husets längd. Något behövs verkligen göras för att få en torr och snygg entré.
Funderat även på att byta ut hela övre trallen till tätare, typ Zense men vet inte hur vattentätt det blir. Men en av målsättningarna i detta fall är ju även ett snyggare tak underifrån. Då fasaden är vit är det ju inte så vackert med en massa tryckt omålat virke tycker vi.
Plastmo har en bild som liknar vår situation:
Entré under en balkong-altan med vattenavledande taksystem över en vit fasad, med trämöbler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Optimalt hade man kanske först målat det virke som fortsätter synas.

Jag hade iofs hoppats på ett billigt DIY som både blir snyggt, väl fungerande och enkelt för en amatör ... hmm. Önskedröm antar jag. :D Man kan får några men inte alla på en gång, dyrt ger alla de andra men med billigt får man offra något.
 
E e3henri skrev:
Men har du bara skruvat där tvärreglarna på undersidan möte reglarna ovanför? Normalt har jag för mig att man skruvar fast ett plasttak i varannan eller var tredje dal, men här har du alltså 60cm utan skruv om jag förstår rätt?
Eller har du gjort som jag funderat lite på. Att bygga taket löst först med taket skruva ovanifrån i underreglar och sedan lyfta upp konstruktionen och dra fast den. Men det orkar man kanske inte och det knäcks.
Ja det stämmer. Plasttaket böjer sig inte speciellt mycket på längden så det har inte varit något problem med mina tvärregler på 60 cm avstånd. De har kontakt över hela bredden och alla dalar så de kan inte böja sig
 
Här kommer en till bild
 
  • Ny träbalk monterad under befintlig takkonstruktion i ett mörkt utrymme, med isolering och rör synliga
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gjort liknande under balkong, men valde att lägga kanalplast mellan bjälkarna. Skruvade lister med fall mot plåt som fångar upp och leder bort vatten. Sågade taket så det precis fick plats och skruvade listerna underifrån. Det blev en liten kupning på skivorna. Utrymmet är 4m långt och 1,8 brett. Lade en silikonsträng mot bjälkarna också. Häftade dit undertak från B-Max.
Undersida av en balkong med skruvade lister och kanalplast installerad mellan träbjälkarna. Undersidan av en balkong med kanalplast inlagd mellan träbjälkarna och skruvade lister för vattenavrinning. Installation av kanalplasttak under en balkong med lister som leder bort vatten och silikon längs bjälkarna. Underkonstruktion av en balkong med kanalplast inklämt mellan bjälkar och lister, silikon och undertak syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en balkong med kanalplast tak och lister, utrymme med kupning på skivorna, synliga undertak och kantlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kjell_G skrev:
Gjort liknande under balkong, men valde att lägga kanalplast mellan bjälkarna. Skruvade lister med fall mot plåt som fångar upp och leder bort vatten. Sågade taket så det precis fick plats och skruvade listerna underifrån. Det blev en liten kupning på skivorna. Utrymmet är 4m långt och 1,8 brett. Lade en silikonsträng mot bjälkarna också. Häftade dit undertak från B-Max.
[bild][bild][bild][bild][bild]
Snyggt! Har du behövt rengjort ännu? Eller har du någon plan för det? Jag tänker nog i mitt fall att jag inte har så mycket löv då det är uppe på en balkong, däremot skulle jag nog behöva ta bort en del mossa på taket innan, som ibland ramlar ner vid större regnmängder, och fortsättningsvis ta hand om den biten bättre. Så kanske blir rengöring ett mindre problem uppe på balkong.
 
Det här är sommarens jobb, men jag räknar inte med nåt större underhåll. Balkong ovan med ”gräsmatta” som stoppar det mesta
 
  • Vy från en balkong med konstgräs och staket som ser ned på en gräsmatta nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön tvåvåningshusfasad med balkong och konstgräs, stegar lutade mot huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kjell_G skrev:
Det här är sommarens jobb, men jag räknar inte med nåt större underhåll. Balkong ovan med ”gräsmatta” som stoppar det mesta
Förtydligar - arbetet är gjort under våren. Något underhåll är inte planerat men det är möjligt att ta upp 1-2 trallbrädor och spola av (har vattenutkastare på balkongen).
Gräsmattan är plastplattor av klicktyp. På sikt vill jag ha enklare inglasning även på balkongen. I nuläget är halva altanen under balkongen förberett för inglasning. Glas kommer snart hoppas jag
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
För min del blir Plastmo för dyrt (17-20 tusen), och även inköp av vanligt plasttak. Jag har 30 fack under balkongen som är 50 x 180 cm mellan balkarna. Jag ska prova att sätta upp en list-ram med råspont på det måttet, och montera med största lutning inom balkarna som medges. För jag har en massa råspont som jag köpte fel en gång, med en hink grundolja till och med.

Sen se vad som krävs för att det ska bli tätt nog ... fogmassa eller papp ovanpå eller vad, om det ens behövs. Papp skyddar ju råsponten förstås så det är nog bra. Tänker mig att bygga en sektion då och då tills alla 30 fack är fixade. Sen på sikt bygga in detta med ett snyggare plant undertak (ytterpanel t.ex.). Torde väl ta ett tag innan det ruttnar om lutningen blir ok.

Edit: Ser iofs att B-max har en "oljehärdad trossbottenskiva" som är billig och kanske enklare/bättre än råspont.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.